عمومی | دانشگاه علوم پزشکی زنجان

رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان؛ مصرف غیر اصولی ویتامین d می‌تواند باعث مسمومیت شود

دکتر پرویز قزلباش درخصوص مصرف ویتامین d بیان کرد: مصرف این ویتامین برای افرادی که ویتامین d پایینی دارند زیر نظر پزشک توصیه می‌شود چرا که اگر ویتامین d غیر اصولی استفاده شود می‌تواند باعث مسمومیت شود.

پایگاه خبری و اطلاع‌رسانی وب‌دا – زنجان، عصر دوشنبه ۱۹ اسفندماه سال‌جاری دکتر پرویز قزلباش در نشست خبری با اصحاب رسانه که هر روز با موضوع کوروناویروس جدید ازطریق ویدیوکنفرانس برگزار می‌شود در ارتباط با موارد مثبت آزمایشگاهی اظهار کرد: امروز ۶۸ مورد اعلام شد و موارد فوتی تایید شده نیز ۶ نفر هست که یک فوتی اهل قم بود.
مقام عالی دانشگاه علوم پزشکی زنجان درخصوص مصرف ویتامین d اظهار کرد: در این رابطه نقل‌های مختلفی وجود دارد و افرادی که کمبود ویتامین D دارند باید این ویتامین را مصرف کنند، ولی در این مقطع زمانی که امکان افراط و تفریط وجود دارد؛ از مردم تقاضا داریم هرگونه دارو را تحت نظر پزشک متخصص مصرف کنند، چراکه اگر ویتامین d غیر اصولی استفاده شود می‌تواند باعث مسمومیت شود و مسمومیت هم ممکن است مشکلات جسمی جدی ایجاد کند و در این خصوص اگر مردم عزیز در این ارتباط سوالی دارند با پزشک مشورت کنند و با نظر پزشک‌شان اقدام به مصرف کنند.
وی ادامه داد: اخیراً گزارش‌های متعددی داریم از بعضی از استان‌ها که میزان مسمومیت با الکل خیلی افزایش پیدا کرده و تعداد قابل توجهی از این افراد کارشان به دیالیز کشیده شده و تعدادی هم فوت کردند که در این زمینه افراد باید اطلاعات صحیح را از مجاری صحیح به ویژه صدا و سیما و دانشگاه‌ها پیگیر باشند.
مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان اظهار کرد: دانشگاه با همکاری استانداری پیگیر تهیه ژل و اسپری‌های با پایه الکل هستند و این پیگیری‌ها سبب شده شرکت‌های تولید کننده این محصولات به طور سازمان یافته محصولات خود را در اختیار آن مجموعه‌ای که مسئولیت توزیع دارد قرار دهند که حتما، یک آهنگ منظم پیدا خواهد کرد .
به گفته دکتر قزلباش نکته مهم در مورد توزیع مواد ضدعفونی ازجمله ماسک این است که اگر چند برابر موجودی هم ماسک توزیع شود بازهم کمبود خواهد بود ولی باید متوجه بود که همه افراد نیاز به استفاده از ماسک ندارند در حالی‌که کارکرد ماسک ایجاد مانع برای پخش قطرات بزاقی فرد مبتلا است و کمکی به پیشگیری نمی‌کند.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه هم‌استانی‌ها می‌توانند از یک پارچه تمیز در خانه ماسک دو لایه درست کنند، زیرا هم اقتصادی بوده و هم بهداشت بیشتری نسبت به ماسک‌های دیگر دارد، زیرا قابل شست‌وشو و استفاده مجدد است، اظهار کرد: ماسک زدن یک مسئله بسیار جزئی در مقابل اصول اصلی پیشگیری از بیماری است. مردم باید در خانه بمانند و در جمع‌های چند نفری شرکت نکنند؛ زیرا حضور فرد مبتلا در اجتماع می‌تواند حدود ۲ الی ۳ فرد را به ویروس آلوده کند، به این ترتیب تعداد مبتلایان به بیماری افزایش پیدا می‌کند؛ اکنون باید زنجیره قطع شود تا اجازه ندهیم یک فرد، سه فرد دیگر را نیز به ویروس کرونا آلوده کند .
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۶۸ مورد مثبت از لحاظ آزمایشگاهی و ۵ مورد فوت ناشی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا در استان به ثبت رسیده است، افزود: خوشبختانه روند بستری بیماران مبتلا به ویروس کرونا بسیار کند بوده و افزایش چشم‌گیری ندارد و به تدریج افزایش پیدا می‌کند که اهمیت آن بسیار بیشتر از آزمایش است؛ زیرا هر چقدر تعداد بستری‌شدگان افزایش پیدا کند، آزمایش‌ها نیز افزایش پیدا کرده و نمونه‌های بیشتری گرفته می‌شود و تعداد افراد مثبت مبتلا بیشتر خواهد شد .
