عمومی | بنیاد ملی نخبگان

اجرای برنامه‌های منطقه‌ای، راهی برای توانمندسازی بنیادهای نخبگان استانی

قربانعلی صادقی؛ رییس بنیاد نخبگان استان کردستان در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم تمرکززدایی برنامه‌های بنیاد ملی نخبگان، بر ضرورت طراحی و اجرای برنامه‌های استانی و منطقه‌ای تاکید کرد و گفت: بنیادهای نخبگان استانی باید بنا بر مقتضیات و شرایط موجود در استان و پهنه خود، برنامه‌های مختلفی را در قالب برنامه‌های استانی و منطقه‌ای اجرا کنند.

وی افزود: این روند سبب می‌شود بنیادهای نخبگان استانی نیز توانمند شوند و بتوانند نقش‌آفرینی بیشتری در روند توسعه‌ای استان داشته باشند.

صادقی با اشاره به برنامه‌های انجام‌شده در بنیاد نخبگان کردستان، ادامه داد: برگزاری برنامه طرح دوست علمی یکی از اقداماتی بود که سال گذشته انجام شد و نتایج بسیار مطلوبی در پی داشت. علاوه بر آن، ایجاد کارگروه‌های تخصصی و افزایش کیفی و کمّی فعالیت آنها یکی دیگر از اقدامات اولویت‌دار در سال گذشته بود.

رییس بنیاد نخبگان کردستان اضافه کرد: کارگروه گیاهان‌دارویی بنیاد نخبگان استان در سال گذشته سه طرح ایجاد پارک گیاهان‌دارویی، ایجاد دو کلکسیون گیاهان‌دارویی و کشت موسیر در کردستان را به شورای اقتصاد مقاومتی کردستان ارائه کرد که هر سه طرح در این شورا مصوب شد و حتی در مرحله کشوری و ملی نیز به عنوان سه طرح از ۱۷ طرح برگزیده استان کردستان به تصویب رسید.

وی یادآور شد: برای بهبود عملکرد این کارگروه تخصصی، دو زیر کارگروه تحت عناوین تدوین سند گیاهان‌دارویی استان و تجاری‌سازی برای ارائه بسته‌های کارآفرینی در این حوزه، ایجاد شده است که بتواند براساس مزیت‌های استان و شرایطی مانند خاک، اقلیم و وضعیت مالی، افراد را در راستای کارآفرینی هدایت کند.

صادقی در پایان تصریح کرد: طراحی و اجرای برنامه‌های منطقه‌ای علاوه بر افزایش نقش‌آفرینی بنیادهای نخبگان استانی در توسعه بومی، سبب جلب مشارکت دستگاه‌ها و نهادهای درون‌استانی نیز می‌شود که همین عامل نیز به تحکیم جایگاه بنیادهای نخبگان استانی کمک می‌کند.