عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

نشست تخصصی برداشت عضو از بیماران فوت شده قلبی در مشهد برگزار شد

نشست تخصصی فقه پیوند اعضا با موضوع برداشت عضو از بیماران فوت شده قلبی با حضور جمعی از اساتید و علمای حوزه و دانشگاه،  طلاب و دانشجویان در دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شد.

به گزارش وب دا، مسوول هماهنگی واحد پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی مشهد طی سخنانی در این نشست گفت: امروزه پیوند اعضا نیاز جامعه است، چراکه هر روز بیماران زیادی در لیست انتظار به علت نرسیدن اعضای پیوندی فوت می‌کنند.

دکتر ابراهیم خالقی افزود: در حال حاضر ۲۵ هزار بیمار نیازمند پیوند عضو در کشور وجود دارد که هر ۱۰ دقیقه یک نفر به این لیست اضافه می‌گردد.

وی خاطر نشان کرد: از چهار هزار بیماری که در سال  دچار مرگ مغزی در کشور می شوند، اعضای هزار نفر از آنان به بیماران نیازمند پیوند می‌شود و سه هزار نفر دیگر اعضای خود را با خود به خاک می‌برند.

وی با اشاره به اینکه اهدای عضو از بیمار مرگ مغزی (دی.بی.دی)  و اهدای عضو از بیمار فوت شده بر اثر مرگ قلبی (دی.سی.دی) می باشد خاطر نشان کرد: اهدای عضو از فرد فوت شده بر اثر عارضه قلبی تنها در چند کشور جهان مانند اسپانیا انجام می شود، چراکه در این کشورها تمام بیماران مرگ مغزی آنها رضایت به اهدا می دهند، لذا بیمار فوت شده قلبی در کمتر از دو ساعت  اعضایش  برداشته می‌شود.

به گفته وی،  به محض اینکه قلب بایستد اعضایی مانند قلب، کبد، کلیه و پانکراس از بین می‌روند، بنابراین اینگونه اهدا و برداشت عضو شرایط خاصی را می طلبد و به دلیل طولانی بود فرآیند رضایت در ایران در شرایط فعلی قابل اجرا نیست.

دکتر خالقی خاطر نشان کرد: موضوع نشست حاضر بررسی مسائل فقهی و شرعی پیرامون اهدای بافت از بیمار دچار مرگ قلبی است ، چراکه اهدای بافت‌های بدن مانند قرنیه، دریچه‌های قلب، تاندون، استخوان و  پوست می تواند ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد از ایست قلبی اهدا گردد.

وی بیان کرد: امیدواریم با رفع مسائل شرعی اهدای عضو از فرد دچار مرگ قلبی، بتوانیم جان بیماران بیشتری که نیازمند پیوند عضو هستند را نجات بخشیم.

{jcomments on}