عمومی | دانشگاه علوم پزشکی جهرم

آرامش و تسلی بیماران کرونا ویروس مهم ترین اقدام در درمان این افراد است - ۱۳۹۹/۰۱/۲۳


آرامش و تسلی بیماران کرونا ویروس مهم ترین اقدام در درمان این افراد است

نامش ابوذر امیری، ۳۱ ساله و اهل یکی از روستاهای سیمکان شهرستان جهرم است. او کارشناس بهداشت عمومی مبارزه با بیماری هاست. هشت سال است که سابقه کار در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جهرم دارد.

در این روزهای حساس و سخت که فکر و ذکر همه مقابله و پیشگیری با کرونا ویروس است. این کارشناس بهداشت عمومی  دانشگاه کاری انجام می دهد که هر کس راضی به انجام آن نیست. کاری حساس و پر استرس. وی از آغاز شیوع کرونا ویروس،  ۶ اسفند ماه ۹۸ تا کنون در درمانگاه شماره ۴ جهرم مشغول به انجام نمونه گیری از بیماران مشکوک به کرونا ویروس است.

ابوذر امیری می گوید: روزانه به طور متوسط نزدیک به ۶۰ مورد نمونه گیری انجام می دهم. نمونه گیری کاری بسیار حساس است و نیاز به دقت بالایی دارد.

وی با اشاره به چگونگی انجام نمونه گیری از بیماران مشکوک به کووید ۱۹  می گوید: به دو روش نمونه گیری انجام می شود، به این صورت که سواپ که مانند گوش پاک کن است و سر پنبه ای دارد به اندازه ۸ تا ۱۰ سانتی متر وارد بینی و حلق فرد می شود. وارد کرد سواپ به دهان و حلق فرد  نیاز به دقت بالایی دارد می بایست کاملا مقابل صورت بیمار ایستاده و نمونه را طوری گرفته که سواپ به زبان و لوزه های کوچک بیمار برخورد نکند. برخورد سواپ به زبان و لوزه کیفیت کار را پایین می آورد و ممکن است در جواب نمونه خطا ایجاد شود.


به گفته این کارشناس بهداشت عمومی مبارزه با بیماری ها هنگام نمونه گیری باید به تمام جوانب و رعایت اصول بهداشتی توجه کرد. زیرا در زمان نمونه گیری بیمار سرفه و عطسه می کند که این برای کسی که نمونه گیری را انجام می دهد بسیار خطرساز است.

وی می گوید: نمونه ها در لوله محفظه دار استریل شده و در جای خنک نگهداری می شود.

وی با اشاره به ساعات کاری اش می گوید: از ساعت ۷:۳۰ دقیقه صبح تا ۱۰ شب مشغول به فعالیت هستم. زمان استراحت من  تنها ۱ ساعت است. کل تعطیلات عید را در اینجا سپری کرده ام و دیدار کمی با خانواده ام دارم.

وی با اشاره به سختی کارش می گوید: هرگز از انجام این کار ترس و واهمه ای ندارم چون تمام اصول بهداشتی را رعایت می کنم. هدف من  رضای خدا و خدمت رسانی به مردم عزیز است. تنها چیزی که  عذاب آور است پوشیدن لباس حفاظتیست. این تصور را کنید که ۱۴ ساعت در لباسی قرار بگیرید که هیچ فضایی برای داخل و خارج شدن هوا  وجود ندارد. تمام بدن خیس عرق می شود. سر، دست ها و پاها کاملا پوشیده است. علاوه بر زدن ماسک شیلد محافظ صورت نیز استفاده می کنم.

او با توجه به نگرانی خانواده هایی که برای  انجام نمونه گیری مراجعه می کنند می گوید: گاهی ناراحت کننده است و شاهد گریه های بیماران هستم. به خصوص مادرانی که نگران فرزندانشان هستند. اما من آنها را تسلی می دهم و یاداوری می کنم که با انجام نمونه گیری اطمینان بیشتری از سلامتی خود و عزیزانشان بدست می آورند.


با اطمینان خاطر می گوید: تنها چیزی که این خانواده ها احتیاج دارند،  شنیدن حرف های مثبت و امیدوار کننده ای است که بتوانند به زندگی عادی خود باز گردند. بارها شده خانواده هایی که از من به خاطر حرف های آرمش دهنده ام تشکر کرده اند.

وی در ادامه می گوید: وقتی می بینم بیماری آرام شده و اضطراب رو از خود دور کرده است روحیه و انرژی مثبت می گیرم.

وی با اشاره به نمونه گیری از کوچک ترین و بزرگ ترین بیمار مشکوک به کرونا ویروس از لحاظ سنی می گوید: پدری به همراه نوزاد ۴۰ روزه اش به درمانگاه برای نمونه گیری از فرزندش مراجعه کرد. گرفتن نمونه از نوزاد کار بسیار سختی است. دردآور است زیرا نوزاد گریه می کند و والدین طاقت دیدن گریه فرزندشان را ندارند. این پدر را تسلی دادم و با آرامش توانستم از این نوزاد پسر بازیگوش که با ما همکاری نمی کرد و با گریه هایش ما را هم ناراحت کرده بود، موفق به انجام نمونه گیری شوم.

وی با خنده ای کوتاه از خاطرات چند روز پیش اش هنگام نمونه گرفتن از پسر بچه ای  ۶ ساله می گوید: انجام نمونه گیری برای این پسر بچه شیطون کمی سخت بود. بعد از اتمام نمونه گیری رو به من کرد و گفت: حیف که چهره ات در این لباس مشخص نیست وگرنه هر وقت تو را در خیابان می دیدم حالت را می گرفتم.

او درامه می افزاید: مسن ترین بیماری که به اینجا مراجعه کرد آقایی ۹۲ ساله بود. بسیار صبور بودند و تا آنجا که توانستند در انجام نمونه گیری با ما همکاری کردند. انجام نمونه گیری نسبتا کار آسانی نیست، بیمار می بایست کمی آن را تحمل کند.

به گفته وی نمونه بیمارانی که مثبت می شود به همان بار اول ختم نمی گردد. بعد از بستری بیمار در بیمارستان و دریافت درمان های اولیه، بیمار بهبود یافته را به قرنطینه خانگی انتقال می دهند. بعد از پایان ۱۴ روز، بیمار با نظارت کارشناسان مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه برای گرفتن نمونه دیگر به اینجا مراجعه می کند. تا زمانی نمونه گیری انجام می گردد که جواب آن منفی اعلام شود.

او در ادامه می افزاید: تمام انجام این مراحل به خاطر کسب اطمینان از به صفر رسیدن انتقال بیماری از فرد مبتلا به فرد سالم است.

وی در پایان از رئیس، مسئولین، کادر پزشکی و کارشناسان مبارزه با بیماری های دانشگاه که با تمام قوا برای مبارزه با این بیماری تلاش می کنند تشکر و قدردانی کرد.َ