عمومی | دانشگاه شیراز

گشایش نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات دانشجویی در دانشگاه شیراز

دومین نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات دانشجویی (چرتکه ۲ ) در دانشگاه شیراز گشایش یافت.
دکتر سید مجتبی واعظی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شیراز در آیین گشایش این نمایشگاه گفت: از سوی معاونت فرهنگی وزارت علوم، موضوع کارآفرینی به دو سه دانشگاه بزرگ کشور واگذار شده که دانشگاه شیراز از جمله آنهاست .
وی اظهار داشت : دانشجویان فقط نباید در حوزه تئوری وارد شوند؛ بلکه ضروری است که با توجه به تقاضای بازار؛ دیدگاه کارآفرینانه پیدا کنند.
دکتر واعظی گفت : حضور بیش از ۱۶ هزار دانشجو در دانشگاه شیراز این فضا را برای دانشجویان فراهم آورده که بتوانند تولیدات خود را در معرض یک جامعه هدف مشخص و مشتریان فراوانی قرار دهند .
معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه شیراز خاطرنشان کرد: به دنبال آن هستیم که نمایشگاه و بازارچه دائمی تولیدات دانشجویی در دانشگاه ایجاد نماییم.
وی، به همکاری پارک علم و فناوری استان فارس با دانشگاه شیراز اشاره و خاطر نشان کرد: با توجه به هماهنگی صورت گرفته،دانشجویان توانمند و تیم های موفق می توانند از حمایت های ویژه پارک علم و فناوری بهره مند شوند.
دکتر واعظی گفت: مسئله کارآفرینی مسئله جدی است وجزء اولویت های کار دانشگاه شیراز به شمار می رود و به دنبال آن هستیم که برنامه های این حوزه بیش از پیش گسترش یابد.
دکتر علی حفیظی ، مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز هم در آیین گشایش دومین نمایشگاه چرتکه اظهار داشت : تلاش می کنیم که این بازارچه به سمت یک جشنواره موفق پیش رود .
وی، ایجاد گفتمان تولید و کارآفرینی در بدنه دانشجویی را از جمله مواردی دانست که در مدیریت فرهنگی دانشگاه شیراز مورد تاکید قرار گرفته و برای آن برنامه ریزی های لازم انجام شده است.
دکتر حفیظی گفت : دانشگاه فضای مناسبی است تا علم و هنر با هم تلفیق شود و محصول مناسبی به جامعه و بازار عرضه گردد و این یکی از رسالت های دانشگاه است.
مدیر فرهنگی دانشگاه شیراز به درخواست ۱۱۵ گروه تولیدکننده دانشجویی برای حضور در نمایشگاه چرتکه۲ اشاره و خاطرنشان کرد: پس از بررسی و غربالگری های لازم ۶۶ گروه برای حضور در نمایشگاه انتخاب شدند.
وی، انجام کار توسط دانشجویان ، مقیاس پذیر بودن و قابل رشد بودن را از جمله ملاک های حضور تیم های دانشجویی در نمایشگاه چرتکه۲ برشمرد.
دکتر حفیظی تصریح کرد: مهم آن است که گفتمان کارآفرینی در دانشگاه شکل گیرد و استارت آپ های فرهنگی و شرکت های خلاق در حوزه کسب و کارهای فرهنگی - هنری ایجاد شود.
خانم دکتر افتخاری، مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان فارس نیز در آیین گشایش دومین نمایشگاه صنای دستی و تولیدات دانشجویی چرتکه ۲ بر ضرورت توجه به بحث کارآفرینی در سنین کودکی و نوجوانی اشاره و خاطرنشان کرد: از دانشگاه شیراز تقاضا داریم که این مفاهیم را با انعقاد تفاهم نامه با آموزش و پرورش و کانون های پرورشی فکری این مفاهیم را به کودکان و دانش آموزان ارائه نمایند.
وی، آموزش مهارت های زندگی، مفاهیم کارآفرینی و تغییر نگرش افراد در خصوص اشتغال را از جمله مواردی دانست که با همکاری میان دانشگاه و آموزش و پرورش ایجاد می شود.
