عمومی | دانشگاه رازی

توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا

مسعود نصیری در گفتگو با روابط عمومی دانشگاه رازی با اشاره به توصیه‌های تغذیه‌ای برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، اظهار داشت: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا ویروس رعایت نکات تغذیه‌ای ویژه برای سالمندان بالای ۶۰ سال،  زنان باردار و افراد مصرف کننده کورتون یا افراد مبتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان بسیار مهم است و باید جدی‌تر گرفته شود.

این متخصص علوم تغذیه و مسئول مرکز رشد دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه رازی با بیان اینکه کودکان زیر ۶ سال تقریبا مقاومت سیستم دفاعی بالایی دارند و جای نگرانی زیادی وجود ندارد، افزود: برای پیشگیری از ابتلا  به این ویروس در گام اول در خانه ماندن و تا حد امکان عدم حضور در مکان‌های پرجمعیت و شلوغ توصیه می‌شود.

نصیری تقویت سیستم ایمنی بدن را گام اساسی برای پیشگیری از ابتلا به کرونا ویروس دانست و افزود: توصیه می‌شود این روزها مصرف لبنیات حاوی پروبیوتیک بیشتر شود، از مصرف دل و جگر و امعا و احشایی که ممکن حرارت کم دیده باشند یا خام باشند و نیز از مصرف گوشت‌های نیم‌پز شده دوری شود.

وی بیان کرد: مصرف بیشتر خانواده «کَلم‌ها» در برنامه غذایی با تقویت عامل تیول که نوعی تقویت کننده سیستم دفاعی می‌باشد از اهمیت خاصی برخوردار است. به عنوان نوشیدنی گرم روزانه یک تا دو مرتبه مخلوطی از چای سبز اندکی دارچین و زعفران بسیار کمک کننده است.

نصیری برای جذب بهتر ویتامین ث با دوز بالا مصرف یک لیوان کامل از آب طبیعی پرتقال، لیمو شیرین و لیموی ترش به شکل مخلوط را توصیه کرد و گفت: مکمل ویتامین E با ۱۰۰ واحد روزانه هم به این مجموعه اضافه شود.

وی همچنین بیان کرد: با توجه به آخرین مقاله‌ای که در فوریه ۲۰۲۰ چاپ شد لزوم بالانس ویتامین D به میزان لازم با محافظت از بافت ریه می‌تواند در مدیریت بیماری کرونا به سلامت ما کمک کند. لازم به ذکر است؛ مقدار مصرف ویتامین D با توجه به احتمال مسمومیت در بدن باید با متخصص تغذیه مشورت شود.