عمومی | دانشگاه علوم پزشکی قزوین

آزمایش ویروس شناسی کرونا تنها برای بیماران بستری و بصورت رایگان انجام می شود

آزمایش ملکولی تشخیص کرونا ویروس که به تازگی در آزمایشگاه مرجع دانشگاه علوم پزشکی قزوین راه اندازی شده است، صرفا برای بیماران بستری مشکوک به کرونا ویروس و بصورت رایگان و تنها در همین آزمایشگاه انجام می شود.

میرشمس الدین حسینی، مدیر امور آزمایشگاه های دانشگاه علوم پزشکی قزوین در همین خصوص توضیح داد: انجام آزمایش ملکولی کرونا ویروس، از هفته گذشته در آزمایشگاه مرجع دانشگاه راه اندازی شده است و نمونه بیماران مشکوک به کرونا که در بیمارستانها بستری اند، برای تشخیص قطعی به این آزمایشگاه ارسال می شود.

مدیر امور آزمایشگاهها در خصوص ابهاماتی که اخیراً در بین مردم در خصوص آزمایش کرونا و هزینه های آن ایجاد شده اینگونه توضیح داد: در مرحله اول، در صورت وجود علائم بالینی -مانند تب، سرفه، تنگی نفس، گلودرد- در فرد مراجعه کننده به مراکز درمانی، بر اساس تشخیص پزشک، ارزیابی آزمایشگاهی اولیه بیمار مشکوک به کرونا در کنار سایر تستهای پاراکلینیکی -مانند عکس ریه- توسط پزشک درخواست میشود.

وی بیان کرد که در آزمایشات اولیه که روی خون بیمار است، فاکتورهای عمومی نشاندهنده عفونت ویروسی بررسی میشود که در تمام آزمایشگاههای تشخیص پزشکی نیز قابل انجام است، اما فقط یک نشانه غیرتخصصی محسوب میشود و پزشک را به سمت شک به ابتلای بیمار به کرونا سوق می دهد.

به گفته این مقام مسوول، در مرحله بعد در صورت تشدید علائم و بستری شدن بیمار در بیمارستان برای تشخیص قطعی ابتلا به کرونا ویروس، درخواست آزمایش ملکولی کرونا توسط پزشک متخصص مرجع علمی این بیماری داده می شود. وی ادامه داد که بر اساس این درخواست و پس از تکمیل اطلاعات در فرم و سامانه الکترونیکی طراحی شده، نمونه از حلق و بینی بیمار گرفته و تحت شرایط ایمن به آزمایشگاه مرجع دانشگاه ارسال می گردد.

حسینی گفت: انجام این آمایش، زمان بر بوده و با تجهیزات تخصصی و با رعایت ایمنی زیستی، توسط پرسنل آزمایشگاه مرجع انجام و ظرف مدت ۲۴ تا ۴۸ ساعت نتایج وجود یا عدم وجود ژن ویروس کرونا در نمونه بیماران ارائه می شود.