عمومی | دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

دکتر یزدانپناه؛ با شایعه پراکنان برخورد قاطع خواهد شد/ پیش بینی افزایش چشمگیر مبتلایان به کرونا تا اواسط فروردین ماه


سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: از مجموع ۳۲۱ نمونه ارسال شده به آزمایشگاه های تهران و شیراز ۳۲ نمونه مثبت قطعی به کرونا اعلام شد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ دکتر پرویز یزدان پناه در برنامه زنده استودیو سلامت که دوشنبه شب از شبکه استانی دنا پخش شد، ابراز داشت: از این تعداد ۹ بیمار در بیمارستان شهید جلیل یاسوج بستری؛ ۱۵ بیمار در خانه ایزوله و تحت درمان و ۸ نفر نیز بهبود یافته و نیازی به دریافت دارو ندارند.

وی اذعان داشت: متاسفانه برخی شایعات مبنی بر فوت و یا وخیم بودن حال بیماران در فضای مجازی منتشر شده که لازم است اعلام کنیم خوشبختانه تاکنون از بیماران مبتلا در استان فوتی نداشته‌ایم.

وی ابراز داشت: امید است با وجود امکانات، خدمات ارائه شده توسط پرسنل درمانی و همکاری مردم استان به مرحله بحران کرونا ویروس در استان نرسیم اما تضمینی در این راستا وجود ندارد.

دکتر یزدانپناه عنوان کرد: طی ۲۰ روز آینده روزهای پر خطری برای استان کهگیلویه و بویراحمد رقم خواهد خورد پس لازم است مردم در خانه بمانند و اصول بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد جزء پاک ترین استان‌ها در کشور است، افزود: عمده این پاکی به علت همکاری مردم بوده و امیدواریم این همکاری ها تداوم پیدا کرده و بتوانیم از خود و خانواده‌هایمان محافظت کنیم.

دکتر یزدان پناه با اشاره به اینکه ۱۲ مرکز غربالگری در مبادی ورودی شهر در حال ارائه خدمت و تب سنجی مسافران هستند، گفت: این بیماری به گونه ای است که ممکن است فرد بدون هیچ علامتی ناقل باشد و با توجه به شیوع بیماری، تعطیلات نوروزی پیش رو و پاکی استان برخی از افراد از سایر استان‌ها به استان ما سفر و یا نیز برخی از هم استانی های ما به استان باز می‌گردند.

وی با بیان اینکه قرنطینه کردن استان قانون و دستورات ویژه‌ای دارد، افزود: تا زمانی که شورای امنیت ملی اعلام به قرنطینه کردن و ممنوعیت عبور و مرور نکند ما قادر به جلوگیری کامل از ورود مسافران نخواهیم بود بنابراین از مردم خواهش داریم که با رعایت نکات بهداشتی و ماندن در خانه از شیوع بیش از پیش بیماری پیشگیری نمایند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج تصریح کرد: فاز خطر بیماری زمانی است که آمار حالت افزایشی و صعودی پیدا کند و به بیشترین تعداد خود برسد و پیش‌بینی می‌شود آمار در استان تا ۱۵ فروردین ماه افزایش یابد.

دکتر یزدانپناه خاطر نشان کرد: متاسفانه با دستورات و بخشنامه ها ما قادر به جلوگیری از حضور مردم در تجمعات نمی شویم و لازم است خود مردم با ما همکاری لازم را داشته باشند تا بتوانیم فاز خطر را گذر دهیم.

وی با بیان اینکه یک بیمار مانند بمب ساعتی است، افزود: کرونا ۲ تا ۱۵ روز می تواند در بدن فرد ناقل و بدون علامت باشد در همین مدت نهفتگی، بیمار می‌تواند در یک روز هر ۱۴ نفر را بیمار کند.

وی ادامه داد: تمامی ۱۲ مرکز غربالگری ما در استان دارای امکانات کافی هستند که طبق دستورالعمل شورای مبارزه با کرونا مقرر شد امور غربالگری به سازمان هلال احمر محول و دانشگاه علوم پزشکی از نظر کیفی این مراکز را مورد نظارت قرار دهد.

دکتر یزدانپناه اضافه کرد: به امید خدا از فردا غربالگری ها بر عهده سازمان هلال احمر خواهد بود و دانشگاه علوم پزشکی و نیروی انتظامی همراه و هم پای آنها اقدام خواهد کرد.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در مراکز غربالگری گفت: در این مراکز طب سنجی و غربالگری صورت می‌پذیرد ولی ممکن است خیلی از افراد علائم بالینی به خصوص تب را نداشته باشند بنابراین فردی که از مناطق آلوده به استان سفر می کند، می‌تواند یک ناقل باشد در همین راستا فرد شناسایی و کدملی، تلفن و محل مستقر شدن آن را یادداشت نموده و این آمار تحویل مراکز بهداشتی شهرستان ها داده می شود که پس از آن با بهورز محل استقرار فرد هماهنگ و آنها را قرنطینه و تحت نظر قرار می دهند.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج ضمن تقدیر از جامعه پزشکی، پرستاران، پیراپزشکان و نیروهای خدمات، جهادگران و نهاد های خیریه ابراز داشت: تمامی مطب‌های خصوصی، کلینیک های ۱۶ ساعت و کلینیک های درمانی دانشگاه دایر هستند و بیش از پیش بر این مراکز نظارت خواهیم نمود.

دکتر یزدان پناه بزرگترین سرمایه دانشگاه و جامعه پزشکی را اعتماد مردم دانست و گفت: هر چیزی که به این اعتماد لطمه وارد کند یک تخلف است.

دکتر یزدان پناه ابراز داشت: متاسفانه برخی شایعات مبنی بر دفع نامناسب زباله های عفونی بیمارستان شهید جلیل یاسوج را در فضای مجازی شاهد بودیم، لازم است عنوان کنیم که قبل از شروع بیماری زباله های عفونی بیمارستان تحت فشار و دمای بالا قرار می گرفتند، اما هم اکنون با شیوع بیماری کرونا علاوه بر زباله های عفونی، زباله های غیر عفونی نیز در اتوکلاو تحت فشار و دمای بالا قرار گرفته، عوامل بیماری زای آن را از بین برده و نخاله‌های آن را دفع می کنیم.

وی ادامه داد: طی بازدیدی که سازمان حفاظت محیط زیست در تاریخ ۱۴ اسفند ماه سال جاری از روند دفع زباله بیمارستان شهید جلیل یاسوج انجام دادند این روند کاملاً مورد تایید و رضایت قرار گرفت.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: بنا به تصویب کمیته ستاد مبارزه با کرونای کشور هر خبر و شایعه ای که موجب تشویش اذهان عمومی شود ،دادستانی هر استان موظف به ورود و پیگیری این تخلفات است، چنانچه اخبار خلاف واقع باشند به شدیدترین وجه ممکن با فرد خاطی برخورد خواهد شد.

وی افزود: ما در حال تلاش برای حفظ سلامت مردم هستیم و اگر قرار باشد با دفع نامناسب زباله های عفونی و غیرعفونی به سلامت مردم آسیب برسانیم، هویتی نخواهیم داشت.