عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی

عوامل محیطی و ژنتیک،  ۲ عامل موثر در بروز بیماری های قلبی مادرزادی

عوامل محیطی و ژنتیک ۲ عامل موثر در بروز بیماری های قلبی مادرزادی است.

به گزارش پایگاه خبری وب دا، پزشک فوق تخصص بیماری های قلب کودکان و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اعلام این خبر گفت: افرادی که بیش از دیگران در معرض خطر ابتلا به بیماری های مادرزادی قلب هستند، انجام سونوگرافی سه بعدی و اکوی جنین قبل از  ۱۹ هفتگی توصیه می شود و ضرورت دارد.
دکتر محمد شجاع با بیان این که در برخی از مادران باردار ریسک ابتلا به بیماری های سندرومی در جنین بیش از دیگران است، اظهار داشت: افرادی که سابقه دیابت از قبل داشته و یا به دیابت بارداری مبتلا شدند، افراد دارای نقص ایمنی و بیماری متابولیک و همچنین افرادی که سابقه سقط و مصرف داروهای خاص دارند، بیش از دیگر افراد در معرض خطر هستند و باید اقدامات فوق را انجام دهند.
وی به علایم بیماری قلبی در کودکان اشاره و عنوان کرد: تنگی نفس، تپش قلب، سنکوپ، سیانوز و ... از علایم و نشانه های بیماری قلبی در کودکان است و برخی اوقات ممکن است بیماری قلبی مادرزادی علایم واضحی نداشته باشد و تشخیص را به تعویق بیندازد .
وی اضافه کرد: صدای اضافه قلب یا سوفل یکی از علایمی است که برای تشخیص قطعی به پزشک فوق تخصص قلب ارجاع داده می شود.
وی به اهمیت بهداشت دوران بارداری، چند ماه قبل از باردار شدن تاکید و خاطرنشان کرد: مصرف نکردن دارو، تغذیه مناسب، مصرف فولیک اسید و آهن قبل از بارداری به منظور حفظ سلامت جنین و پیشگیری از بیماری های عصبی و قلبی لازم و ضروری است.
دکتر شجاع توضیح داد: پس از آگاهی از بارداری به طور جدی باید از مصرف داروهای ضد تشنج، مصرف لیتیوم و آکوتان که به طور شناخته شده زمینه ابتلا به بیماری های قلبی مادرزادی را فراهم می آورد، خودداری کرد.
وی اظهار داشت: قرار گرفتن در معرض اشعه، امواج و... نیز باعث بروز بیماری های قلبی مادرزادی می شود که دوری از آن ها ضروری به نظر می رسد.