عمومی | انجمن آمایش سرزمین ایران

راهنمای صادرات محصولات کشاورزی به روسیه

افزایش درآمد و تداوم تقویت روبل باعث شده است تقاضای روس‌ها برای میوه و سبزیجات وارداتی افزایش یابد. ۹۰ درصد عمده‌فروشی مربوط به میوه‌ها در کشور روسیه، اقلام وارداتی می‌باشند و عمدتاً میوه‌هایی شامل سیب، مرکبات، کیوی، موز، انگور، و انجیر را دربرمی گیرد.
واردات محصولات کشاورزی به روسیه در تابستان به پایین‌ترین میزان خود می‌رسد و در این فصل روسیه میوه و تره‌بار خود را از کشورهای منطقه همچون اوکراین، مولداوی و خاورمیانه تامین می‌نماید. آخرین آمار منتشره از سوی معاونت بازاریابی و تنظیم روابط سازمان توسعه تجارت در خصوص واردات فدراسیون روسیه در سال ۲۰۱۴، نشان‌دهنده وضعیت و رتبه ایران در صادرات میوه و تره‌بار به روسیه می‌باشد.

گروه محصولات کشاورزی نخستین گروه دارای اولویت است که بازارهای صادراتی آن طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ توسط سازمان توسعه تجارت موردبررسی قرار گرفت و دارای گروه کالایی شامل ۷ زیرگروه کالایی پسته، میوه، تره‌بار، کشمش، زعفران، خرما و آبزیان می‌باشد. ایران سالانه بیش از ۵/۴ میلیون تن مرکبات، ۸/۲ میلیون تن انگور و ۲/۶ میلیون تن گوجه‌فرنگی تولید می‌کند که از این میزان، ۱۱ هزار تن مرکبات، ۱۱ هزار تن انگور و ۵۸۰ هزار تن گوجه و رب گوجه‌فرنگی صادر می‌نماید

روسیه یکی از ۱۷ کشور همسایه ایران است و آمارها حاکی از حجم واردات کالاهای بسیاری از ایران به این کشور می‌باشد. لذا می‌توان گفت کشورهای همسایه ایران فرصت بزرگ اقتصادی و تجاری برای کشور محسوب می‌شوند و می‌توانند بازارهای مهم هدف تجاری برای کالاهای ایرانی باشند.

از میان محصولات کشاورزی و غذایی صادراتی، ۹۰ درصد صادرات ایران به روسیه شامل محصولات خیار، بادام، انگور، رب گوجه‌فرنگی، کلم، آبمیوه، خرما، کنستانتره و سبزیجات و سایر میوه‌های تازه می‌باشد که این میزان ۱۵۴ میلیون دلار از ۱۷۱ میلیون دلار سهم اقلام صادراتی به روسیه می‌باشد

برای آشنایی با سایر اقلام صادراتی و سهم ۵ کشور برتر در صادرات محصولات کشاورزی (میوه  و سبزیجات) به روسیه در سال ۲۰۱۴ فایل زیر  را دانلود بفرمایید.

فایل های پیوست
File File size
صادرات محصولات کشاورزی به روسیه.pdf ۲۰۸۴ kB