عمومی | دانشگاه علوم پزشکی جهرم

از قرار دادن تخم مرغ با شانه مقوایی در یخچال بپرهیزید - ۱۳۹۸/۱۱/۲۹


به گزارش وبدا جهرم؛ تخم مرغ یکی از مواد غذایی است که شاید نگهداری اش آسان به نظر برسد، اما بهتر است بدانید که در نگهداری تخم مرغ نکاتی وجود دارد که بهتر است آنها را بدانید.

از شستشوی تخم مرغ در زمان نگهداری در یخچال پرهیز کنید و در صورت نیاز تنها در زمان مصرف شسته شود.


سعی کنید تخم‌مرغ‌هایی که می‌خرید ترک خورده و شکسته نبوده و ظاهر آلوده‌ای نداشته باشند، اگر تخم‌مرغی که خریده‌ایم کثیف باشد باید آن را پاک کرده و در یخچال قرار دهیم، چون شستن تخم‌مرغ مدت زمان نگهداری آن را کاهش داده و تخم‌مرغ زودتر فاسد می‌شود.

تخم مرغ ها را از شانه مقوایی‌شان خارج و در ظروف مناسب‌تری قرار دهید و سپس در یخچال بگذارید، زیرا بیشتر شانه‌های مقوایی از مواد بازیافتی تهیه شده‌اند و قرار دادن آنها در یخچال کار درستی نیست.

بهترین مکان برای نگهداری تخم مرغ خنک ترین جای یخچال است.

حداکثر زمان نگهداری تخم مرغ خام به مدت ۴ تا ۵ هفته و تخم مرغ آب پز یک هفته در یخچال می باشد.

غذاهای حاوی تخم مرغ را بیش از ۲ ساعت در بیرون از یخچال نگهداری ننمایید.

سفیده تخم مرغ خام را می توانید در ظرفی درب بسته در محل سرد یخچال گذاشته و در عرض ۴ روز مصرف کنید.

زرده های خام باقیمانده را نیز می توانید در داخل ظرفی حاوی آب سرد گذاشته و در داخل یخچال قرارداده و طی ۱ الی ۲ روز مصرف کنید.

هیچ گاه تخم مرغ را به صورت خام یا نیم پز مصرف نکنید.

برای تشخیص تازگی تخم مرغ آن را در یک ظرف آب بیاندازید، اگر تخم مرغ تازه باشد به صورت افقی در ته ظرف و در صورت کهنه بودن در سطح آب قرار می گیرد.

نکته دیگری که بسیاری از افراد آن را رعایت نمی‌کنند این است که نوک تیز تخم‌مرغ‌ باید پایین و نوک پهنش بالا باشد. این‌کار باعث می‌شود کیفیت تخم‌مرغ‌ها بیشتر حفظ شود و زرده و سفیده با هم مخلوط نشوند.

ماندانا زارع مدیر غذا دانشگاه علوم پزشکی جهرم