عمومی | دانشگاه تهران

بیست‌ونهمین نشست کرسی یونسکو در فرهنگ و فضای مجازی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از دانشکده مطالعات جهان ، در این نشست که ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ برگزار شد، دکتر محمدصادق نصرالهی، عضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق ( ع) ، دکتر احسان شاه‌قاسمی، عضو هیات علمی گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و مجتبی حاجی‌جعفری، پژوهشگر رسانه‌های اجتماعی دانشگاه تهران سخنرانی کردند.
دکتر محمدصادق نصراللهی، با عنوان «فضای مجازی سالم، مفید و ایمن در ایران، از مفهوم‌پردازی تا سیاستگذاری» به تبیین مفهوم گفتمان اینترنت امن و امن‌تر در کشور پرداخت. بدین منظور برخی تفاوت‌ها در مفهوم این گفتمان را در داخل و خارج از ایران نیز ذکر کرد. تعریف این مفهوم در جهان از این قرار است: «ایجاد زیست‌بوم‌های امن و اختصاصی برای گروه‌های هدف آسیب‌پذیر، به‌ویژه کودکان و نوجوانان» با دو راهکار اصلی ممانعت از انتشار محتوا و خدمات ناسالم و آموزش و ارتقای سواد فضای مجازی.
دکتر نصراللهی، پیشینه اینترنت ایمن را در ایران هم‌زمان با رواج آن در سال ۱۳۷۰، با خریداری نرم‌افزار فیلترسازی وب‌سنس عنوان کرد. وی یکی از تفاوت‌ها در مفهوم اینترنت ایمن در ایران با سایر نقاط جهان را دغدغه سالم‌سازی فضای مجازی برای تمام اقشار از بدو ورود اینترنت دانست.
دکتر احسان شاه‌قاسمی، نیز با عنوان «اینترنت امن و خانواده» سخنان خود را نه از دیدگاه سیاسی، بلکه از منظر زندگی خوب عنوان کرد. وی که منتقد جدی استفاده از اینترنت و فضای مجازی بود، باور داشت استفاده از اینترنت را باید به کمترین میزان ممکن رساند.
عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، اینترنت را برای کودکان و نوجوانان بسیار مضر برشمرد و افزود: «اگر اینترنت درست استفاده نشود، برای همه زیانبار خواهد بود. اینترنت تخیل را از افراد گرفته است و مغز کسانی را که آن را به‌منزله سرگرمی استفاده کنند پوک خواهد کرد و کودکان را کم‌هوش کرده است».
به گفته وی بالاترین درجه هوش، هوش اجتماعی است که کودکان به‌دلیل آنکه با هم بازی نمی‌کنند، تعامل را نمی‌آموزند و مهارت احقاق حق بدون تعارض را کسب نمی‌کنند.
در ادامه حاجی‌جعفری، پژوهشگر رسانه‌های اجتماعی دانشگاه تهران، با عنوان «سیاستگذاری اینترنت امن در جهان» گونه‌شناسی سیاست‌های جهانی نسبت به اینترنت امن را چنین برشمرد: اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی؛ آموزش و توسعه سواد و مهارت؛ مشاوره و امدادرسانی؛ محتوا سازی و توسعه دسترسی به محتوا؛ محدودسازی دسترسی به محتوا و خدمات؛ و مسدودسازی دسترسی به محتوا و خدمات.
حاجی‌جعفری، اینترنت و فضای مجازی را واقعیتی خواند که وجود دارد و باید آن را پذیرفت و رسمیت شناخت. سپس، شرایط استفاده سالم از آن را از پایه آموزش داد. وی نیز بر شناسنامه‌دار کردن کاربران و تسهیل دسترسی به اینترنت امن تاکید کرد.


برای مشاهده کامل خبر اینجا کلیک کنید.