دکتر امین رضا ذوالقدر ، رئیس پارک علم و فناوری استان فارس دیگر سخنران مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات دانشجویی (چرتکه ۲ ) در دانشگاه شیراز بود.
وی با بیان اینکه دانشگاه های دنیا امروز به سمت کارآفرینی حرکت می کنند ؛ اظهار داشت : علاوه بر تکیه بر آموزش و پژوهش ، کارآفرینی و نوآوری در دانشگاه های نسل سوم از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
دکتر ذوالقدر ، برپایی چنین نمایشگاه هایی را از موارد مهم برای آشنایی دانشجویان با فرهنگ و مفهوم کارآفرینی برشمرد و خاطر نشان کرد: ضروری است که فعالیت های فرهنگی از دبستان و دبیرستان آغاز شود. رئیس پارک علم و فناوری استان فارس گفت: این آمادگی وجود دارد که فضای مناسبی در این پارک برای آموزش اصول کارآفرینی به دانش آموزان اختصاص یابد.
وی تاکید کرد : تیم های برگزیده دانشجویی که در نمایشگاه چرتکه ۲ حضور یافته اند؛ به صورت ویژه از سوی پارک علم و فناوری حمایت می شود .
آقای بیژن کیا، دبیر اجرایی دومین نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات دانشجویی چرتکه ۲ هم یادآوری کرد : دانشجویان در زمینه های فرهنگی و هنری از توانمندی بالایی برخوردارند و ضروری بود که فضای ایجاد شود که تولیدات آنها ارائه گردد .
وی، با ابراز خوشحالی از ارتباط مناسب میان دانشگاه شیراز، پارک علم و فناوری فارس و سایر مجموعه ها تاکید کرد: هم اکنون چرخه مناسبی شکل گرفته که تولیدات دانشجویی از یک محصول به یک کسب و کار موفق تبدیل شود .
آقای بیژن کیا با بیان اینکه شیراز ، سومین حرم اهل بیت علیهم السلام و پایتخت فرهنگی ایران اسلامی به شمار می رود ؛ خاطرنشان کرد : به تازگی شهر شیراز به عنوان شهر جهانی صنایع دستی به ثبت رسید و فضا و فرصت مناسبی ایجاد شده تا هر چه بیشتر در زمینه رونق کسب و کار های حوزه فرهنگ و هنر هم افزایی صورت گیرد.
آقای سعید ستوده، دبیر محتوایی دومین نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات دانشجویی نیز در آیین گشایش این نمایشگاه از تلاش و کوشش شبانه روزی دانشجویان برای اجرای هرچه بهتر این رویداد کارآفرینی خبر داد.
وی افزود : ۲۵ نفر از دانشجویان در ۹ کمیته مختلف تلاش کرده اند تا فضای مناسبی برای ارائه دستاورد های کارآفرینانه دانشجویان فراهم شود.
آقای سعید ستوده گفت : مدیریت فرهنگی دانشگاه شیراز در زمینه اجرای این برنامه، فرصت مناسبی را در اختیار بدنه دانشجویی قرار داد تا از صفر تا صد برای اجرای نمایشگاه چرتکه۲ فعالیت کند و از این اعتماد مسئولان دانشگاه شیراز به دانشجویان سپاسگزاریم.
وی ادامه داد: نمایشگاه چرتکه ۲ شامل غرفه های گل و گیاه ، غذا ، خاتم ، کار روی مس ، گلیم، انواع جواهرات و سنگ های قیمتی و تزئینی ، فیوز گلاس ، رزین و غرفه های بازی و سرگرمی است.
به گفته ی دبیر محتوایی دومین نمایشگاه صنایع دستی و تولیدات دانشجویی؛ این نمایشگاه تا ۴ اسفند ماه از ساعت ۱۱ تا ۲۰ در محوطه مقابل معاونت دانشجویی واقع در پردیس ارم دانشگاه شیراز پذیرای عموم علاقه مندان می باشد.