عمومی | بنیاد ملی نخبگان

طرح شهید احمدی‌روشن؛ فرصتی برای خودارزیابی مستعدان در مسیر نخبگانی است

مهرداد امامی‌تبریزی؛ رییس بنیاد نخبگان استان آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌‍رسانی بنیاد ملی نخبگان با مثبت ارزیابی‌کردن طرح شهید احمدی‌روشن، گفت: خوشبختانه استان آذربایجان‌شرقی بعد از تهران، دومین استانی بود که تحت پوشش این طرح قرار گرفت.

وی با اشاره به لزوم تعریف موضوع براساس نیازهای بومی استان در طرح شهید احمدی‌روشن، افزود: یکی از شاخصه‌های اصلی در پذیرش عناوین پروپوزال‌ها و موضوعات پژوهشی در استان‌ها، نیازمحور بودن آنها است.

امامی‌تبریزی با بیان اینکه رفع نیازهای واقعی کشور و توانمندسازی مستعدان از مهمترین اهداف این طرح است، اضافه کرد: طرح‌هایی که در قالب هسته‌های پژوهشی در استان آذربایجان‌شرقی در حال اجرا است در حوزه‌های مورد نیاز استان از جمله محیط‌زیست، کشاورزی، آب و فناوری‌اطلاعات است.

رییس بنیاد نخبگان استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به استقبال خوب دانشگاهیان از اجرای طرح‌ شهید‌ احمدی‌روشن، تصریح کرد: این طرح از جوانب متعدد، منحصربفردترین طرح در طول فعالیت بنیاد ملی نخبگان است؛ تاکید بر کارگروهی، فعالیت بر اساس نیازهای واقعی کشور، جهت‌دهی به توان نخبگانی و علمی کشور، توانمندسازی مستعدان‌برتر پیش از پایان تحصیلات دانشگاهی، رشد اخلاقی و ترویج کارِگروهی، همگی از نتایج این طرح است.

وی اظهار داشت: مستعدان همکاری در این طرح، می‌توانند از نزدیک اثرگذاری تخصص و توان علمی را در توسعه کشور و رفع نیازهای واقعی ببینند که این مهم نقش بسزایی در ترغیب بیشتر آنان به ادامه حرکت در مسیر نخبگی دارد.

امامی‌تبریزی احترام به استعدادهای متنوع و کمک به رشد باغچه‌ای را یکی دیگر از نتایج طرح شهید احمدی‌روشن دانست و یادآور شد: فعالیت در این طرح سبب گسترش دایره نخبگانی و همچنین تجمیع توان علمی کشور می‌شود.

رییس بنیاد نخبگان استان آذربایجان‌شرقی در پایان امکان خودارزیابی در مسیر نخبگانی را از دیگر نتایج طرح شهید احمدی‌روشن قلمداد کرد و گفت: دانشجویان همکار در این طرح می‌توانند استعداد خود را در مسیر اثرگذاری در جامعه بومی محک بزنند و از نزدیک مفاهیمی مانند اثرگذاری و نخبگی را لمس کنند.