عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

در یک سال گذشته: بیش از 470 هزار خدمت بهداشتی درمانی به ساکنان شهرستان دیّر ارایه شد

حسین ناظمیان‌پور در نشست با اعضاء کمیته طرح تحول سلامت شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیّر اظهار داشت: ارایه خدمات بهداشتی و درمانی به گروه‌های مختلف سنی از اهداف طرح تحول نظام سلامت و جز برنامه‌های نوین سلامت محسوب می‌شود که در این راستا در سال گذشته، 470 هزار خدمت بهداشتی درمانی به شهروندان دیّری ارایه شده است.
وی با تقدیر از کادر بهداشت و درمان گفت: مراقبین سلامت، ماما، بهورزان و پزشکان نقش مؤثری در ارایه خدمات سلامت به گروه‌های هدف داشته‌اند که ماحصل فعالیت آنها ارتقا سطح سلامت جامعه است.
وی گفت: خدمات نوین سلامت برای تمامی رده‌های سنی تعریف‌شده است که می‌توانند با مراجعه به خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های سلامت از این خدمات به‌صورت رایگان بهره‌مند شوند.
معاون شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر گفت: ارزیابی‌های مختلفی در هر مرحله از مراجعه شهروندان به مراکز خدمات جامع سلامت و واحدهای بهداشتی تحت پوشش انجام می‌شود که شامل تن‌سنجی، ASQ، بینایی‌سنجی، تغذیه، بیماری فنیل کتونوری، غربالگری هیپوتیروئید، مکمل‌های دارویی، کم‌خونی، واکسیناسیون و ... است.
وی با بیان اینکه گروه‌ها مختلف سنی خدمات متناسب با سن خود دریافت می‌کنند گفت: طی یک سال گذشته، سی‌وهفت هزار و 624 خدمت به کودکان زیر پنج سال و 140 هزار و 856 خدمت به مادران ارایه شده است.
ناظمیان‌پور با اشاره به جمعیت سالمند شهرستان دیّر گفت: بیش از 6 و هشت‌دهم درصد از جمعیت شهرستان دیر سالمند هستند.
وی افزود: کلیه افراد بالای 60 سال به‌عنوان سالمند محسوب شده و با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت، مراقبت‌های ادغام یافته دوره سالمندی دریافت می‌کنند.
معاون بهداشتی شبکه بهداشت و درمان شهرستان دیر عنوان کرد: اندازه‌گیری وزن، قد و فشارخون، بررسی وضعیت تعادل سالمندان و پیشگیری از خطر احتمالی سقوط در آن‌ها، بررسی سالمندان ازنظر افسردگی و مشکلات روانی ازجمله خدمات ارائه‌شده به سالمندان در پایگاه‌های سلامت است.
وی اضافه کرد: ارزیابی قند و چربی خون، ارزیابی و تشخیص زودهنگام سرطان دستگاه گوارش و ارائه مکمل‌های کلسیم، ویتامین D و مولتی‌ویتامین به‌صورت رایگان از دیگر خدمات ارائه‌شده به سالمندان در پایگاه‌های سلامت و خانه‌های بهداشت است.
ناظمیان‌پور با اشاره به بررسی مشکلات و اختلالات تغذیه‌ای و ارائه آموزش‌های لازم دوره سالمندی، تصریح کرد: رژیم غذایی سالم و سرشار از انواع میوه‌ها، سبزی‌ها، لبنیات کم‌چرب در کنار ورزش کردن به‌عنوان نسخه سلامت معرفی می‌شود که نقش مؤثری در کاهش بیماری‌ها دارد.
انتهای پیام/ ح.ن 3050