عمومی | دانشگاه علوم پزشکی همدان

وضعیت استان همدان در مقابله با کروناویروس حاد نیست


رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: وضعیت استان همدان در مواجهه با کروناویروس حاد نیست.

به گزارش پایگاه خبری وب‌دا در همدان، دکتر رشید حیدری‌مقدم در ستاد پیشگیری، کنترل و هماهنگی مقابله با ویروس کرونا در استان همدان اظهار داشت: در موضوع مقابله با کروناویروس اقدامات متعددی در سطح دانشگاه شکل گرفته و بیشترین تمرکز در حوزه ارائه آموزش‌های بهداشتی بوده‌است.

وی تصریح کرد: با توجه به آمادگی که از قبل در زمینه مقابله با ویروس H۱N۱ شکل گرفته بود، امکانات و زیرساخت‌های موجود در مقابله با کروناویروس نیز مورد بهره‌برداری قرار گرفت و کادر درمان نیز مثل روزهای گذشته آمادگی خود را حفظ کرده بودند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: خوشبختانه در زمینه تامین تجهیزات مشکل جدی در استان نداشتیم اما تقاضا داریم ماسک و تجهیزات فردی در دسترس عموم قرار گیرد البته در روزهای اخیر موج افزایشی در ابتلا یا ثبت موارد مشکوک به ویروس نداشتیم اما تقاضا در سطح عموم برای ماسک، مایع ضدعفونی کننده و دیگر اقلام بهداشتی فردی بالاست.

دکتر حیدری‌مقدم با اشاره به آمادگی ۱۴ بیمارستان در سطح استان در موضوع مقابله با این ویروس گفت: در حوزه درمان در مرحله نخست صد تخت بیمارستانی آماده‌سازی شد اما گستره این ویروس در سطح کشور سبب شد بیمارستان‌های سینا و بعثت با تعداد قابل توجهی تخت در اختیار بیماران احتمالی مبتلا قرار گیرند البته ۱۵۰ تخت در بیمارستان آتیه و۱۵۰ تخت نیز در بیمارستان آیت‌اله بهاری به این امر اختصاص داده شده‌است.

وی خاطرنشان کرد: ما در زمره ۵ دانشگاه نخست در سطح کشور بودیم که آزمایشگاه تشخیص کرونا را در داخل استان فعال کرد و  از چند روز قبل نیز ظرفیت call center دانشگاه با ۸ خط از ۸ صبح تا ۱۲ شب در زمینه اطلاع‌رسانی به شهروندان به کار گرفته شده‌است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان از تمرکز جدی بر حوزه آموزش و پیشگیری خبر داد و بیان کرد: ۸ موشن گرافی در این رابطه تهیه و در سطوح مختلف ارائه شده‌است و از حدود ۱۰ روز قبل برای مدارس، پادگان‌ها و هر جایی که از تمرکز جمعیتی برخوردار است آموزش‌های مستقیم و غیر مستقیم در دستور کار قرار گرفته‌است.

وی در ادامه با اشاره به تلاش برخی افراد مغرض و معاند در راستای سیاه‌نمایی و شایعه‌پراکنی در ناامید کردن مردم عنوان کرد: در همین مدت کوتاه شایعه‌سازی و سیاه‌نمایی‌هایی عامدانه و با هدف تشویش اذهان عموم شکل گرفته بود که با همکاری قوه قضائیه و دادستانی محترم استان ۱۷ کانال مسدود و ۵ نفر بازداشت شدند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: در مجموع، وضعیت استان در مقابله با این ویروس قابل قبول بنظر می‌رسد اما دو دغدغه جدی داریم نخست ذخیره کردن انرژی نیروهاست که باید تا خروج از این برهه باانگیزه و با انرژی به کار خود ادامه دهند فلذا درخواست تجدید نظر در خصوص به‌کارگرفتن افراد در ارائه ماسک و تجهیزات جلو درب منازل را دارم و دیگر دغدغه ما تامین ماسک و تجهیزات فردی است که کمک شایانی به بهداشت فردی افراد و کنترل این ویروس خواهد داشت.