عمومی | دانشگاه صنعتی سیرجان

توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به «کرونا»/ روش‌های ابتلا تا علائم رایج بالینی

توصیه‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به «کرونا»/ روش‌های ابتلا تا علائم رایج بالینی

«کرونا» یک بیماری ویروسی است و از سال‌های پیش وجود داشته و بیماری جدیدی نیست ولی به تازگی نوع جدید و جهش یافته‌ای از آن‌ پیدا شده است ، سرفه، تب ۳۸ درجه به بالا، دردهای عضلانی، تهوع و استفراغ را از علائم شایع ابتلا به ویروس کرونا  می توان عنوان کرد ، ممکن است قبل از بروز نشانه‌های اصلی، بیمار برای چند روز سرفه‌های بدون دلیل داشته باشد، در موارد حاد، مشکلات گوارشی نیز پدید می‌آید.

سالمندان، زنان باردار، افراد دارای بیماری‌های قلبی و دیابت بیشتر در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند، ، در حال حاضر هیچ درمانی به طور خاص برای ویروس کرونا وجود ندارد. بهترین راه برای جلوگیری از شیوع این ویروس اجتناب یا محدود کردن تماس با افرادی است که علائم این ویروس را نشان می‌دهند.

مهم‌ترین راه‌های پیشگیری از ویروس کرونا این است که شهروندان به طور مرتب دست‌های خود را شست‌وشو دهند، هنگام عطسه و سرفه با استفاده از دستمال جلوی دهان و بینی خود را بپوشانند سپس دستمال را داخل کیسه قرار دهند و آن را داخل سطل زباله بیندازند.

نباید با ترس و وحشت نسبت به کرونا نگاه شود، دوره کمون این بیماری ۱۴ روز است، تشخیص اولیه اینکه علت بیماری کرونا ویروس باشد یا خیر حتی برای متخصصین نیز مشکل است و از روی علائم بالینی اولیه نمی‌توان تشخیص داد.

میزان واگیری ویروس کرونا ۱۴ تا ۱۵ برابر بیشتر از ویروس آنفلوانزا است،  مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا از آنفلوانزا کمتر است، به طوریکه مرگ و میر ناشی از ویروس آنفلوانزا ۴ درصد و ویروس کرونا ۲ درصد است.

با پیشگیری‌های جدی و صحیح می‌توان خود و دیگران را از ابتلا به این بیماری مصون کرد، از تماس نزدیک با افرادی که احتمال می‌رود علائم ابتلا به این ویروس را داشته باشند اجتناب شود. همچنین از مصرف تخم مرغ نیم‌پز و گوشت نیم‌پز و ناپخته پرندگان نیز اجتناب شود.

در خصوص استفاده از ماسک برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ، زدن ماسک برای افرادی که مبتلا یا دارای علائم بیماری هستند و افرادی که با این بیماران سر و کار دارند توصیه می‌شود و نیازی نیست سایر افراد از ماسک استفاده کنند. مهم‌ترین و بهترین روش برای افراد سالم در پیشگیری از کرونا شستن مرتب دست‌ها است.

شهروندان می‌توانند از محلول وایتکس برای ضدعفونی کردن سطوح استفاده کنند، به عنوان مثال یک فنجان وایتکس را با ۵ فنجان آب مخلوط کرده و با دستمال سطوح مختلف را ضدعفونی کنند.

با امید به ریشه کردن این ویروس کرونا ودیدار مجدد اساتید ، کارکنان و دانشجویان در محیط  دانشگاه

روابط عمومی دانشگاه