عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

خدمات جهادی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در نوروز کرونایی

دکتر توکلی، گزارشی از خدمات جهادی معاونت درمان دانشگاه ایران در نوروز کرونایی ۹۹ ارائه کرد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه:دکتر توکلی؛ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در مصاحبه تلفنی با واحد روابط عمومی عنوان  کرد :حوزه معاونت درمان طبق روال هر ساله یک دستورالعمل امداد نوروزی دارد ولی امسال با توجه به شرایط شیوع بیماری کرونا به طور اختصاصی تمرکز برروی مدیریت این بحران بود .
وی بیان کرد :خوشبختانه قبل از شروع بحران کرونا، قرارگاه دانشگاه علوم پزشکی ایران با هدف هماهنگی بین بخش‌های مختلف جهت مدیریت این بیماری ایجاد شد ؛ در این قرارگاه تمامی موارد اورژانس و مواردی که جنبه مدیریت بحران داشت، پیگیری شد.
دکتر توکلی از  تمامی دست اندرکاران حوزه درمان مراکز درمانی، کلینیک ها، بخش های تشخیصی و پاراکلینیکی کادر پزشکی و پرستاری، مدیران کارشناسان، پرسنل پشتیبانی و  نگهبانی تشکر کرد و افزود: مدیریت بیماری کرونا در این شرایط سبب شد تا خدمات جهادی حوزه درمانی و جنبه ایثارگری و از خودگذشتگی کادر درمان ملموس تر باشد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: در نوروز هر سال نظارت بر خدمات درمانی انجام می گیرد ولی امسال شرایط ویژه تر بود و بازدید توسط هیئت رئیسه و اینجانب در تمامی بیمارستانهای تحت پوشش برای عرض تبریک سال نو و بررسی مسائل و مشکلات انجام شد .
وی گفت: در مراکز درمانی ما شاهد همکاری خوب کاردرمان بودیم ، در واقع توانستیم در تمام بیمارستانهای تحت پوشش شرایط پذیرش بیماران کرونایی را فراهم آوریم و با هماهنگی مدیران عامل مراکز تابعه، بخشی را  برای مدیریت این بیماری اختصاص دهیم . خدا را شکر کمبودی برای تخت های اورژانس و بستری در این زمینه نداشتیم‌.

دکتر توکلی از همکاری ارتش نیروی زمینی و دانشگاه آزاد جهت اختصاص بیمارستان هاجر و بیمارستان فرهیختگان برای مدیریت بیماری کرونا تشکر و  خاطر نشان کرد: برای شناسایی و تشخیص بیماری کرونا ، ۱۰ حوزه آزمایشگاهی تحت پوشش دانشگاه در بخش دولتی و خصوصی ساماندهی شد‌.
وی افزود: در زمینه مدیریت نیروی انسانی با چالش ترک خدمت پرسنل، تعدد بخشنامه ها و تعدد مراکز تصمیم گیری ،ضعف زیرساخت‌ها و ضعف بانک جامع اطلاعاتی روبرو بودیم که خوشبختانه توانستیم با مدیریت متمرکز در دانشگاه ، کمبود کادر درمانی را جبران کنیم . همچنین برای پرسنل درگیر جداسازی صورت گرفت و برای آنها تعطیلاتی در نظر گرفته شد.
گفتنی است در خصوص پرداختی های پرسنلی تلاش کردیم تا این روند تسریع یابد.
دکتر توکلی با اشاره به تشکیل مدیریت بحران در کادر پرستاری از طراحی فرم داوطلبان و ساماندهی گروه داوطلبان جهت نقاهتگاه ها تقدیر کرد و افزود : نقاهتگاه ها با هماهنگی معاونت درمان و همکاری بسیج جامعه پزشکی و بخش خصوصی درچند منطقه سطح تهران ایجاد شد که ظرفیت بسیار خوبی بود. (نقاهتگاه ها در مجتمع ایران مال، بیمارستان بقیه الله و شبکه  بهارستان).
معاون درمان دانشگاه ایران تصریح کرد: چالش دیگر ما کمبود وسایل و تجهیزات حفاظت فردی و نظارت بر آنها بود که با همکاری NGO هاو  خیرین توانستیم این مسئله را حل نماییم. همچنین با کمک  معاونت غذا و داروی دانشگاه اقدامات خوبی در زمینه  تامین دارو و تجهیزات انجام شد.

