راهکار ارتقای رقابتپذیری صنعت بازیهای رایانهای چیست؟
پژوهش «بازیِ رقابت؛ عوامل رقابتپذیری صنعت بازیهای رایانهای ایران» اثر دکتر مقداد مهرابی و بهزاد توفیقفر از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات انجام شد.
پژوهش بازی رقابت، «بازیهای رایانهای» را هم بهعنوان یک رسانه که توسط یک سازمان اداره یا تولید میشوند و هم بهعنوان محصول یک صنعت (خلاق)، ازجهت الزام تدوین راهبرد و توجه به رقابتپذیری آن، مورد توجه قرار داده است. از همینرو سعی دارد در عین اذعان به تفاوتهای سازمانهای صنعتی و رسانهای، با استفاده از آخرین مدل رقابتپذیری صنایع (مدل الماس)، به درک موقعیتهای رقابتی صنعت بازیهای رایانهای ایران و ارائه پیشنهادهایی برای ارتقای رقابتپذیری آن بپردازد.
دراین تحقیق، مدل الماس پورتر به عنوان آخرین مدل رقابتپذیری صنایع، نظریه محوری پژوهش قرار گرفته که براساس آن و از طریق منابع کتابخانهای و اسنادی و همچنین مصاحبه با دستاندرکاران این صنعت، در چهارگروه بازیسازان، ناشران، دانشمندان و مسئولان، عوامل رقابتپذیری صنعت بازیهای رایانهای ایران به ترتیب اولویت کشف و استخراج شده است که دریافت و ارزیابی مستمر بازخورد از مشتریان، امکان ارتباط مستقیم با مشتریانی که برای بازی هزینه میکنند، دسترسی به بزرگدادههای کشور، تدوین و اجرای نقشه استراتژی مدون، تخصصیشدن بازیسازی برای پلتفرمهای مختلف (گوشی، رایانه و...)، الگوی رو به رشد دسترسی به اینترنت و پهنای باند، حضور شرکتهای خصوصی ارتباطات و اینترنت، دسترسی به اینترنت همراه در اغلب نقاط کشور، سهولت استفاده از درگاههای پرداخت اینترنتی و موبایلی، حضور شرکتهای خارجی در ایران و بالعکس، حضور در کنفرانسهای بینالمللی، تعهد بالای نیروی کار و همدلی بخشهای مختلف در عین رقابت، جوان و باانگیزه بودن نیروی انسانی، وجود رشته بازیسازی در دانشگاهها، جزء ۱۴ مورد اول آن هستند.
درفصل اول این پژوهش و پس از مقدمه، به ضرورت و اهمیت موضوع، در فصل دوم، برای آشنایی خوانندگان کتاب، مکاتب و نظریههای رقابتپذیری بهطور خلاصه مطرح و در پایان این فصل، نظریه محوری پژوهش که مدل الماس پورتر است، کمی مشروحتر توضیح داده شده است. فصل سوم، به بیان جامعه آماری و نمونه، مراحل انجام پژوهش و نتایج اولیه به دستآمده از مصاحبهها و پرسشنامههای ارائه شده به خبرگان، اختصاص داده شده که ۱۱۰ عامل رقابتپذیری از نظرات خبرگان استخراج و سپس با توجه به امتیاز کسبشده، اولویتبندی شدهاند که ازمیان آنها، ۱۴ عامل اول، بالاترین امتیاز را از دید خبرگان صنعت بازیهای رایانهای کسب کرده که از اثر و اهمیت بیشتری برخوردارند. در فصل چهارم، یافتههای پژوهش و بسط و شرح آنها در چارچوب مدل الماس پورتر ارائه شده و اولویتبندی آنها از نظر خبرگان نیز به ترتیب آورده شده است. فصل آخر یا پنجم کتاب نیز شامل نتیجهگیری و بحث و بررسی موضوع و پیشنهادهای پژوهشگر برای عوامل رقابتپذیری با امتیاز بالا است.
در این پژوهش، پژوهشگر ابتدا تلاش میکند ماتریس اولیه عوامل رقابتپذیری در صنعت بازی رایانهای را استخراج نماید تا با اتکا بر آن، شرایط ایران بر این عوامل و زیرعاملها را تطبیق دهد. ضمن اینکه تاکید میکند، اگرچه ترجمه مدل و کشف و سازماندهی زیرعاملهای آن برای صنعت بازیهای رایانهای، گام مهمی است که این پژوهش برداشته، اما مادام که این عوامل، برای بازیهای رایانهای ایرانی و دستاندرکاران آن، تطبیق و تصحیح نشوند، کمک زیادی به اقتصاد فرهنگی و فرهنگ ایران اسلامی نخواهدکرد.