عمومی | دانشگاه تهران

سی‌وهشتمین شورای عمومی دانشکده مطالعات جهان

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران به نقل از دانشکده مطالعات جهان ، در این نشست دکتر محمود نیلی‌احمدآبادی، رئیس دانشگاه تهران، دکتر سید احمدرضا خضری ، مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی، دکتر علی مقاری، معاون طرح و برنامه، دکتر سیدحسین حسینی، معاون آموزشی و هم‌چنین رئیس و اعضای هیات علمی دانشکده حضور داشتند.
دکتر محمود نیلی احمدآباد، رئیس دانشگاه تهران، حضور در دانشکده‌‌ها را الهام‌بخش و به‌نوعی ارزیابی عملکرد دانشگاه عنوان کرد. وی با تاکید بر اینکه به‌شخصه بر نقش و اهمیت علوم انسانی و علوم اجتماعی معتقد است، حتی توسعه فناوری و دیگر ابعاد را منوط به توسعه علوم انسانی دانست.
رئیس دانشگاه تهران، افزود: «درست است که در جی‌دی‌پی کشورها، فناوری بیشترین سهم را داراست، اما تحول در حوزه فناوری منوط به تحول در حوزه علوم انسانی و تفکر و تعقل است. در دانشگاه تهران به عنوان دانشگاهی جامعه سعی شده تا رشته‌های علوم انسانی رشد و توسعه یابد».
رئیس دانشگاه تهران، بیشترین ظلم و بی‌توجهی را بر حوزه علوم انسانی در سطح ملی برشمرد. وی از دورانی که تصدی معاون پژوهشی فنی را عهده‌دار بود یاد نمود و دو نکته را خاطر نشان کرد. یکی آنکه در شورای پژوهشی دانشگاه وقتی پروژه‌ها و طرح‌های علوم انسانی و اجتماعی مطرح می‌شد، همه به خود حق می‌دادند در آن موضوع اعلام نظر کنند، در حالی که در مورد موضوعات فنی نظرات کمی داده می‌شد و راحت به تصویب می‌رسید. نکته دوم در خصوص انتشار بود؛ یعنی محدودیت‌های زیاد در پژوهش و انتشار دستاوردها و محدودیت در دسترسی به اطلاعات.
دکتر نیلی احمدآبادی، در ادامه خاطرنشان کرد: «اگر می‌خواهیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم، باید به تولید محتوا توجه کنیم. تولید محتوا نیز در فضایی آرام و آزاد میسر می‌شود. تفاوت میان چین و آمریکا در شیوه نگاه این دو کشور به علم نهفته است؛ یکی با دسترسی آزاد و دیگری با محدودیت‌های بسیار».
وی تاکید کرد: «در دنیای امروز همه آسیب‌های اجتماعی را پذیرفته‌اند و به‌دنبال راه‌حلی برای آن هستند. این در حالی است که قبل از وقوع، دانشگاه‌ها خطر آن را متوجه و راه‌حل آن را بیان داشته‌اند. از همین روست که امروز به سمت دانشگاه‌ها روی آورده‌اند».
رئیس دانشگاه تهران، از دو تغییر پارادایمی در کشور سخن گفت: یکی نگاه مسئولیت‌پذیر خود اعضای هیات علمی به مسائل جامعه؛ پیش‌تر تصور بر این بود که مشکلات اجتماعی به اعضای هیات علمی مربوط نیست و صنعت خود باید مشکلات را حل کند. دوم، توجهی است که به دانشگاه‌ها در حل مسائل می‌شود.
دکتر نیلی احمدآبادی، افزود: «بدنه کارشناسی کشور به این اتفاق رسیده است که توان حل مسائل را ندارد و از بدنه علمی عظیم دانشگاه‌ها باید استفاده شود. با این تغییرات تفکری، آینده بسیار روشنی برای کشور پیش‌بینی می‌کنم و پیش‌درآمد اتفاقات بزرگی است. چرا که شاهدیم با مراجعه به دانشگاه‌ها، پاسخ خوبی نیز از دانشگاه‌ها داده می‌شود و دستگاه‌ها رضایت دارند».

برای مشاهده متن کامل خبر اینجا کلیک کنید.