عمومی | دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود

نشست مطبوعاتی رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود با اصحاب رسانه

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود گفت: خود مراقبتی مهمترین راه مقابله با ویروس کرونا است

دکترچمن با بیان اینکه این ویروس در همه جا هست و وسواس منطقی ضروری است، تصریح کرد: دست نزدن به چشم، بینی و دهان، رعایت فاصله تا یک متر از همدیگر، کنترل ترشحات تنفسی از دیگر راهکارهای پیشگیری است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود ادامه داد: در موقع سرفه و عطسه از دستمال کاغذی ویا حتی آستین و آرنج خود برای جلوگیری از پخش شدن ترشحات تنفسی استفاده شود و در سطل زباله انداخته شود.

وی با بیان اینکه احتمال مرگ بر اثر ابتلا به ویروس کرونا ۲ درصد است ، ابراز داشت: شدید ویروس کرونا در حد آنفلوانزا است اما سارس و مرس که قبلا در آسیا و اروپا تجربه شده میزان مرگ و میر بالاتری داشتند

رییس دانشگاه علوم پزشکی  شاهرود با اشاره به اینکه شیوع این ویروس در ۲ هفته اول در ۱۵ کشور بود و اکنون در ۳۷ کشور شایع شده، افزود: آمار جهانی تاکنون بیش از ۸۰هزار مبتلا و بیش از ۲۷۰۰مورد مرگ است.

دکتر چمن با بیان اینکه با قرنطینه نمی شود بیماری را محدود کرد، گفت : بر اساس آمارهای موجود گروه های سنی بالای ۷۰ سال در صورت ابتلا احتمال مرگ بالاتری دارند.

به گفته وی احتمال مرگ افراد مبتلا به این ویروس در گروه  سنی زیر ۴۰ سال کمتر از نیم درصد است.

وی با اشاره به آمار جهانی مبنی بر اینکه مبتلایان به این ویروس ۷۰ درصد آقا و ۳۰ درصد خانم هستند، افزود: از تعداد فوت شدگان، ۶۸ درصد آقا و ۳۲ درصد خانم بودند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود گفت پیشگیری باید در اولویت قرار گیرد و به سالمندانی که دارای بیمار های قلبی و عروقی، آسم، دیابت، سرطان، نارسایی کلیوی و سایر بیماری های تضعیف کننده سیستم ایمنی دارند توصیه کرد بیشتر خود مراقبتی را در دستور کار قرار دهند.

به گفته وی علایم بالینی این ویروس تب، سرفه و تنگی نفس از علایم بارز این بیماری بوده و ممکن است علایمی غیر اختصاصی از جمله خستگی، درد عضلانی هم در فرد مبتلا دیده شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود بیان داشت : راه های انتقالویروس کرونا از قطرات ترشحات دهان و بینی که در محیط پخش می شود و به طور مستقیم به فرد دیگر انتقال داده می شود.

دکتر چمن تاکید کرد: استفاده از ماسک که علایم بیماری را ندارند ضروری نیست، باید از ماسک و دستکش های موجود در بیمارستان ها برای بیماران و مراقبین استفاده شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی شاهرود افزود: ویروس های مشابه با کرونا با تغییرات دمایی و گرم شدن هوا از فعالیت شان کاسته شده که ممکن است این ویروس هم با فرارسیدن بهار و گرم شدن هوا این چنین عمل کند