عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

رقم جدید کلزا با نام آرام با مشارکت محقق دانه‌های روغنی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل معرفی شد

مشارکت عضو هیات علمی بخش تحقیقات زراعی و باغی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل در معرفی رقم جدید کلزای بهاره آرام

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل دکتر حسین کربلائی خیاوی در گفتگو با روابط عمومی مرکز از معرفی رقم جدید کلزا با نام آرام با مشارکت محققان مرکز خبر داد و افزود: وابستگی بیش از ۸۵ درصدی به خارج از کشور در تامین دانه‌های روغنی اهمیت کشت آن را در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نمایان می‌کند و تاکید رهبر معظم انقلاب بر توسعه کشت دانه کلزا نیز برای خودکفایی در تولید روغن نشان از ضرورت حرکت سریع در این عرصه دارد .

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل افزایش تولید دانه‌های روغنی را در راستای تامین امنیت غذایی و اقتصاد مقاومتی ارزیابی کرد و ابراز داشت: هم اکنون بیش از ۸۵ درصد دانه‌های روغنی مورد نیاز از خارج کشور وارد می‌شود و اگر در کشت دانه‌های روغنی موفق نشویم، پایداری و خودکفایی در کشت گندم را نیز از دست می‌دهیم. روغن از جمله کالاهای اساسی و نیازهای ضروری است و با تولید محصولات غذایی به ویژه دانه های روغنی برای تامین نیاز اساسی مردم علاوه بر پاسداری از امنیت غذایی می‌توان تولید داخلی را نیز در راستای اقتصاد مقاومتی هدایت کرد .

دکتر کربلائی خیاوی افزود: کشت دانه روغنی کلزا برای تولید پایدار گندم نیز ضروری است زیرا این دانه روغنی در تناوب کشت با گندم سبب تقویت خاک، کاهش آفات و بیماری‌ها، استفاده بهینه از آب و در نهایت افزایش تولید گندم می‌شود . کشت مداوم گندم در اراضی زراعی سبب کاهش توان رویشی اراضی و افت قابل توجه میزان تولید گندم می‌گردد که برای جلوگیری از این روند باید محصول دیگری را در تناوب کشت گندم برای کشت جایگزین در نظر داشت و بررسی‌های علمی نشان می‌دهد دانه روغنی کلزا بهترین نوع محصول در این زمینه است .

وی تصریح کرد: لاین جدید کلزای بهاره SRL-۹۳-۱۲ توسط بخش دانه‌های روغنی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و با مشارکت دکتر حسین زینل زاده تبریزی عضو هیات علمی واحد دانه‌های روغنی مرکز به نام آرام نام‌گذاری و معرفی گردید.

از مشخصات بارز این لاین کلزای بهاره، پرمحصولی، پایداری عملکرد در مناطق اقلیم گرم خشک و گرم مرطوب، یکنواختی، نسبتاً زودرس، تحمل خوب به ورس، تراکم خورجین به ویژه در ساقه اصلی، ارتفاع مناسب اولین غلاف از سطح زمین، تحمل نسبی به بیماری اسکلروتینیای ساقه و تحمل به خشکی انتهای فصل و میزان روغن بین ۴۳ تا ۴۵ درصد است. گفتنی است برنامه به نژادی این رقم جدید کلزا توسط بخش دانه‌های روغنی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر و ایستگاه‌های تابعه در اقلیم گرم و خشک جنوب و گرم و مرطوب شمال از سال ۱۳۸۳ آغاز شده و در نهایت آزمایش تحقیقی-ترویجی آن در شرایط زارعین در دو منطقه استان اردبیل (پارس‌آباد و اصلاندوز) در سال زراعی ۱۳۹۸-۱۳۹۷ توسط دکتر حسین زینل زاده تبریزی انجام یافت که نتایج آن حاکی از برتری این رقم نسبت به شاهد دلگان بود.

دکتر کربلائی خیاوی اظهار امیدواری کرد رقم جدید کلزای آزاد گرده افشان بهاره با نام آرام با دارا بودن خصوصیات مطلوب بتواند گام مهمی در بالا بردن کمیت کلزای تولیدی در منطقه مغان و به تبع آن رغبت کشاورزان منطقه و افزایش درآمد اقتصادی برای آنان باشد .