عمومی | سازمان نظام مهندسی ساختمان ایران

ایجاد سامانه هوشمند ارتباط و ارسال مدارک فنی به شهرداری ها در استان قزوین

ایجاد سامانه هوشمند ارتباط و ارسال مدارک فنی به شهرداری ها در استان قزوین

به منظور تسهیل، صرفه جویی در هزینه‌ها، جلوگیری از صدور و جعل اسناد مربوطه، کاهش مراجعه حضوری و تکریم ارباب رجوع  ، ارسال گزارش ناظران، سامانه هوشمند ارتباط و ارسال مدارک فنی به شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین برای اولین بار در کشور راه‌اندازی شد؛ همچنین در راستای بهره وری بهتر شهروندان از این سامانه تفاهم نامه‌ای میان دفتر امور شهری و شوراهای استانداری با سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین منعقد شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان ، سید کاظم مجابی رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین در تشریح مزایای «سامانه هوشمند ارتباط و ارسال مدارک فنی به شهرداری‌ها»  اظهار کرد: این سامانه برای اولین بار در کشور و به صورت انحصاری برای ارتباط و ارسال مدارک فنی به شهرداری‌ها به صورت غیر حضوری واز سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین،  راه اندازی شده و می‌تواند فرصتی برای سرعت بخشی به کارها و کاهش مراجعات حضوری به دستگاه های اجرایی باشد.
وی با اشاره به مزایای ایجاد این سامانه تصریح کرد: از این پس تمامی فرآیند نقشه و نظارت، کنترل نقشه، ثبت و کنترل ظرفیت اشتغال، کنترل صلاحیت مهندسین و ترخیص نقشه و ارسال الکترونیکی به شهرداری‌ها، گزارش الکترونیکی نظارت و گزارش ایمنی از طریق این سامانه و به صورت الکترونیکی انجام می شود.
مجابی صرفه جویی در مصرف سالیانه بیش از نیم میلیون برگ کاغذ A۳ و هزینه‌های مربوط به چاپ را از دیگر مزایای این سامانه بیان  و اضافه کرد: با ایجاد این سامانه از این پس تمامی نقشه‌ها و مدارک پروژه، به صورت الکترونیکی و با درج بارکد اختصاصی همان نقشه پس از تائید در سازمان از طریق این سامانه به شهرداری‌ها ارسال می‌شود.
وی عنوان کرد: با انجام این کار شهرداری‌ها امکان دسترسی سریع و دقیق به تمامی نقشه‌ها را با کیفیت مناسب و در قالب فایل pdf خواهند داشت.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین افزود: این سامانه به ارتقاء کیفیت فنی و ظاهری نقشه‌ها با جلوگیری از مخدوش شدن و جعل (تغییر، لاک گرفتگی، خط خوردگی) کمک می‌کند، از سوی دیگر نیز با توجه به اینکه تمامی مراحل فرآیند نقشه‌ها با این سامانه قابل رهگیری و پیگیری  است ، از مداخله افراد فاقد صلاحیت در امور مهندسی جلوگیری می‌شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: با این سامانه اخذ استعلام اصالت تمامی مدارک، نقشه‌ها و فرم‌های استحکام بنای صادره برای صدور پروانه ساختمانی و پایان کار نیز امکان پذیر می‌باشد.
وی با بیان این که ناظران به عنوان بازوی اجرائی پلیس ساختمان در شهرداری‌ها هستند، یادآورشد: ارسال تصاویر پروژه توسط ناظران در هنگام ارسال گزارش مرحله‌ای نظارت از دیگر مزایای این سامانه به شمار می‌رود و امیدواریم با بهره‌وری بهینه از آن شاهد تحول‌های بهتری درصنعت ساختمان باشیم.