عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

توانمندی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در انجام تمامی عمل های حوزه جراحی عمومی

مدیر گروه جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: این گروه سومین گروه بزرگ دانشگاه است که با اقدامات جراحی خدمات متنوع درمانی به بیماران ارائه می کندعلاوه براین رسالت این رشته تربیت نیروی انسانی متخصص بر اساس استانداردهای جهانی و متناسب با نیازمندی های کشور است.

دکتر عزت الله رضایی، در گفتگو با وب دا با اشاره به اینکه گروه جراحی عمومی یکی از گروه های بزرگ دانشگاه علوم پزشکی مشهد است، خاطر نشان کرد: دانش آموختگان این رشته در ارائه بهترین و کیفی ترین خدمات به مردم نقش فعال خواهند داشت و در راستای گسترش پژوهش ها و مرزهای دانش در این رشته گام بردارند.

وی تصریح کرد: تاکید این رشته کار بر روی تروماها، بیماریهای دستگاه گوارش، شکم، گردن، غدد درون ریز، عروق محیطی، نسوج نرم و پستان می باشد.

دکتر رضایی اظهار کرد: شاید بعد از گروه داخلی و اطفال سومین گروه بزرگ دانشگاه از نظر اعضای هیات علمی و رشته های که در دل خود جای داده؛ گروه جراحی عمومی است.

وی با بیان اینکه جراحی عمومی یک رشته مادر است، بیان کرد: دانشجویان دانشگاه پس از اتمام دوران پزشکی عمومی ، دوره چهار ساله جراحی عمومی را باید بگذرانند  که در این دوران جراحی شکم، قفسه سینه ، پوست و بقیه اندام ها به دانشجویان آموزش داده می شود.

مدیر گروه جراحی عمومی با بیان اینکه بعد از سپری کردن دوره جراحی عمومی، دانشجویان می توانند در   یکی از رشته های فوق تخصصی تحصیل کنند، تصریح کرد: دانشگاه علوم پزشکی مشهد فوق تخصص تمام این رشته ها را دارد؛ به جز این رشته ها، رشته های مرتبط به صورت فلوشیپ است که در دانشگاه جراحی لاپاراسکوپی، تروما، جراحی سرطان، فعال دانشجوی فلو می پذیرد.

دکتر رضایی با بیان اینکه در رشته جراحی تروما و سرطان سالانه یک نفر فلوشیپ جذب می شود ، علاوه براین در رشته جراحی پیوند کلیه نیز به زودی جذب فلوشیپ آغاز می شود، گفت: در حال حاضر تمام اعمال جراحی از جمله عمل های جراحی شکمی، قفسه سینه، اطفال، قلب، عروق و سوختگی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه امروزه نیاز به اعزام بیمار به سایر مراکز خارج استان وجود ندارد و در هر گروه اساتید و اعضای هیات علمی توانمندی مشغول خدمت رسانی به بیماران هستند، ابراز کرد:  در گروه جراحی عمومی نیز اساتید بزرگی فعالیت کردند که تعدادی از این افراد در قید حیات نیستند اما در حال حاضر در دو مرکز اصلی بیمارستان قائم(عج) و امام رضا(ع) اساتید در حال ارائه خدمت به بیمار هستند.

مدیر گروه جراحی عمومی با بیان اینکه سایر گروه های مرتبط با گروه جراحی عمومی نیز در بیمارستان های دیگر تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد فعال هستند، بیان کرد: در بیمارستانهای اکبر و شیخ جراحی اطفال، بیمارستان علوی جراحی تخصصی عروق  و تمام اعمال جراحی عروق اندوسکولار انجام می شود.

وی با اشاره به اینکه رشته جراحی تروما در گذشته در بیمارستان امداد فعال بود اما اکنون این رشته در بیمارستان طالقانی فعالیت می کنند و در این مرکز درمانی فلوشیپ تروما، آموزش رزیدنت و پزشک عمومی نیز انجام می شود، عنوان کرد: در بیمارستان کامیاب نیز جراحی اعصاب و جراحی ارتوپدی فعال است که خوشبختانه رسیدگی به بیماران در این دو مرکز در شرایط مطلوبی است.

دکتر رضایی با بیان اینکه گروه جنرال جراحی عمومی در دو مرکز درمانی قائم(عج)  و امام رضا(ع) فعال است، ادامه داد: رشته های فوق تخصصی در بیمارستان امام رضا(ع)  فعالیت می کنند که از جمله موفق ترین گروه ها و رشته های علمی می توان به  بخش سوختگی در بیمارستان امام رضا اشاره کرد که رسیدگی به بیماران به نحوی است که سوختگی ها با درصد بالا که در مراکز درمانی دیگر امید به بهبودی وجود ندارد در این مرکز فرد می تواند سلامتی خود را به دست آورد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه گروه سوختگی از نظر درمان پس از ایجاد بانک پوست توانسته خدمات خوبی را به بیماران ارائه دهد، گفت: در بخش جراحی قلب نیز بیمارستان امام رضا(ع) دپارتمان پر کاری دارد و تمام اعمال جراحی قلب بالغین ،کودکان و نوزادان انجام می شود ؛ حتی پیوندهای قلب زیادی در این مرکز انجام می شود.

مدیر گروه جراحی عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد  با بیان اینکه در بیمارستان پیوند منتصریه نیز پیوند کبد انجام می شود و توانسته موفقیت های زیادی در این حوزه کسب کند، اظهار کرد:  در حوزه پیوند کبد نیز دانشگاه علوم پزشکی مشهد رتبه سوم را پس از شیراز و تهران کسب کرده است از همین رو در نظر داریم به زودی فلوشیپ جراحی پیوند نیز جذب و تربیت کنیم .

دکتر رضایی با بیان اینکه امروزه رشته های علمی به تخصصی و فوق تخصصی و یا فلوشیپ فوق تخصصی دسته بندی شده است، گفت: بیماران زیادی از استانهای مجاور برای درمان به این مرکز درمانی مراجعه می کنند که اساتید اقدامات درمانی لازم را برای آنها انجام می دهند اما با توجه به پیشرفت علم و مستهلک شدن تجهیزات نیاز به تجهیزات جدید احساس می شود که با حمایت دانشگاه این تجهیزات خریداری و در اختیار گروه قرار گیرد.

دکتر رضایی گفت: گروه جراحی عمومی به عنوان رشته مادر سایر گروه ها ۴۵ نفر عضو هیات علمی دارد که بخش جنرال آن در دو بیمارستان قائم(عج) و امام رضا(ع) فعال است.

{jcomments on}