عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

شکست کرونا نیازمند عزم اجتماعی است

"در خانه ماندن" برای قطع زنجیره انتقال و شیوع ویروس کووید ۱۹ عامل بیماری کرونا، وقتی که واکسن یا دارویی برای درمان این بیماری نوپدید همه‌گیر وجود ندارد، تنها راه حفظ سلامت خود، خانواده و جامعه در چارچوب "پویش اجتماعی سهم من از مبارزه با کرونا" و تمرینی مهم برای ایفای مسوولیت اجتماعی توسط تک‌تک افراد عضو جامعه ایرانی است.

مقابله با بحران نیازمند عزم همگانی است. بدون یک اراده جمعی معطوف به مواجهه موثر با بیماری، امکان رهایی از زنجیره انتقال آن وجود ندارد. بر همین اساس به ابتکار سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی پویشی اجتماعی برای فراخوان عمومی و عمل به مسوولیت‌پذیری جمعی در برابر شیوع ویروس عامل بیماری کرونا به راه افتاده است.

در شرایطی که شمار مبتلایان به بیماری کرونا از مرز ۱۴ هزار نفر و شمار فوت‌شدگان بر اثر این بیماری از ۷۰۰ نفر در کشور گذر کرده است هنوز هم شیوع و ابتلای جمعیت بیشتر در پیش است و هنوز هم بهترین توصیه و تنها راهکار موجود و پیشنهادی، "در خانه ماندن" برای حفظ سلامت خود و دیگران است.

در چنین شرایطی است که بروز بلایا و بیماری‌های همه‌گیر اگرچه همراه با برهم خوردن آرامش روانی و البته سلامت افراد است اما در حوزه اجتماعی تمرینی برای سنجش میزان و سطح فرهنگ افراد جامعه و نیز درصد مسوولیت پذیری اجتماعی‌ آنها نسبت به همنوعانشان است.

ایفای مسولیت اجتماعی در هر جامعه موجب می‌شود تا شرایط بسیار مناسبی برای آن جامعه ایجاد شود، مشکلات بهتر و راحت‌تر برطرف شده و جامعه به سمت توسعه حرکت کند. تعهد اجتماعی در واقع عامل مهم ایجاد حس مسوولیت پذیری در جوامع مختلف است.

تنها راه شکست و کنترل ویروس کووید-۱۹ ماندن در خانه و لغو تمام سفرها

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این زمینه اظهار می دارد : به نظر کارشناسان بهداشتی و درمانی و پزشکان اپیدمیولوژیست تنها راه شکست و کنترل ویروس کووید-۱۹ ماندن در خانه و لغو تمام سفرهای درون و برون شهری است .

دکتر محمد حسین بحرینی  تاکید می کند که در حال حاضر تمامی امکانات پزشکی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد بر روی کنترل، پیشگیری ویروس کووید-۱۹ و درمان بیماران این حوزه متمرکز شده است و این امر به حدی است که برخی مراکز درمانی پاسخگوی نیازهای دیگر مراجعین نیستند بنابراین می توان گفت دانشگاه علوم پزشکی مشهد آمادگی پذیرایی از میهمانان و مسافران نوروز ی را ندارد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه مردم در سال جاری در یک اقدام اساسی در خانه بمانند و ضمن حفظ جان خود و عزیزانشان مسئولان کشور را در این زمینه یاری کنند اظهار می دارد: برای سفر و یا زیارت همیشه زمان وجود دارد اما مردم اگر در شرایط کنونی اقدام به سفر نمایند به طور حتم نه تنها جان خود و خانواده شان بلکه سلامتی  مردم شهرهای مبدا و مقصد را نیز به خطر می اندازند.

۸۰ درصد آحاد جامعه ممکن است که مبتلا  به ویروس کرونا باشند

مسئول کارگروه اطلاع رسانی عمومی بیماری کووید-۱۹  دانشگاه علوم پزشکی مشهد  نیز در این زمینه اظهار می دارد:  مهمترین رکن در کنترل و درمان بیماری کرونا شکستن چرخه انتقال این ویروس بوده و بهترین راه آن در خانه نشستن و عدم ارتباطات حضوری و فیزیکی مردمی است.

دکترحمیدرضا رحیمی تاکید می کند : ۸۰ درصد آحاد جامعه ممکن است که مبتلا  به ویروس کرونا باشند، اما بی‌علامت باشند و اگر رفتار ناصحیح در ترددهای پرتکرار شکسته نشود وضعیت قرمزتر و نگران‌کننده‌تر از قبل می‌شود.

وی می گوید:  متاسفانه بخش عمده‌ای از مردم هنوز هشدارها را جدی نگرفته‌اند و همچنان شاهد شلوغی بازارها هستیم و در این شرایط بسیارسخت از همه می‌خواهیم که ضمن عدم ترددهای غیرضروری و همچنین لغو سفرها و دید و بازدیدهای نوروزی، حداقل به مدت دو هفته همکاری کنند تا این وضعیت پایان یابد.

{jcomments on}