علوم پایه | دانشگاه ارومیه

دستورالعمل هایی برای خودمراقبتی در مقابل استرس ناشی از بیماری کرونا

در جهان امروز ذهن و روان انسان‌ها تبدیل به بستری بکر و مناسب برای انواع کاشت ها و برداشت‌ها شده است. به‌گونه‌ای که اگر کسی بخواهد طرف مقابل اش را به‌زانو دربیاورد از این ابزار استفاده می‌کند و با به استیصال کشاندن اعصاب و روان او به هدف اش دست می‌یابد.

حال تصور کنیم این درهم‌ریختگی اعصاب و روان در سطح گسترده همچون یک جامعه یا کشور و یا قاره باشد، چه بلایی سر آن می‌آید؟ ترس، فوبیا، افسردگی، اضطراب، درماندگی اجتماعی و حتی خودکشی از پیامدهای بلاشک این مسئله هستند.

کرونا ویروس (COVID-۱۹) که مدتی است به تیتر یک تقریباً تمام رسانه‌های خبری دنیا تبدیل‌شده است و سایه آن بر روان و تن جامعه ایرانی سنگینی می‌کند، قبل از آنکه یک امر پزشکی شایع باشد در چارچوب مفهوم روان قابل‌درک و بررسی است. چراکه می‌بینیم این ویروس قبل از آنکه جسم‌ها را نابود کند، شناخت و رفتار کشورهای درگیر را به تسخیر خود درآورده است. و بر ذهن و ادراکات آنان اثرگذاری مضاعف داشته است.اساساً در چنین وضعیت‌هایی فرآیندهای عالی روانی همچون قوه تفکر، احساس و ادراک، حافظه، استدلال و حل مسئله مختل می‌شود و تنها چیزی که برای انسان اولویت پیدا می‌کند جان به دربردن است.

دکتر اسماعیل سلیمانی عضو هیات علمی گروه روانشانسی دانشگاه ارومیه طی مطلبی پیامدهای روانی کرونا (COVID-۱۹) و دستورالعمل هایی برای خودمراقبتی در مقابل استرس ناشی از بیماری کرونا را بیان کرده است .

جهت دریافت این مطلب اینجا را کلیک کنید.