عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

بسیج همگانی مبارزه با ویروس کرونا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران از بسیج همگانی مبارزه با ویروس کرونا خبر داد.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه : دکتر کوهپایه زاده؛ رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی عنوان کرد: ویروس کرونا این روزها در کشور شیوع پیدا کرده است لذا باید به این نکته توجه داشت که این بیماری درمان واضحی ندارد و پیشگیری به شکل واکسن هم امکان پذیر نیست در نتیجه نیاز جامعه به آموزش و توجه به مدیریت بهبود بیماری مهم است و ما در نظر داریم بسیج همگانی مبارزه با ویروس کرونا را اجرا نماییم.
دکتر کوهپایه زاده بیان  کرد:  باید به فردی که آلوده است و خانواده های بیماران آموزش های لازم ارائه شود.
وی گفت: نکته حائز اهمیت این است که مردم باید بیشتر مراقب مسئله روانی این بیماری باشند. وی افزود: میزان کشندگی این بیماری حدود دو تا ۲ و نیم درصد می باشد و هر فردی که مبتلا شده به معنای مرگ نیست بلکه به معنای ابتلا است در واقع  از نظر آماری از هر صد نفر دو نفر فوت می کنند در نتیجه خیلی جای نگرانی نیست .
ایشان با اشاره به این نکته که شدت بیماریهای ویروسی دیگر مانند آنفولانزا  بیشتر است، خاطر نشان کرد: باید خیلی عاقلانه با این قضیه برخورد کرد و به دور ازاسترس ، تشویش و فرافکنی  به افراد و منابعی مراجعه کرد که از نظر دانشگاهی و از نظر وزارت بهداشت مورد تایید است .
رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران اظهار کرد: تعداد مبتلا شدگان در این شرایط مهم نیست بلکه آنچه حائز اهمیت  است اینکه چه اقداماتی انجام بدهیم تا بیمار نشویم و چه اقداماتی باید در زمان ابتلا به بیماری انجام دهیم .همچنین در مقابل کسی که بیمار هست چگونه برخورد نماییم.
وی تاکید کرد: مهمترین نکته در این زمینه شستشوی دست ها به صورت مکرر می باشد  که حدود ۲۰ ثانیه با آب صابون  انجام  و در کنار آن اگر  محلول های ضدعفونی وجود داشته باشد ،استفاده  شود۰
نکته دوم این است که باید تلاش نماییم دست و محیط اطراف خود را ضدعفونی نماییم زیرا این ویروس از راه تماس، ذرات آلوده از دهان بیمار یا روی سطوح و از طریق  عطسه و سرفه به فرد منتقل می شود بنابر این باید مراقب بود تا علاوه بر شستشوی دست ها از تماس دست  به سر و صورت جلوگیری و از دست دادن و روبوسی با افراد دیگر خودداری شود.
وی تصریح کرد:  در این شرایط باید از حضور در محل های پر ازدحام خودداری کنیم و سعی نماییم از افرادی که در نزدیک مان قرار می گیرد فاصله مناسب یک متری را رعایت کنیم.
وی افزود: در محیطی قرار بگیریم که گردش هوای مناسب در آن جا وجود دارد.
دکتر کوهپایه زاده در خصوص تمهیدات دانشگاه ابراز کرد: از طریق معاونت های آموزشی، بهداشت و درمان یک سری منابع مناسب جهت آموزش مردم در سایت دانشگاه بارگذاری شده است. همچنین بروشورهایی را در مراکز درمانی و بهداشتی توزیع  و از طریق  کلیپ های آموزشی در کانال های اجتماعی به مردم اطلاع رسانی کردیم.
رئیس دانشگاه ایران اشاره کرد:  در بیمارستان های دولتی و خصوصی تحت پوشش برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته و دوره های آموزشی برای کارشناسان نظام سلامت برگزار شده است . این آموزش‌ها در راستای شستشوی صحیح دست و صورت، استفاده از ماسک و رعایت اصول بهداشتی است.
دکتر کوهپایه زاده اعلام کرد:  بسیج همگانی مبارزه با ویروس کرونا را از هفته آینده آغاز می‌نماییم که به مدت دو ماه ادامه دارد‌ و آموزش های مجازی و حضوری برای تمامی داوطلبین از جمله کارکنان و دانشجویان ارائه می شود تا علاوه بر دریافت اطلاعات خودمراقبتی افراد بتوانند آموزش های مناسبی را به مردم ارائه نمایند.
دکتر کوهپایه زاده گفت : هدف ما این است که حجم این آموزش‌ها را در جهت اصلاح باورهای مردم افزایش دهیم .

وی افزود:  مصاحبه علمی و تخصصی با متخصصین عفونی، ویروس شناسی ،پزشکی اجتماعی  ، ارتقاء سلامت و اپیدمیولوژی صورت گرفته است تا اطلاعات درست و علمی به مردم ارائه شود.
دکتر کوهپایه زاده در پایان تاکید کرد : برنامه هایی که دانشگاه علوم پزشکی ایران در پیش گرفته شامل ارائه آموزش و فرهنگ سازی جهت مقابله با بیماری های ویروسی  است.
همچنین ارائه خدمات عالی در مراکز جامع سلامت، کلینیک ها و بیمارستان های دولتی و خصوصی تحت پوشش
مد نظر می باشد.
تهیه خبر : رهنورد