عمومی | دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

با عنایت به سند ابلاغی وزارت علوم در خصوص آموزش مجازی / اطلاعیه شماره ۲ معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

اطلاعیه شماره ۲ - معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان با عنایت به سند ابلاغی وزارت علوم در خصوص آموزش مجازی

  1. دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ضمن تاکید بر ادامه فعالیت‌های آموزشی، مبنای به پایان بردن نیمسال جاری را با اتّکای حداکثری بر آموزش‌های الکترونیکی قرار داده و بر آن اساس تصویب نمود که آموزش الکترونیکی در نیمسال دوم ۱۳۹۹-۱۳۹۸ برای همه دروس نظری اعم از دروس عمومی و اختصاصی (همچنین بخش نظری دروس نظری-عملی) و در همه مقاطع تحصیلی بدون محدودیت و با مدیریت دانشگاه مجاز است.
  2. با رعایت سرفصل‌ها، برگزاری همه جلسات دروس نظری، به صورت غیرحضوری (آموزش به شیوه الکترونیکی) مجاز است. با تشخیص معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه، ترکیبی از جلسات حضوری و غیرحضوری نیز مجاز است و در صورت ضرورت، برگزاری کلاس ها به صورت «فشرده» به شرط حفظ ۱۶ جلسه کلاس برگزار شده، در شورای آموزشی دانشگاه قابل بررسی و تصویب است.
  3. تا تاریخ شروع حضوری کلاس‌های آموزشی دانشگاه، جلسات برگزار شده به صورت الکترونیکی (به شرط تطابق با ملزومات مصوب شورای آموزشی به تاریخ ۹۸/۱۲/۱۹ و ابلاغیه‌های پیرو آن)، با تائید مدیر گروه و رئیس دانشکده، جزو جلسات آموزشی نیمسال محسوب می‌گردند.
  4. برای حفظ کیفیت آموزش و پوشش سرفصل‌های برنامه درسی، اساتید موظف هستند به طور مرتّب و قبل از ساعات کلاسی، نسبت به بارگذاری محتوای دروس طبق برنامه هفتگی و با کیفیت مناسب اقدام نمایند؛ همچنین طبق مصوبه شورای آموزشی بایستی حضور موثر در تالار گفت و گوی درس داشته و به سوالات دانشجویان به طور مرتب پاسخ دهند. دانشکده ­ها موظف هستند در پایان هر هفته، گزارش ارائه دروس را (طبق مصوبات شورای آموزشی به تاریخ ۹۸/۱۲/۱۹ و ابلاغیه‌های پیرو آن)، به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه ارسال نماید.
  5. به دلیل محدودیت در فضای سرور سامانه سآم ، فایل‌های بارگذاری شده به مدت یک ماه پس از بارگذاری در سرور موجود، و پس از آن از سرور پاک خواهند شد.
  6. در صورتی که ارائه درس/دروس به شیوه الکترونیکی با نظر گروه و دانشکده امکان پذیر باشد، استاد درس ملزم به ارائه‌ی آن به شیوه مذکور است. در صورت عدم ارائه درس/دروس مورد نظر توسط استاد درس در صورتی که درس/دروس مذکور جزو واحدهای موظفی عضو هیات علمی باشد، استاد ملزم به جبران تعداد واحد کسر موظفی در نیمسال بعدی خواهد بود و در صورتی که درس/دروس مذکور جزو واحدهای موظفی استاد نباشد، آموزانه درس/دروس مذکور پرداخت نخواهد شد.
  7. در صورت خودداری استاد از ارائه درس/دروس به صورت الکترونیکی علی رغم نظر گروه و دانشکده، درس/دروس با نظر گروه آموزشی، قابل واگذاری به استاد دیگر بدون لحاظ سقف مجاز واحدهای آموزانه  است .
  8. در مواردی که به هر دلیل برگزاری جلسات و اتمام یک یا چند درس در نیمسال جاری به تشخیص گروه، دانشکده و شورای آموزشی دانشگاه امکان‌پذیر نباشد، برگزاری کلاس‌ها، تا تکمیل طرح درس به تشخیص استاد درس و تایید گروه آموزشی، دانشکده و شورای آموزشی اضافه بر سقف واحدهای هر ترم به نیمسال بعدی قابل انتقال است.
  9. اگر به تشخیص گروه، دانشکده و شورای آموزشی دانشگاه شرکت دانشجویان در یک یا چند درس در کلاس‌های الکترونیکی مقدور نباشد، در صورت درخواست دانشجو، نیمسال تحصیلی ۹۸۲ وی بدون احتساب در سنوات و به درخواست دانشجو حذف می‌شود.
  10. حذف یک یا چند درس، بدون توجه به لزوم رعایت حداقل واحدهای انتخابی در هر نیمسال، و یا حذف کامل واحدهای درسی نیمسال در صورت تقاضای دانشجو، مجاز است و نیمسال حذف شده جزو سنوات تحصیل دانشجو محسوب نمی شود.
  11. در صورت لزوم و با تشخیص معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، افزایش یک نیمسال به سقف سنوات دانشجویانی که به دلیل حذف واحدهای درسی یا عدم امکان برخورداری از کلاس‌های حضوری یا غیرحضوری و برگزار نشدن جلسه دفاع از پایان نامه و رساله با کمبود سنوات مجاز مواجه شده اند، مجاز است.
