عمومی | دانشگاه علوم پزشکی ایران

هر خانه ؛ یک سنگر مبارزه با کرونا

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران :هر خانه ؛ یک سنگر مبارزه با کرونا است .
به گزارش روابط عمومی دانشگاه : دکتر توکلی ؛ معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران ضمن عرض خسته نباشید به مجموعه دانشگاهی و کادر درمان عنوان داشت :در حال حاضر ویروس کرونا در سطح شهر پراکنده است،  این بیماری درمان اختصاصی ندارد ، پیشگیری از طریق واکسیناسیون بی مفهوم است و درمان های انجام شده حمایتی است.
وی  تصریح کرد: به جز مواردی که بیمار بدحال باشد یا بیماری زمینه‌ای دارد و نیاز به خدمات تنفسی داشته باشد ضرورتی برای مراجعه به مراکز خدماتی درمانی نیست .
لازم به ذکر است تمام شهروندان اگر علائم خفیف تب، سردرد و سرماخوردگی قابل کنترل دارند به هیچ عنوان نیازی برای مراجعه به مراکز درمانی نیست. همچنین انجام تست تشخیصی به هیچ عنوان توصیه نمی شود مگر برای شناسایی بیماران بستری بدحال و تعیین شرایط ایزولیشین.
دکتر توکلی  بیان کرد: فقط در مواردی که افراد دچار تب شدید و غیرقابل تحمل تنگی نفس شدند یا تماس با فرد مبتلا و سابقه سفر به خارج کشور و شهرهای آلوده داشته باشند، نیاز به مراجعه است در غیر این صورت جای نگرانی نیست.
معاون درمان دانشگاه ایران گفت :  در بیمارستان های تحت پوشش تمهیدات ویژه‌ای برای این منظور در نظر گرفته شده است و پزشکان و پرستاران بخش های مختلف باید به این نکته توجه داشته باشند که به جز بخش های اورژانس، عفونی و داخلی ، نگرانی بی معناست.
وی خاطر نشان کرد:  ماسک برای افراد عادی لزومی ندارد مگر آنهایی که بیمار باشند .
حفظ حریم یک‌متری افراد از یکدیگر، عدم حضور در تجمعات،  جلوگیری از برگزاری سمینارها و مناسبت ها حائز اهمیت است.
دکتر توکلی اعلام داشت: در این دو روز اخیر بیمارمثبت بدحال ثابت شده ای نداریم و نتیجه اکثر تست ها منفی بوده است و اگر نتیجه تست بیماری مثبت شود بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت در این زمینه پاسخگو هستیم .
وی افزود: انتقال به بیمارستانهای معین از طریق ستاد هدایت و با همکاری اورژانس انجام می شود .همچنین برای متوفیان بر اساس دستورالعمل های مشخص ، هماهنگی های لازم با رئیس سازمان بهشت زهرا صورت گرفته است و فتوای به موقع مراجع تقلید در مورد مراسم تدفین راهگشا بوده است.
معاون درمان دانشگاه ایران اظهار داشت : وضعیت در حال حاضر در مراکز درمانی تحت کنترل است و مراکز منتخب از جمله بیمارستان هاجر با کیت های حفاظت فردی برای مدیریت بیماران کرونا تعیین شده است.
ایشان با اشاره به  نیاز حمایت مدیریتی ، عاطفی و روانی در  بیمارستانهای معین از جمله بیمارستان یافت آباد و مسیح دانشوری افزود: برنامه های آموزشی برای فراگیران در مراکز درمانی کنسل شده  و حداقل رفت و آمد برای بیمارستانها در دستور کار است .
دکتر توکلی ذکر کرد: صلاحدید تعطیلی درمانگاه ها و کنسلی اعمال جراحی بر عهده مدیریت آن مرکز گذاشته شده است.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به این نکته که هر خانه ؛ یک سنگر مبارزه با کرونا است، بر ترویج فرهنگ خود مراقبتی در شرایط کنونی تاکید کرد .
وی ادامه داد: جهت تقویت سیستم ایمنی بدن، توصیه های طب سنتی بر اساس مراجع ذیصلاح مورد توجه است و توصیه های دارویی نظیر  کلروکین و کلشی سین توسط برخی پزشکان جهت درمان تجویز می شود.
وی اشاره کرد: عمر هر ویروس بین ۳ تا ۱۴ روز متغیر است و توصیه می‌شود افراد آلوده به مدت چهارده روز قرنطیه شوند.
دکتر توکلی افزود: مسئولین و سرپرستاران مراکز درمانی در ایجاد هماهنگی و آرامش نقش مهمی دارند .
وی توصیه کرد:  از ارسال مطالبی و اخبار تنش زا که محرمانگی بیمار را به خطر می‌اندازد یا سبب انتقال اسناد پزشکی می‌شود خودداری شود چرا که ایجاد وحفظ آرامش در این شرایط  ، مهم می باشد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران ابراز کرد: تعداد بیماران با نتیجه تست مثبت ، محدود
می باشد لذا باید با تعیین تکلیف به موقع از بستری های غیرضروری خودداری شود.
تهیه خبر : رهنورد