عمومی | دانشگاه علم و فرهنگ

ششمین همایش ملی انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران با همکاری دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علم و فرهنگ؛ در این همایش ضمن ایجاد فضای تعاملی میان صاحبنظران، اساتید و محققان حوزه هنرهای تجسمی و بینارشته‌ای به موضوعات مرتبط با هنرمتعهد در دوره معاصر و بهره‌گیری از روش‌های نوین دانشگاهی پژوهش‌های علمی و میان رشته ای در این حوزه پرداخته شد.

هنر بازتاب دهنده جریان‌های فکری ادوار مختلف

دکتر پریسا شادقزوینی، رییس انجمن علمی هنرهای تجسمی با بیان این‌که هنر در ادوار مختلف تاریخ، بازتاب دهنده جریان‌های فکری و اندیشه‌های سیاسی -اجتماعی، مذهبی، اقتصادی، فرهنگی-هنری است؛ گفت: عامل زمان می‌تواند نقشی اساسی در بنیان‌های فکری یک جامعه و تغییرات منتج شده از آن ایفا کند. تغییراتی که به تبع آن، هنر معاصر هر دوره متاثر از آن و انعکاس دهنده آن است. جامعه معاصر ایران نیز در دهه‌های اخیر دچار تحول و تغییرات بنیادی فکر، باوری، اجتماعی و فرهنگی شده که بنیانهای نظری هنر را دچار چالش کرده است.

وی افزود: مفاهیم مبارزه و تغییرخواهی بنیادین در نظام سیاسی و اجتماعی و فرهنگی کشور در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی، دغدغه اصلی در میان قشر متفکر، روشنفکر و جامعه ایرانی شد. پس از انقلاب نیز، در سال‌های دفاع مقدس و پس از آن مسئله وفاداری به آرمان‌های انقلاب همچنان مطرح بوده و جریان هنر متعهد ایران را شکل داده است .

دکتر هدی زابلی نژاد دبیرعلمی همایش نیز مشخصات اصلی هنر متعهد را، آرمان خواهی، عدالت خواهی، ظلم ستیزی، هویت مداری، بومی گرایی، استقلال طلبی، باور مداری و ارزش‌های والا دانست و گفت: اینگونه هنر متعهد به صورت‌ها و مضامین و محتواهای مختلف به ظهور نشست و هرکسی از ظن خود یار آن شد. از این رو رویکرد هنرمتعهد چه به عنوان بازتاب دهنده تغییرخواهی، و چه به عنوان ابزار جذب مخاطب برای پیوست به جریانات فکری و باوری، یکی از مباحث قابل تامل می باشد که این همایش بر آن متمرکز شد، تا با ارائه به روزترین نتایج پژوهش‌های نظری و با به کارگیری روش‌های نوین پژوهشی به مسئله هنر متعهد ایران معاصر و مفاهیم مستخرج از آن بپردازد .

گفتنی است؛ در این همایش از دکتر زهرا حسین نژاد،عضو هیات علمی گروه گرافیک دانشگاه علم و فرهنگ، به عنوان داور علمی و عضو شورای سیاستگذاری همایش تقدیر و قدرانی شد. همچنین مقاله مشترک دکتر حسین نژاد و الهه شجاعی برجوئی دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباط تصویری دانشگاه علم و فرهنگ با عنوان "مطالعه تطبیقی درخت سخنگو در نگارگری ایران و نقاشی هند" مورد توجه مخاطبان ششمین همایش ملی انجمن علمی هنرهای تجسمی ایران قرار گرفت.