عمومی | دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

توصیه های پیشگیرانه به مادران باردار در مقابله با کرونا ویروس

وبدا؛ مدیر گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، توصیه و پیام های آموزشی برای مادران باردار در مقابله و پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ مطرح نمودند.
به گزارش وبدا به نقل از روابط عمومی معاونت بهداشتی ؛ دکتر پوران خلفیان افزود: با عنایت به نقش کلیدی زنان ومادران به عنوان ستون خانواده وتاثیر مستقیم این گروه برالگو و رفتارهای بهداشتی در خانواده و به منظور توانمندسازی و ارتقای سطح آگاهی این قشر از جامعه با تاکید برجمعیت آسیب پذیرمادران باردار درزمینه اجرای اقدامات پیشگیری همگانی، به مادران توصیه می شود، از رفت و آمدهای غیر ضروری به محیطهای عمومی ودست دادن ودر آغوش گرفتن و روبوسی با افراد ، حتی افرادی که به ظاهر سالم هستند خودداری نمایند.
وی تصریح کرد: از آنجایی که استرس باعث تضعیف سیستم ایمنی بدن می شود، با حفظ آرامش خود را در تمام موقعیتها، استرس به خود راه ندهید.
دکتر خلفیان، در ادامه از مادران باردار خواست، چنانچه دچار تب ، سرفه، تنگی نفس ، سرفه های شدید، سینه درد یا گلو درد حاد،علائم گوارشی و اسهال شدید فوراً به مراکزبهداشتی یا درمانی مراجعه کنید.
وی همچنین به مادران باردار اطمینان خاطر داد: اگربا هر یک ازعلائم تب،سرفه، کوتاهی تنفس،علائم گوارشی، اسهال به مراکز بهداشتی یا درمانی مراجعه کنید، تیم سلامت شامل : پزشک، ماما و ... شما را تحت مراقبت ودرمانهای حمایتی قرارخواهد داد و با در نظر گرفتن شرایط شما و جنینتان، بهترین تصمیم را برایتان خواهند گرفت.
مدیر گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشتی این دانشگاه، از مادران باردار خواست، مراقب بالا رفتن درجه حرارت بدن خود به هنگام ابتلا به عفونتها باشید در دوران بارداری در طول روز درجه حرارت بدن خود را با دماسنج اختصاصی خودتان چک کنید.
دکتر خلفیان با بیان اینکه، بالا رفتن دمای بدن وتب بالا در دوران بارداری از نظر سلامت مادر وجنین مهم است افزود: اگر مادر بارداری دچار تب شد حتماً و فوراً باید به پزشک مراجعه نمایند.
وی خانم های باردار را از مصرف خود سرانه هر گونه دارو بدون مشورت پزشک منع کرد و اظهار داشت: در شرایط کنونی بیشتر استراحت کنید و تغذیه مناسب داشته باشید و مصرف مایعات، آب و آبمیوه را بیشتر کنید.
پرهیز از خوردن مواد غذایی نیم پز مانند کباب یا تخم مرغ عسلی یا نیم پز از دیگر توصیه های این پزشک مسئوا سلامت خانواده به مادران باردار است.
وی خاطر نشان کرد: مدیریت رعایت بهداشت فردی در خانه با مادران است لذا، اصول بهداشت فردی مانند: شستشوی مکرر دستها بخصوص وقتی از بیرون وارد منزل می شوید را بیش از پیش به افراد خانواده تان تذکر دهید.
دکترخلفیان همچنین خاطر نشان کرد: انواع عفونتهای حاد تنفسی در بارداری بسیار مهم است و در صورتیکه پزشک یا مراقب سلامت شما توصیه کرد: برای درمان به مراکز درمانی یا متخصص مراجعه کنید حتماً اینکار را انجام دهید.
رعایت فاصله حداقل یک و نیم متری با افراد مشکوک یا بیمار از نکات پایانی مدیر گروه سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشتی این دانشگاه به مادران باردار بود.