عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی فسا

توصیه های مدیر گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی فسا برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس جدید

متخصص طب ایرانی و مدیر گروه طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: اصل اول بهداشتی، پاکیزه بودن هوا و تنفس سالم است، در شرایط کنونی شیوع ویروس کورنا، می توان از بخورهای مرزنجوش، اکالیپتوس، بابونه، آویشن، تخم گشنیز، سرکه و پوست مرکبات جهت کمک به بهداشت تنفسی و سلامت تنفسی استفاده کرد .


به گزارش وب دا فسا؛ دکتر مسیح صدیق رحیم آبادی افزود: کرونا یک ویروس و عامل عفونت است و مزاج ویروس را نمی توان به راحتی و سرعت تشخیص داد و تشخیص مزاج آن نیاز به تحقیق بیشتری دارد . برای برخورد با افراد مبتلا شده و دارای علامت، می توانیم به بررسی عوارض ایجاد شده بپردازیم تا با کمک به طبیعت و سیستم ایمنی بدن، عفونت ویروسی از بین برود .
وی ادامه داد: مبتلا شدن به این عفونت گاهی با علائم گرمی یعنی تب و سرفه و در نهایت با درگیری ریه (تنگی نفس) همراه است که در این صورت برای درمان بیماران می توان از مصرف مایعات، استراحت و تب بر ها استفاده کرد .
به گفته وی  هدف اول علم طب از دیدگاه پزشکان طب ایرانی حفظ سلامتی است که چندین عامل شامل رعایت دستورات ۶ گانه ضروری برای حفظ سلامتی و تدابیر بر حسب سن، فصل و اقلیم  را شامل می‌شود .
متخصص طب ایرانی در بیمارستان دکتر علی شریعتی فسا اضافه کرد: غذاهای با هضم سنگین شامل کله پاچه، ماکارونی، لازانیا و فست فود استفاده نکنیم و سوپ های رقیق دارای شلغم، گزنه، جعفری، مرغ، زردچوبه و دارچین برای تقویت سیستم ایمنی استفاده کنیم و غذاهای مقوی ریه مانند فرنی، حریره بادام و نخود و آب نخود نیز مناسب است .
وی خواب خوب و زود هنگام را عاملی دیگر در تقویت سیستم ایمنی  دانست و گفت: مالیدن کمی روغن بنفشه به بینی می تواند کمک کننده باشد؛ همچنین ورزش در حد متعادل را نیز فراموش نکنیم مثل کشش عضلات، ماساژ و تنفسهای عمیق (البته نه در شرایط بیماری و تب بالا)

دکتر صدیق اظهار کرد: دفع مواد زاید از بدن و گوارش باید خوب عمل کند و در نتیجه لینت مزاج و عدم یبوست مهم هستند، لذا مصرف مایعات (مثل آب میوه تازه، لیمو شیرین و آب سیب و هویج) و روغن زیتون مفید هستند .
وی اشاره کرد: یکی دیگر از عوامل مهم در حفظ سلامتی، حالات روحی است چون تاثیر خود را زود و شدید نشان می‌دهند .
مدیر گروه طب ایرانی در دانشگاه علوم پزشکی فسا گفت: حفظ آرامش از مهمترین عوامل در تقویت سیستم ایمنی است و تاثیر خندیدن و امید را در حفظ سلامتی نباید نادیده گرفت. غم، ترس و ناامیدی بسیار مضر هستند .
به گفته وی دمنوش های با خواص ضد ویروسی و تقویت سیستم ایمنی را باید مصرف کنیم به عنوان مثال شیرین بیان در مطالعاتی که روی سارس و مرس انجام شده احتمالا داروی موثری در کرونا ویروس نیز است. بهتراست شیرین بیان در افراد دیابتی و دارای فشار خون با احتیاط مصرف شود .
دکتر صدیق بیان کرد: سیر، پنیرک، ختمی و آویشن نیز توصیه می‌شود البته آویشن در بارداری وشیردهی ممنوع است .
به گفته وی دمنوش بابونه، نعناع، گزنه، زنجبیل، به، بنفشه و سیاه دانه (به مقدار بسیار کم در غذاها) نیز توصیه می‌شود (لازم نیست همه با هم مصرف شوند، در طول روز یا هفته با تنوع استفاده شوند)
متخصص طب ایرانی در شهرستان فسا تاکید کرد: این اقدامات جهت پیشگیری و درمان اولیه کمک کننده هستند و در شرایط بیماری حاد و شدید حتما باید مراجعه به  مراکز درمانی داشت .
وی همچنین افزود: در شرایط مقابله با بیماری از هر آنچه موجب ضعف و کاهش توان بدنی و ذهنی میشود باید اجتناب کرد، همانند گرسنگی، بی خوابی، خستگی، فعالیت جنسی زیاد و ترس و نگرانی بی مورد .
به گفته دکترصدیق توصیه های معمول بهداشتی از قبیل ماندن در خانه و عدم حضور در مراکز شلوغ، شستن و ضد عفونی مکرر دست و صورت (بخصوص در هنگام برگشتن از بیرون)، استفاده از ماسک و دستکش و شستشوی بینی و حلق با آب نمک (سرم نمکی) ولرم را نیز می بایست جدی گرفت .