وی ابراز کرد:  اتفاق خوب دیگری که در این ایام افتاد همکاری خوب بیمارستان های تحت پوشش بود، همانطور که اطلاع داریم با توجه به افزایش ظرفیت بیمارستان ها برای پذیرش بیماران کرونایی ،اعمال الکتیو محدود شد، لذا سعی شد از ظرفیت و پتانسیل بیمارستانهای معین برای بیماران غیر کرونایی استفاده شود نظیر بیمارستان شفا که تمام اعمال ارتوپدی به آنجا منتقل شد. همچنین بیمارستان محب کوثر و محب یاس برای تعیین تخت با تعرفه دولتی برای بیماران غیر کرونایی اعلام آمادگی کردند که خوشبختانه مورد نیاز نشد .
دکتر توکلی اشاره داشت :از زمانی که ستاد مقابله با کرونا  در سطح کلانشهر تهران با مدیریت دکتر زالی و همکاری روسای دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران صورت گرفت تمرکز مدیریت برای ایجاد حساسیت در نهادها و ارگانها و سازمانها و  هماهنگی بین بخشی  انجام شد .
دکتر توکلی با اشاره به نیاز سنجی و تامین تجهیزات تخصصی برای بیمارستان‌ها بیان کرد : با کمک استانداری و فرمانداری بخش‌های مختلف و شهرستانها توانستیم با تخصیص درصدی از منابع در اختیار آنها تجهیزات تخصصی و  سرمایه ای  مرتبط را خریداری  نماییم. وی افزود: همکاری خوبی با معاونت بهداشت در زمینه آمار و اطلاعات بیماران کرونایی انجام شد و این اطلاعات جهت پیگیری، رصد و پایش در اختیار معاونت بهداشت قرار گرفت. همچنین  با همکاری وزارت ارتباطات شماره تلفن اختصاصی جهت دانشگاه ایران برای ارائه مشاوره ، راهنمایی و بیان مسائل پیشگیرانه ایجاد شد.
ایشان از انجام اقدامات مناسب جهت حمایت تغذیه ای برای بیماران کرونایی در
بیمارستانهای تابعه خبر داد  و اعلام کرد : با مدیریت خوب صورت گرفته،  تا کنون وضعیت در بیمارستانها نسبتاً قابل قبول است و  فاصله گذاری اجتماعی هم در این مسیر  بسیار کمک کننده بوده است .
معاون درمان دانشگاه ، همجواری استان البرز و تهران را به عنوان چالش مهم معرفی کرد و‌  عنوان داشت این کار مدیریت بیماری کرونا را سخت‌تر می‌نماید‌. همچنین بازگشایی مشاغل مختلف و سرویس های اجتماعی می تواند خطرناک باشد و موج دوم بیماری را به وجود آورد.
دکتر توکلی، امنیت جامعه و حفظ جان مردم را حائز اهمیت برشمرد و افزود : بیماری کرونا درمان اختصاصی ندارد و باید در این زمینه تحقیقات بالینی صورت بگیرد ،لذا باهمکاری کمیته تحقیقات بالینی و معاونت پژوهشی دانشگاه و اعضای هیئت علمی،  طرح‌های تحقیقاتی در زمینه  مداخلات تشخیصی و درمانی بیماری کرونا ساماندهی شد.
وی گفت : در شرایط پیش رو باید بیمارستان‌ها را وارد مدار کنیم تا علاوه بر مدیریت صحیح بیماران کرونایی ،خدمات درمانی به شرایط عادی برگردانده و جراحی‌های مختلف نظیر سرطان ها و شیمی درمانی باتدبیرخاص ،برنامه‌ریزی شود. همچنین مراکز خصوصی و مطب ها با مدیریت صحیح خدمات خود را ارائه نمایند.
لازم به ذکر است اعمال زیبایی و غیر اورژانس در این شرایط صلاح نیست انجام شود.

وی افزود: بازگشت پرسنل درگیر به چرخه خدمت بر اساس دستورالعمل های بهداشتی در دستور کار است.
دکتر توکلی از  مدیریت مناسب ، همکاری ، صبر و آرامش رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تشکر کرد و افزود : پایان تعطیلات به معنای تعطیلی کرونا نیست ، این  ویروس درمان قطعی ندارد  داشته و ما باید این را بپذیریم که زندگی کرونا ای در سال ۹۹ وجود دارد، لذا بیمارستان‌ها باید خدمات خود را با برنامه ریزی خاص ادامه دهند.

در پایان ایشان از حوزه روابط عمومی دانشگاه جهت همکاری خوب در زمینه اطلاع رسانی  و مستند سازی خدمات تشکر و قدردانی کرد.

تهیه خبر : رهنورد