عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مصرف سیر و زنجبیل تاثیری در عدم ابتلا به بیماری کرونا ندارد

رییس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد:  با توجه به نوپدید بودن بیماری کرونا نمی توان تجویزی مبتنی برتحلیل بیماری ارائه کرد اما براساس متون طب سنتی مصرف سیر و زنجبیل تاثیری در عدم ابتلا به بیماری کرونا ندارد.

دکتر مهدی یوسفی در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه تمام نکاتی که وزارت بهداشت در خصوص پیشگیری از بیماری ارائه کردند دقیقا مبتنی بر رعایت اصول در بیماری های واگیردار است، خاطر نشان کرد: اما در این شرایط متاسفانه افراد سودجو  در فضای مجازی شروع به انتشار کلیپ در خصوص خواص مواد غذایی کرده اند که این موضوع بیشتر باعث سردرگمی مردم شده است این در حالی است که در متون طب سنتی مواردی در این خصوص یافت نمی شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه انتشار مطالب کذب در خصوص بیماری در فضای مجازی بیشتر باعث اضطراب مردم می شود واین اضطراب می تواند بر روی عملکرد سیستم ایمنی بدن موثر باشد، گفت: ضدعفونی کردن سطوح و شستن مداوم دست ها و خودمراقبتی از جمله موضوعات مهم در زمینه همه گیری ها است.

دکتر یوسفی عنوان کرد: استفاده زیاد از دود اسپند برای افرادی که زمینه بیماری تنفسی دارند و آلژی و یا آسم را در گذشته تجربه کرده اند به دلیل استنشاق زیاد هوای سنگین می توانند دچار سرفه و تنگی نفس شوند.

وی با تاکید براینکه تهویه هوای سالم در اتاق به دلیل حضور همه اعضای خانواده در منزل می تواند در بهبود شرایط کمک کند، افزود: نباید هوای اتاق را خیلی مرطوب و یا خیلی خشک نگه داشت زیرا این شرایط برای بیماران ریوی و کسانی که بیماری زمینه ای داشتند مشکل ساز می شود .

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه بسته به شرایط هر فرد باید نکات بخصوصی را به فرد یادآوری کرد و یا راهکار درمانی خاصی را استفاده کرد،گفت: فرد سالم و بدون هیچ بیماری زمینه ای، افراد مشکوک و افرد با شرایط حاد شرایط یکسانی ندارند بنابراین نمی توان راهکار درمانی یکسانی نیز برای آنها در نظر گرفت.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی انجام حجامت برای پیشگیری از کرونا توصیه نمی  شود و توصیه اصلی در واقع حفظ آرامش روانی و تعادل مزاج است .

دکتر یوسفی با اشاره به اینکه تکرار یک دم عمیق و ۵ ثانیه حبس هوا و ۱۰ ثاانیه خالی کردن ریه در طول روز می تواند به تنفس عمیق ریوی کمک کرد، عنوان کرد: برای افرادی که دچار تنگی نفس هستند نیز انجام ماساژ و بادکش در ناحیه پشت و قفسه سینه توصیه می شود علاوه براین اگرفردی سالم است به هیچ عنوان توصیه در مصرف غذای با طبع گرم وجود ندارد و اتفاقا در شرایط اپیدمی توصیه بر مصرف غذای طبع گرم نمی شود زیرا بدن شرایط دریافت بیماری را پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه استفاده از ترشی سیر وپیازی که تندی و تیزی نداشته باشد توصیه می شود،  گفت: از دیدگاه طب ایرانی شیرینی های غلیظ مانند شیرینی خامه ای وغذاهای خمیر مانند پاستا توصیه نمی شود ضمن اینکه در این شرایط باید غذای ورودی به بدن را ۱۰ تا ۳۰ درصد کاهش داد زیرا پرخوری بدن فرد را آماده جذب ویروس می کند.

رییس دانشکده طب ایرانی و مکمل دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: غذاهای دوران اپیدمی نباید آبکی باشد زیرا رطوبت بیشتری را به بدن می رساند و بدن مستعد بیماری می شود بنابراین استفاده از سبزی  و میوه ها به خصوص میوه های خشک و سبزیجات توصیه می شود.

وی با تاکید براینکه هر کسی باید بیاموزد که در جایگاه خودش اظهار نظر کند، بیان کرد: انتشار شایعات در خصوص موارد تجویزی به جز افزایش استرس مردم تاثیر دیگری نخواهد داشت بنابراین افرادی که احساس کردن دچارعلایم بیماری هستند به ۱۹مرکز جامع خدمات سلامت مراجعه کنند و در آنجا غیر از معاینات عادی، عکس برداری از ریه نیز انجام می شود بنابراین مردم از مراجعه مستقیم به بیمارستان پرهیز کنند.

دکتر یوسفی گفت: با توجه به چرب بودن این ویروس می توان از سرکه غلیظ به جا وایتکس برای ضدعفونی کردن محیط استفاده کرد و مصرف گلاب در کاهش ابتلا به این بیماری هیچ نقشی را ایفا نمی کند فقط به منظور حفظ آرامش ، استنشاق گلاب توصیه می شود.

{jcomments on}