مقام عالی دانشگاه علوم پزشکی زنجان تاکید کرد: توصیه به حضور در خانه برای ایجاد ایمنی در سطح جامعه است، چرا که هدف قطع زنجیره ابتلا است.
مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان با اشاره به اینکه شبکه بهداشت و درمان و پایگاه‌های استان یک جمعیت را تحت پوشش دارند، تصریح کرد: هم‌استانی‌ها می‌توانند با مراجعه به آدرس الکترونیکی https://salamat.gov.ir ، نسبت به غربالگری خود در مورد ویروس کرونا اقدام کرده و راهنمایی‌های لازم را در این رابطه از طریق پیامک دریافت کنند تا بدانند که آیا نیاز به مراجعه به پزشک است یا خیر؟ امید است با این سیستم بتوانیم تعداد زیادی را تحت پوشش قرار دهیم تا این زنجیره قطع و یا ضعیف شود .
مدیر ارشد دانشگاه علوم‌پزشکی زنجان با اشاره به اینکه در حال حاضر زود است که بخواهیم در مورد اینکه آیا ویروس کرونا در فصل گرما از بین می‌رود یا خیر، نظر دهیم، زیرا این موضوع تنها خوش‌بینانه است، ادامه داد: محبت، عشق، دوست داشتن هم‌نوع و نشان دادن آن در همه جوامع، اصل است؛ اکنون در جامعه آگاهی افراد نسبت به سطح بهداشت خود بسیار افزایش یافته است. ویروس کرونا عوارض زیادی برای جامعه ما و جهان داشته ولی سبب افزایش سطح بهداشت و آگاهی مردم از مسائل بهداشتی و مطالبه آنان از حوزه بهداشت و سلامت شده است، به این معنی که ضعف موجود را نمایان می‌کند .
دکتر قزلباش با اشاره به اینکه نظارت همگانی به این معنی است که مردم مسئولیت خود را در قبال دیگران و جامعه بدانند و آن را تقاضا کنند، اظهار کرد: اگر نظارت همگانی و مسئولیت‌پذیری همگانی در رابطه با رعایت نکات بهداشتی در نانوایی‌ها و غیره نباشد، این اتفاق نخواهد افتاد با وجود اینکه شاهد تغییر رفتار نانوایی‌ها هستیم اما هنوز به آن سطح مطلوب نرسیده است، یکی از نکات مثبت این دوران آن است که مردم نسبت به حقوق خود واقف‌تر شده و حقوق خود را از دیگران می‌خواهند
وی با تاکید براینکه ارتقای آگاهی جامعه نسبت به حفظ سلامت خود، جامعه و داشتن روابط اجتماعی نیازمند مصافحه است افزود: آنچه باید از ویروس کرونا آموخت ارتقای سطح بهداشت خواهد بود.
دکتر قزلباش اظهار کرد: سطح توقع از شبکه بهداشت و درمان از دیگر دستاورد شیوع کروناویروس است و این ویروس نقاط ضعف موجود در این حوزه را نمایان خواهد کرد.
رییس دانشگاه علوم پزشکی زنجان با بیان اینکه بحث رعایت بهداشت نیازمند عمل به مسوولیت اجتماعی توسط افراد در جامعه است و آموزش و خواست ما، ۲ اصل در ارتقای بهداشت عمومی محسوب می‌شود تصریح کرد: هرچند تغییر رفتار ارائه کنندگان خدمات در جامعه خوب است ولی مطابق انتظارات نیست.
مدیر ارشد دانشگاه علوم پزشکی زنجان ابراز کرد: اتخاذ تصمیم در مورد قرنطینه شهرها بسته به اطلاعات دریافتی است و آنچه مهم است در حال حاضر ورودی شهرها از جمله زنجان با توجه به جغرافیای این استان کنترل شده و جلوی ورود مسافران گرفته می‌شود.
مقام عالی دانشگاه علوم پزشکی زنجان تاکید کرد: کنترل ورودی استان به هلال احمر و نیروی انتظامی استان زنجان سپرده شده است، ضمن اینکه قبول دارم که کنترل‌ها نمی‌تواند آن قدر سفت و سخت باشد که مانع هر ورودی شود.
دکتر قزلباش بیان کرد: موضوع بررسی تعطیلی مراکز خرید و بازار زنجان در دستور کار قرار دارد و اگر عملیاتی شد حتما اطلاع‌رسانی خواهد شد، ضمن اینکه خود بازاری‌ها هم برای تعطیلی در صورت نیاز اعلام آمادگی کرده‌اند.
وی افزود: در این فصل دیگر بیماری‌های حاد تنفسی نیز شیوع پیدا کرده و کرونا هم با علائم حاد تنفسی بخشی از بیماران حاد تنفسی این فصل را شامل می‌شود.