عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی سیستان

تولیدات نشا سبزی و صیفی در ایستگاه تحقیقات کشاورزی زهک

تولیدات نشا سبزی و صیفی در ایستگاه تحقیقات کشاورزی زهک

در ایستگاه تحقیقات کشاورزی زهک تولید نشا از گیاهان جالیزی و سبزی و صیفی صورت پذیرفت

مزایای کاشت نشا

۱. کاهش میزان دفعات آبیاری بذور: در کاشت بذر در دل زمین تعداد دفعات آبیاری به مراتب بیشتر از روش کاشت نشا یی می باشد و دلیل آن نیز دقت و کنترل رشد ابتدایی بذر در گلخانه می باشد که آبیاری در آن به صورت کنترل شده و طبق برنامه ریزی است و براساس نیاز هر نشا به مقدار کنترل شده آبیاری صورت می گیرد. البته علاوه بر کاهش هزینه های مصرفی آب در هزینه های استخدام کارگر نیز مقرون به صرفه خواهد بود.

۲. بهره برداری از محصول نوبرانه: پیش رس نمودن محصول و بهره وری از سود حاصله از نوبرانه برای کشاورزان بسیار دلچسب و عالی خواهد بود. کاشت نشایی و پرورش اولیه ی بذر در گلخانه امکان باردهی گیاه زودتر از موعد مقرر را فراهم می آورد. دوره ی رشد اولیه ی بذر بسیار حساس است. که در روش کاشت بذر در زمین به دلیل قرار گرفتن در شرایط جوی متغیر و نامساعد ممکن است به روند رشد آسیب بزند اما در پرورش های نشا حداقل محصول ۴۰ روز زودتر از روش کاشت مستقیم بذر به بازار مصرف می رسد.


۳. تراکم چشمگیر بوته: به دلیل خطای بسیار جزئی و عدم احتیاج به واکاری نشا در سینی نشا در این روش کاشت نشایی شاهد تراکم مناسب بوته ها و در نتیجه موجب افزایش چشمگیر عملکرد و استفاده حداکثری از زمین زراعی خواهیم بود.

۴. کیفیت بالای محصول: از آنجایی که در روش کاشت نشا یی کمترین میزان صدمه به مرحله ی بسیار مهم رشد اولیه وارد می شود و معمولا عدم نیاز به واکاری خواهیم داشت بنابراین محصولی با کیفیت و یکدست را شاهد هستیم.


۵. حذف هزینه ی پلاستیک: از آنجایی که اخیرا در کشاورزی برای پیش رس نمودن محصول از پلاستیک، نیروی انسانی و... استفاده می کنند و هزینه هایی را در بر خواهد داشت که این روش علاوه بر کارایی مطلوب تر موجب حذف هزینه های فوق می گردد.

۶. عدم انتقال بیماری ها: در روش کشت نشایی و استفاده از سینی نشا به دلیل استریل نمودن بسترهای رشد نشا این عامل بیماری زا حذف گشته و نشای با کیفیت و در نتیجه گیاه و محصول بسیار خوب و پربار خواهیم داشت.

۷- صرفه جویی در مصرف انرژی: جوانه زنی بذر در دمای خاصی اتفاق می افتد و نوسانات دمایی تاثیر منفی در رشد جوانه ها خواهد داشت. هنگام تهیه نشا در محیط کوچک نشاخانه امکان کنترل شرایط دمایی با صرف انرژی کمتری خواهد بود.

۸- رشد همزمان بوته ها: در کاشت مستقیم بذر در زمین اصلی معمولا تعدادی از بذور جوانه نمیزنند و نیاز به واکاری خواهد بود. پس از واکاری و رشد بوته جدید در حالی که بوته های قبلی در حالت دو تا سه برگی هستند درواقع رشد همزمان بوته ها را نخواهیم داشت. پس برای جلوگیری از این مشکل و رشد همزمان بوته ها بهترین راه کاشت نشا است.

۹- بالا بردن کمیت و کیفیت بوته ها: زمانی که از نشا استفاده شود درحالی که نشا هم در بهترین حالت رشد داده شده، تا انتهای دوره باعث افزایش بهره وری گلخانه خواهد بود چرا که از همان ابتدا کشت کاملا قوی و محکم شروع شده و بوته در بهترین حالت خود قرار دارد.