  12. در مورد تعداد غیبت مجازِ دانشجو در کلاس‌های دروس الکترونیکی در شورای آموزشی دانشگاه تصمیم گیری خواهد شد تا غیبت بیش از حد مجاز کنونی در مقررات تحصیلی، برای جلسات الکترونیکی، موجب حذف درس و جلوگیری از شرکت دانشجو در جلسه امتحان پایان دوره نشود.
  13. در صورتی که محدودیت های زمانی و مکانی حاکم بر نیمسال جاری، فراغت از تحصیل دانشجویانی را با تاخیر مواجه سازد، جهت جبران فرصت از دست رفته، امکان برخورداری از دروس معرفی به استاد تا دو برابر (برای دانشجویانی که دروسی را در نیمسال دوم به دلایل موجّه حذف کرده اند) با تشخیص شورای آموزشی دانشگاه، قابل افزایش است.
  14. در خصوص تمدید بازه زمانی پایان نیمسال جاری تحصیلی، همچنین برگزاری نیمسال تابستان، زمان‌بندی و دروس قابل ارائه در آن،  حسب مقتضیات و امکانات، در آینده تصمیم‌گیری و اطلاع رسانی می‌شود.
  15. مهمانی دانشجویان به دانشگاه های محل زندگی خانواده آنان، به جز درخواست مهمانی به دانشگاه های مستقر در شهر تهران، و نیز استفاده از امکانات آموزشی دانشگاه‌های محل زندگی یا استقرار خود به عنوان دانشجوی مهمان آزاد، مجاز است. دانشجو برای استفاده از این امکان بایستی درخواست خود را حداکثر تا ۹۹/۰۲/۱۵ به معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان ارائه دهد.
  16. به دلیل بروز مشکلات مالی در اقتصاد خانواده‌ها، در نیمسال جاری، مقرر شد موارد مشمول جریمه دانشجویانی که در شرایط متعارف تحصیل از مقررات آموزشی تخطی کرده‌اند، برای بررسی معافیت از جریمه به هیات رئیسه دانشگاه ارجاع داده شود.
  17. امکان ثبت و ورود نمره دانشجویان در دروس نیمسال جاری در بازه تابستان و در نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با موافقت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی امکان پذیر است. برای مساعدت به دانشجویان مقرر شد محدودیت و سقف تعداد واحد انتخابی برای دانشجویانی که در نیمسال دوم ۱۳۹۹-۱۳۹۸مشروط می‌شوند صرفا برای نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹ لغو شود و این دانشجویان (کارشناسی) می توانند در چارچوب مقررات آموزشی تا ۲۰ واحد، انتخاب نمایند.
  18. با تشخیص معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی، جلسات دروس عملی می‌تواند به صورت فشرده برگزار شود. همچنین برای دروس عملی، دانشگاه می‌تواند با اختیار خود کلاس ها را در تابستان یا نیمسال اول ۱۴۰۰-۱۳۹۹ برگزار کند و نمره به نیمسال دوم ۱۳۹۹-۱۳۹۸  انتقال یافته و ثبت شود.
  19. در صورت استمرار وضعیت ویژه در کشور یا این منطقه، کلیه کلاسها به روشالکترونیکی/ غیرحضوری برگزار می‌گردد. در خصوص نحوه برگزاری امتحان پایان نیسمال، در آینده تصمیم‌گیری و اطلاع رسانی می‌شود.
  20. آن دسته از دانشجویان تحصیلات تکمیلی که پیش از بروز وضعیت فعلی، به تایید استاد راهنما آمادگی دفاع داشته‌اند، اما به دلیل محدودیت های ناشی از شیوع بیماری، جلسه دفاع آنها برگزار نشده است، با عنایت به اهمیت و حساسیت تاریخ دانش‌آموختگی، می توانند به روش «الکترونیکی»، «حضوری اعم از برگزاری جلسه دفاع در سایت خطیب یا سایت اصلی دانشگاه» یا «نیمه‌حضوری» با مراعات همه شروط و ضوابط برگزاری جلسه دفاع، تحت نظارت معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه از پایان نامه /رساله خود دفاع نمایند.
  21. آزمون جامع دانشجویان دکتری بعد از آغاز آموزش حضوری برگزار خواهد شد.
  22. کلیه دانشجویانی که در این نیمسال حاضر، امکان دفاع از پایان‌نامه/رساله را دارند، می‌توانند بعد از آغاز آموزش حضوری تا پایان مهر ۱۳۹۹ به صورت حضوری از پایان نامه/رساله خود دفاع کنند. برای آن دسته از دانشجویان که قصد دارند زودتر دفاع نمایند، برگزاری جلسه دفاع با تایید استاد راهنما به صورت حضوری در سایت خطیب یا سایت اصلی (صرفاً هیات داوران) -الکترونیکی و یا به صورت الکترونیکی با رعایت شرایط و ضوابطی که بزودی توسط معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی ابلاغ می‌گردد، امکان پذیر است.
  23. جلسات گروه‌های آموزشی، شورای دانشکده و شورای تحصیلات تکمیلی می‌توانند به صورت مجازی، حضوری و یا ترکیبی و نیز با استفاده کامل از سامانه اطلاعات پژوهشی دانشگاه (ژیرو)، به منظور بررسی و تصویب پروپوزال پایان نامه/رساله، درخواست مجوز دفاع و … برگزار ‌شود.

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
۱۶ فروردین ۹۹
دریافت اطلاعیه بصورت pdf