عمومی | دانشگاه علوم پزشکی گیلان

پایش بیش از یک میلیون گیلانی در طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی گیلان ( وب دا) ؛ دکتر ارسلان سالاری در نشست ستاد مدیریت و مقابله با بیماری کرونا که با حضور استاندار گیلان و جمعی از طلاب و هیات های مذهبی در استانداری گیلان برگزار شد ، اظهار داشت : به منظور تسریع در تشخیص ویروس کرونا، آزمایشگاه تشخیص در گیلان راه اندازی شده است.

وی با بیان اینکه به عنوان یک بسیجی از تمام ظرفیت ها و امکانت موجود در دانشگاه علوم پزشکی گیلان برای مقابله با این بیماری استفاده می کنیم، تصریح کرد: به علت زیر ساخت های معیوب در بیمارستان های گیلان که در حال حاضر گریبانگیر ما است مردم ما مجبور شدند در اورژانس ها در زمین بخوابند و تمام تلاش و همت ما بر این است که این زیر ساخت ها را برطرف کنیم.

رییس دانشگاه افزود: هر بیمارستانی را که ما برای بیماران کرونا اختصاص دادیم با چالش ها و تجمعات مردمی مواجه بودیم و همه هدف ما این است که اگر بیمارستانی را برای این بیماری اختصاص می دهیم ، فقط مخصوص شهروندان همان شهر باشد.

دکتر سالاری ادامه داد:  به دلیل شیوع این بیماری و گسترش آن در استان گیلان در مجموع ۲۶ بیمارستان از جمله بیمارستان های رازی ، ولی عصر نیروی دریای و ... را برای این بیماری کرونا اختصاص داده ایم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به اینکه نیاز اولیه ما ۱۲ هزار ماسک برای کادر درمان بود، گفت: دانشگاه علوم پزشکی نه تولید کننده ماسک و نه صادر کننده ماسک است بلکه فقط مصرف کننده است و با توجه به اقتصاد ضعیف و تحریم های ضالمانه هنوز در تجهیزات و دارو با مشکل مواجه هستیم.

وی یاد آور شد: ما می توانیم یک سوم نیاز های استان را برطرف کنیم ولی با ورود این بیماری و آماده نبودن زیر ساخت ها همواره با مشکلاتی رو به رو هستیم.

دکترسالاری به غربالگری یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری گیلان نسبت به ویروس کرونا اشاره کرد و افزود: غربالگری توسط ۷ هزار و ۵۰۰ نفر بسیجی و ۳ هزار نفر بهورز در استان انجام شده است.

وی با اشاره به بستری ۶ هزار نفر در رابطه با ویروس کرونا در گیلان، اظهاغر داشت: تعداد ۳ هزار و ۷۰۰ نفر بیماران پس از بهبودی از بیمارستان‌ها ترخیص شدند .

با بحران به معنای واقعی رو به رو هستیم

دکتر محمد حسین قربانی - نماینده وزیر بهداشت در گیلان نیز با بیان اینکه به طور کلی از ۵ اسفند ماه سال جاری ایران با کرونا ویروس درگیر است ، کانون دوم این بیماری را پس از قم ، استان گیلان ذکر کرد.

وی تصریح کرد: یکی از مولفه های عامل پیداش ویروس کرونا حضور میدانی مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی و ارتباط مردم به صورت اپیدمی یکی از عوامل شیوع آن درایران بود.

وی با اشاره به اینکه گیلان و تمام کشورهای توسعه یافته آمادگی این بحران را نداشتند و در واقع زیر ساخت های گیلان برای این بحران آماده نبود، گفت:

باید برای مقابله با این بحران از همه تشکل های استانی و ملی استفاده کنیم چرا که این بحران به معنای واقعی بحران است و باید به طور جدیت به این موضوع نگاه کرد.

نماینده وزیر بهداشت در گیلان یاد آور شد: این جنگی که ما و همه عامه مردم در آن قرار گرفتیم جنگی واقعی است، چون این بیماری نه نژاد نه رنگ نه مدیر نه جنسیت نه فقیر می شناسد.

وی با تاکید بر اینکه سازمان بهداشت جهانی در طول ۵۰ سال اخیر برای اولین بار بحث بهداشت عمومی را مطرح کرده و این به معنای واقعی ، بحران است، گفت: شرایط گیلان از لحاظ رطوبت و تراکم جمعیت فضای عمومی و اقتصاد ضعیف ، سبب تفاوت این استان با دیگر شهر ها و استان ها است.

دکتر قربانی در ادامه  با اشاره به اینکه مردم باید به صورت جدی باعث قطع این زنجیره شوند، گفت: لازمه همکاری مردم با این ویروس این است تا می توانند در خانه بمانند و ما هم با کمک تمام نیروهای جهادی که در این جنگ در حال خدمت رسانی به مردم هستند ،بیماران را جدا سازی کنیم.

وی  یاد آور شد: خوشبختانه نمودار دانشگاه علوم پزشکی گیلان وارد فاز تقریبا ثابتی قرار گرفته است ولی این مهم  بدان معنا نیست که از این بحران عبور کرده ایم بلکه باید تمام توان و تلاش خود را بیش از پیش در این عرصه بگذاریم تا به نتیجه مطلوب برسیم.

دکتر قربانی در خاتمه  از روحانیت و نیروهای جهادی به عنوان سربازان خط مقدم خواست  با تمام توان و قدرت خودشان از نیروهای کادر درمان حمایت کنند و صدای رسای این سربازان گمنام باشند./ص /م