عمومی | بنیاد ملی نخبگان

حمایت منطقی، ضامن پویایی هسته‌های پژوهشی احمدی روشن است

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ علی اسفندیار؛ عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی‌شریف در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان با اشاره به لزوم تشکیل هسته‌های پژوهشی حول نیازهای اساسی کشور، اجرای طرح شهید احمدی‌روشن را گامی مثبت در راستای عملیاتی‌کردن علم و دانش توصیف کرد و گفت: تعریف موضوع با محوریت نیازهای واقعی کشور و تشکیل تیم حول آن، یکی از مهمترین اقدامات در راستای توسعه کشور است اما افراد تیم باید با الفبای تحقیق نیز آشنا باشند.

وی افزود: دانستن حداقل‌های تحقیق و تبدیل موضوع به چند فاز کوچک و البته حرکت گام‌به‌گام در هر مرحله، فرآیندی است که می‌تواند گروه را به نتیجه دلخواه برساند.

اسفندیار ادامه داد: افراد گروه باید به مقاله‌نویسی، مقاله‌خوانی و پتنت‌خوانی به عنوان ابزار مهم برای انجام فعالیت کاربردی در حوزه علم به خوبی مسلط باشند تا بتوانند از تجربیات و تحقیقات انجام‌شده در حوزه مربوطه برای نیل به اهداف تعیین‌شده در هسته پژوهشی استفاده کنند. در واقع، مقاله‌خوانی جزئی از پژوهش است و به همین دلیل افراد گروه نباید مقاله‌زده باشند.

این محقق نانوفناوری اضافه کرد: بی‌اعتنایی به مقالات منتشر شده سبب می‌شود گروه فعالیت خود را با آزمون و خطا آغاز کرده و ادامه دهد؛ در نتیجه، زمان و هزینه بالایی صرف خواهد شد. مقاله‌خوانی و پتنت‌خوانی سبب می‌شود افراد از نتایج کارهای قبلی مطلع شده و بتوانند بهترین راه‌حل را برای صورت‌مسئله تعریف‌شده پیدا کنند.

وی تصریح کرد: جهت‌ حرکت هسته‌های پژوهشی نباید الزاماً در راستای فعالیت‌های بین‌‎المللی باشد چراکه ممکن است موضوعی که محققان دیگر کشورها روی آن متمرکز شده‌اند، اساساً نیاز بومی خود آنان باشد و انطباقی با مقتضیات و شرایط کشور ما نداشته باشد. از سوی دیگر، بسیاری از موضوعات تعریف‌شده در کشورهای توسعه‌یافته در مرز دانش هستند و در حال‌حاضر برای هسته‌های پژوهشی و دانشگاهی ایران موضوعی لوکس و فانتزی محسوب می‌شوند چراکه هیچ کاربردی در کشور ندارند.

اسفندیار یادآور شد: در شرایط کنونی و با توجه به منابع موجود، تحقیق و پژوهش حتی در مرزهای دانش باید با نگاه کاربردی انجام شود؛ در واقع مسائلی باید به عنوان صورت‌مسئله تعریف شوند که فناوری نهفته دارند. به همین دلیل، انتخاب موضوع برای فعالیت هسته پژوهشی، مرحله بسیار مهمی است زیرا بازدهی زمان، انرژی و هزینه صرف‌شده به آن بستگی دارد.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه صنعتی‌شریف با اشاره به اینکه حمایت از هسته‌های پژوهشی اصولاً اقدامی با ریسک بالا محسوب می‌شود، تاکید کرد: حمایت از هر هسته باید منطبق با موضوع، نوع فعالیت و اهداف تحقیقاتی منطبق باشد؛ علاوه بر آن، اعمال سیاست‌های تشویقی و ایجاد امکان گسترش گروه حتی پس از پایان دوره طرح نیز نقش بسزایی در حمایت از همکاران حاضر در طرح شهید احمدی‌روشن دارد.

اسفندیار در پایان با بیان اینکه کشورهای توسعه‌یافته تجربیات بسیاری در زمینه تشکیل و اداره هسته‌های تحقیقاتی دارند، خاطرنشان کرد: کشور در حوزه کارِ گروهی و هسته‌های پژوهشی هنوز نوپا است. حمایت منطقی و کارشناسی‌شده بر مبنای ارزیابی دقیق عملکرد سبب می‌شود در کمترین زمان ممکن هسته‌ها به پویایی برسند.