عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر: تاکنون موردی از ابتلا به کرونا در استان بوشهر نداشته‌ایم/ دلیلی برای پنهان کردن تعداد بیماران مبتلا به کرونا وجود ندارد

دکتر سعید کشمیری در شورای پدافند غیرعامل استان بوشهر اظهار داشت: مراجعاتی به بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها داشتیم که از ۵۰ مورد بیمار شبه آنفلوانزای مراجعه‌کننده نسبتاً بدحال، ۲۰ مورد نمونه‌برداری شد و به آزمایشگاه مرجع ارسال شد که تاکنون هیچ‌کدام مثبت نشده است.
وی  افزود: با توجه به اینکه چهار استان اطراف استان بوشهر به این بیماری آلوده هستند به‌طورقطع این انتقال به استان ما نیز صورت می‌گیرد.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر با بیان اینکه تاکنون هیچ مورد مثبت ویروس کرونا در استان بوشهر ثبت نشده است گفت: تاکنون موارد با شک بالا به ویروس کرونا در استان بوشهر برای آزمایش به مرکز کشور ارسال شده است که جواب همه آنها منفی بوده است.
وی بیان کرد: مردم باید با حفظ خونسردی و با رعایت کامل نکات بهداشتی با این مسئله برخورد و مسائلی که آموزش داده می‌شود را رعایت کنند.
مردم به شایعه‌ها توجه نکنند
دکتر کشمیری گفت: مردم به شایعه‌ها توجه نکنند و اگر مورد مثبتی از این ویروس در استان باشد به‌طور یقین به مردم اطلاع‌رسانی می‌شود، چراکه دلیلی برای پنهان کردن موضوع وجود ندارد و قابل پنهان کردن نیست این بیماری یک بیماری مشخص است.
همکاری مردم و سازمان‌ها
وی اضافه کرد: در این شرایط تنها به همکاری مردم، دستگاه‌های اجرایی، فضای مجازی و رسانه‌ها نیاز داریم تا ضمن رعایت نکات پیشگیرانه در صورت آلودگی بتوانیم به‌راحتی از این شرایط گذر کنیم.
دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر در خصوص کیت‌های تشخیصی ویروس کرونا گفت: کیت‌های تشخیص این بیماری بسیار دقیق و آزمایشگاهی است، بر همین اساس مردم‌فریب آدم‌های کلاه‌بردار را نخورند که می‌گویند ما کیت تشخیصی داریم و به‌راحتی بیماری را می‌توانیم تشخیص بدهیم.
وی افزود: دانشگاه‌های کل کشور موظف هستند، نمونه‌هایی که با روش‌های خاصی از گلوی بیمار مشکوک گرفته می‌شود را در محیط مشخصی با حفظ زنجیره سرما در دمای پایین به آزمایشگاه مرجع بفرستند.
دکتر کشمیری بابیان اینکه کیت‌ها در هفته جاری در اختیار دانشگاه‌هایی که توانایی انجام این آزمایش‌ها را دارند قرار می‌گیرد اضافه کرد: در زمان حاضر اولویت با استان‌های درگیر بیماری با درصد شیوع بالا سهمیه بیشتری خواهند گرفت و استان بوشهر نیز هر وقت در معرض شیوع قرار بگیرد سهمیه بیشتری خواهد گرفت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر یادآور شد: در زمان حاضر به هیچ دانشگاهی به‌غیراز آزمایشگاه مرجع کیت تشخیص داده نشده است، برخی دانشگاه‌ها خودشان شروع کردند و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر نیز شروع کرده که اگر امکانش باشد آزمایش پی سی آر را انجام دهد.
مردم به خبرهای غیر موثق توجه نکنند
وی با تاکید بر اینکه مردم به خبرهای غیر موثق توجه نکنند گفت: خبرهایی ارزش دارد که بعد از آزمایش و کاملاً محرز باشد تا امنیت روانی جامعه از بین نرود.
دبیر ستاد مبارزه با کرونا در استان بوشهر بابیان اینکه در این شرایط باید به همدیگر اعتماد کنیم تا بتوانیم از این مرحله بحرانی به‌سلامت عبور کنیم افزود: شب گذشته یک سهمیه‌ای شامل لباس و ماسک به استان بوشهر رسید و توزیع شد، اما مصرف با توجه به بیماران با شک بالا خیلی زیاد است.
وی افزود: واردات ماسک و وسایل حفاظتی آزادشده و میلیون‌ها ماسک واردشده و در اختیار بیمارستان‌ها قرار می‌گیرد این مشکل به‌طور اساسی با این محموله‌ای که از خارج از کشور واردشده برطرف می‌شود.
دکتر کشمیری بابیان اینکه الکل ۷۰ درصد که احتیاجی به رقیق کردن نیز ندارد در اختیار داروخانه‌ها قرارگرفته گفت: در بحث الکل که نیاز زیادی داشتیم که با تولیدات داخل استان بوشهر که در اختیار داروخانه‌ها قرارگرفته مشکل تا حدود زیادی برطرف شده است و در ماسک نیز دولت اعلام کرده که واردات انجام و تولید را افزایش دادیم.

انتهای پیام/م.غ ۱۰۲۳