عمومی | دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

کرونا، از زاویه ی روانشناختی/ کودکان را از بحث ها و اخبار مربوط به کرونا دور نگه دارید


دانشیار روانپزشکی و فوق تخصص سایکوسوماتیک دانشگاه علوم پزشکی یاسوج گفت: این روزها که بیماری کرونا بر کشور ما سایه افکنده است و باعث صدمات جانی و اقتصادی شدیدی به جامعه ی ما شده است، آسیب های روانشناختی موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج؛ دکتر علی محمدی افزود: ترس یک واکنش طبیعی انسان در مواجهه با خطرات است که موجب بقای گونه ی انسان در طی اعصار گذشته شده است.

وی ادامه داد: اگر انسان ها ترس نداشتند، بی شک نسل آنها هزاران سال پیش منقرض می شد. ترس بود که باعث شد انسان ها از خطرات بگریزند یا با آنها مقابله کنند، در حالیکه ترس در اندازه منطقی آن، که شدتش متناسب با خطر موجود است، نه تنها مفید که ضروری هم هست، ترس های کمتر یا بیشتر از حد منطقی، آسیب زاست.

وی اضافه کرد: در یک سر طیف افرادی را می بینیم که بدون نگرانی، با انکار خطر موجود، از تعطیلی مدارس (سوء) استفاده کرده و بسوی شمال یا جنوب کشور سرازیر می شوند. یا بی باکانه در مکان های عمومی به رفت و آمد می پردازند و توصیه های بهداشتی را هم رعایت نمی کنند.

دکتر محمدی ابراز داشت: این افراد علاوه بر بخطر انداختن سلامت خود، موجب تسریع انتشار ویروس و بخطر انداختن سلامت دیگران ازجمله خانواده ی خودشان می شوند.

وی عنوان کرد: در آنسوی طیف هم، افرادی که بیشتر از حد منطقی دچار ترس شوند ممکن است دچار ناآرامی، اضطراب شدید و بی خوابی شوند که این حالات سیستم ایمنی آنها را تضعیف کرده و آنها را نسبت به انواع بیماریها ازجمله خود کرونا آسیب پذیرتر می نماید.

دانشیار روانپزشکی و فوق تخصص سایکوسوماتیک دانشگاه علوم پزشکی یاسوج در ادامه به بیان توصیه های مهم در جهت کاهش اضطراب غیرمنطقی افراد پرداخت.

وی افزود: خود و خانواده را از اخبار نادرستی که بوفور در فضای مجازی انتشار یافته است دور نمایید و اخبار و توصیه های مربوطه را فقط از منابع موثق و ذیصلاح پیگیری کنید.

وی با بیان اینکه در صورت دریافت اینگونه خبرهای غیر معتبر لازم است از انتشار آن بپرهیزیم، یادآور شد: کودکان را از بحث ها و اخبار مربوط به کرونا دور نگه دارید، بهتر است ضمن توجه دقیق به بهداشت آنها، از دادن اطلاعاتی که با سن آنها نامتناسب است خودداری کنیم و صرفا کارهایی را که برای پیشگیری از ابتلا لازم است، به آنها آموزش دهیم و خودمان بر اجرای آن توصیه ها نظارت داشته باشیم.

دکتر محمدی گفت: برخی راهکارها مثل ورزش منظم، مصرف غذاهای سالم از جمله میوه و سبزیجات، خواب و استراحت کافی، و تمرینات تن آرامی (ریلکسیشن) هم می توانند تا حدود زیادی به کنترل اضطراب کمک کنند.

وی ابراز داشت: برخی افراد با تفسیر اشتباه از مفهوم مثبت اندیشی، رفتار های بی احتیاطانه از خود نشان می دهند. اگر بخواهیم جنبه مثبت بیماری کرونا را در کنار مصیبت های بیشمار آن در نظر بگیریم، شاید یکی از آنها این باشد که مردم ما در طی این مدت با راههای پیشگیری از ابتلا به عفونتهای تنفسی آشنا شده اند و ممکن است پس از پایان این اپیدمی، در سالهای آینده شاهد کاهش معنی دار میزان ابتلا به سایر عفونتهای تنفسی مثل آنفلوانزا و سرماخوردگی های معمولی، که همیشه یکی از معضلات بزرگ بهداشتی ما بوده اند، باشیم.