عمومی | پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات

کتاب «مطالعه مصرف مخاطبان انیمه و مانگا در ایران» به‌زودی منتشر می‌شود

کتاب «مطالعه مصرف مخاطبان انیمه و مانگا در ایران» نوشته مرضیه ادهم به زودی ازسوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر می‌شود.

استقبال نوجوانان ایرانی از انیمه‌های ژاپنی و شکل‌گیری نوعی فرهنگ غیررسمی میان طرفداران انیمه اعم از گردهمایی سالیانه هواداران و تبادل ده‌ها ترابایت انیمه میان آن‌ها و هم‌چنین خلا پژوهش‌های علمی جهت شناخت این فرهنگ غیررسمی از دلایل ابتدایی این پژوهش برشمرده شده است.

مسئله اصلی این پژوهش، مطالعه انواع مصرف رسانه‌ای انیمه و مانگا در میان مخاطبان و هوادارانش است. به همین دلیل، چارچوب نظری برای مطالعه این حوزه فرهنگی بر نظریه‌های مصرف متمرکز است. این کتاب درنظر دارد براساس رابطه متقابلی که در مورد مصرف و هویت و نیز مصرف و سبک زندگی در نظریه‌های سبک زندگی و مصرف وجود دارد، به هویت برساخته از مصرف این رسانه در میان مخاطبان و هواداران انیمه و مانگا توجه کند. مسئله دیگری که در این کتاب مطرح شده است، موضوع ماهیت اجتماعات نوپدید با محوریت یک رسانه در جامعه ایران است. نگارنده در تلاش است تا مشخص کند که این اجتماعات را باید خرده‌فرهنگ در نظر گرفت یا اجتماع؟


به طورکلی، هدف اصلی این کتاب دست‌یابی به روایتی مردم‌شناسی و توصیف یک خرده‌فرهنگ است که تحلیل رفتارها و ذائقه‌های فرهنگی آنان با حوزه گفتمانی نظریه مصرف بوردیو و هویت اجتماعی صورت می‌گیرد که در نهایت می‌تواند خواننده را به‌سوی سبک زندگی این افراد رهنمون شود.

این کتاب دارای ۵ فصل است. فصل اول آن، به معرفی رسانه‌های انیمه و مانگا می‌پردازد تا بتوان با شناخت کاملی از نوع و کارکرد این رسانه‌ها با مخاطبان آن مواجه شد. در فصل دوم، روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش معرفی می‌شود که به استناد کتاب، در نوع خود از روش‌های نوین تحقیق در علوم انسانی محسوب می‌شود که با نشان‌دادن توان و ظرفیت آن، خواننده مقدور می‌شود که با کمک یک طرح عملی با این روش آشنا شود. در فصل سوم بر اساس مفاهیم بیان‌شده در اهداف اصلی کتاب و با توجه به مفهوم مصرف و انواع آن، روایتی مردم‌نگارانه بیان می‌شود تا توصیفی از مخاطبان حوزه انیمه و مانگا به‌دست آید. در فصل چهارم روایت مردم‌نگارانه به کمک هویت و مفاهیم کلیدی مورد استفاده در فضای مجازی مطرح می‌شود. فصل پایانی کتاب به آخرین حلقه این چرخه مصرف؛ یعنی هویت و سبک ‌زندگی با یافته‌های حوزه فرهنگی مورد مطالعه در زمینه سبک زندگی اختصاص دارد.