عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

مردم مراقب استفاده از مواد ضدعفونی‌کننده‌ باشند

وبدا؛ رئیس گروه بهداشت سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد گفت: برای کف زمین، سرویس‌های بهداشتی و... می‌توان از محلول آب و وایتکس استفاده کرد اما برای این کار باید از دستکش، ماسک و حتی عینک استفاده شود، ضمنا در زمان استفاده پنجره باید باز یا سیستم تهویه روشن باشد.
به گزارش وبدا؛ بهمن بنایی افزود: وایتکسی که در بازار وجود دارد ۵ درصد غلظت دارد، اما برای ضدعفونی کرد سطوح باید از وایتکس ۰.۱ درصد به صورت یک قسمت وایتکس و ۵۰ قسمت آب استفاده شود.
وی با اشاره به اینکه وایتکس خاصیت خورندگی دارد و نباید برای سطوح فلزی، پارچه و... استفاده شود، ادامه داد: این ماده باعث مسمومیت شدید می‌شود و باید دور از دسترس بچه‌ها قرار گیرد.
رئیس گروه بهداشت سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد درخصوص شیوه استفاده از وایتکس عنوان کرد: برای این کار باید پارچه را در محلول قرار دهیم و به سمت جلو بکشیم، ضدعفونی سطوح در این حالت نباید چرخشی باشد.
وی با بیان اینکه چنانچه فرد در زمان استفاده از وایتکس دچار سردرد و مسمومیت شد باید شیر بنوشد تا اثرات آن را از بین ببرد، گفت: راحت‌ترین راه برای ترکیب وایتکس و آب این است که دو قاشق غذاخوری محلول را در یک لیتر آب ترکیب کنیم، این محلول ۲۴ ساعت خاصیت گندزدایی دارد.
رئیس گروه بهداشت سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد پیرامون پودر کلر مادر نیز گفت: ۱۰۰ سی‌سی پودر کلر را باید در یک لیتر آب محلول کرد و برای گندزدایی سطوح استفاده شود.
بنایی اضافه کرد: برای دستگیره درها، صفحه کلید کامپیوتر، تلویزیون و... باید از مواد ضدعفونی‌کننده با پایه الکل استفاده شود، برای این موارد نباید به هیچ وجه از گندزدا استفاده کرد.