عمومی | دانشگاه لرستان

تشکیل جلسه شورای پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان با حضور مدیرکل صنعت، معدن و تجارت لرستان


شورای پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان، به ریاست دکتر خسرو عزیزی و با حضور محمدرضا صفی خانی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان لرستان، تشکیل جلسه داد.

این جلسه، صبح روز سه شنبه، ۲۹ بهمن ماه در محل حوزه ریاست دانشگاه لرستان تشکیل شد.

موضوع جلسه، بررسی و تبادل نظر درباره طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) بود و اعضای حاضر در جلسه از جمله معاونان پژوهش و فناوری دانشکده های دانشگاه لرستان، نقطه نظرات خود را درباره این طرح، بیان کردند.

این طرح با همکاری مشترک وزارت علوم، وزارت صنعت و ستاد کل نیروهای مسلح در حال اجرا شدن است.

توسعه اقتصاد دانش بنیان، ارتقای سطح مهارت دانش آموختگان مشمول خدمت سربازی،تقویت ارتباط بین دانشگاه و صنعت و ارتقای توان فنی و مهندسی بنگاههای صنعتی از جمله مهم ترین اهداف اجرای «طرح تاپ» است.

اعتمادسازی پایدار بین دانشگاه و بخش صنعت برای رفع مشکلات

دکتر خسرو عزیزی، رئیس دانشگاه لرستان در این جلسه، گفت:«همه تلاش تیم مدیریتی دانشگاه لرستان در چند سال اخیر، آن بوده است که ارتباط بین دانشگاه با بخشهای صنعت و اجرایی استان افزایش یابد».

دکتر عزیزی، بیان کرد:«در دانشگاه لرستان مرکز نوآوری و مرکز تحقیقات بلوط ایجاد شده است که برای تقویت ارتباط بین دانشگاه و جامعه و تقویت پژوهش های کاربردی بوده است؛ همچنین ایجاد پژوهشکده عسل در دانشگاه لرستان از جمله اقداماتی است که در راستای تقویت ارتباط بین دانشگاه و بخش های اقتصادی و تولیدی استان لرستان صورت گرفته است».

وی تشریح کرد:«اجرای طرح تاپ، در راستای افزایش اعتمادسازی بین دانشگاههها و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی با بخش های خصوصی و اجرایی است».

رئیس دانشگاه لرستان، توضیح داد:«در سطح استان لرستان، باید خودباوری و اعتماد به محققان و پژوهشگران دانشگاهی استان را تقویت کرد تا مشکلات و چالش های استان لرستان براساس استفاده از تحقیقات و پژوهش های کاربردی، رفع شوند».

دکتر عزیزی، تصریح کرد:«بخش فناوری و تقویت اقتصاد دانش بنیان، یک ظرفیت و بخش مهم در کشور و استان است که باید تلاش کنیم هرچه بیشتر نسبت به گذشته، تقویت شود؛ برندسازی و تجاری شدن ایده ها و خلاقیت ها از جمله اهداف مهم باید در زمینه حمایت از پژوهشگران و محققان باشد».

رئیس دانشگاه لرستان گفت:«تحقیقات و پژوهش ها در زمینه های مختلف باید از نوع کاربردی و عملیاتی باشند و بتوانند مشکلی از مشکلات جامعه را رفع کنند».

ظرفیتهای متنوع صنعت استان لرستان در سطح کشور

در این جلسه، محمدرضا صفی خانی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان لرستان، گفت:«ارتباط بین دانشگاه و صنعت، باید باعث شکوفایی و نوآوری صنعت کشور شود».

صفی خانی، توضیح داد:«در صنعت استان لرستان، توانایی هایی وجود دارد که در بسیاری از صنایع دیگر استان ها نیست؛ در صنعت استان لرستان، فعالیت در رشته های مختلفی وجود دارد و این، نشانه وجود تنوع در صنعت این استان است؛ برای نمونه، صنعت استان لرستان در حوزه های غذایی و دارویی، حرف برای گفتن در سطح کشور دارد؛ در بخش دارویی، ۳۰ درصد صادرات دارویی کشور توسط واحدهای صنعتی استان لرستان، صورت می گیرد؛ در بخش صنایع معدنی نیز بسیاری از واحدهای صنایع معدنی استان لرستان در سطح کشور، از جمله واحدهای صنعتی برتر، محسوب می شوند؛ در حوزه های نفتی هم در سال های اخیر توفیقات مهمی در استان داشته ایم؛ برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی و در سطح کشور، به زودی پالایشگاه صددرصد خصوصی پلدختر، افتتاح می شود و روزانه براساس توافقات انجام شده با وزارت نفت، تعداد ۵ هزار بشکه نفت در روز به این پالایشگاه تزریق خواهد شد».

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان لرستان، ادامه داد:«در سال های اخیر، سیاست ما این بوده است که واحدهای تحقیق و توسعه ( R&D ) صنایع استان لرستان تقویت شوند و همین موضوع باعث شد که ارتباط بین محققان و پژوهشگران دانشگاهی با واحدهای صنعتی، افزاش یابد؛ در سال ۹۴ فقط تعداد ۴ واحد صنعتی در استان لرستان دارای بخش های تحقیق و توسعه ( R&D ) بودند در حالی که الان شاهد هستیم در سطح کشور، برخی واحدهای تحقیق و توسعه صنایع استان لرستان، جزء واحدهای برتر هستند؛ این موفقیت ها نشان می دهد ظرفیت های خوبی در استان لرستان وجود دارد و خوشبختانه الان نسبت به گذشته، بسترها و زمینه های بهتری برای تقویت ارتباط بین دانشگاه و صنعت در استان لرستان، فراهم شده است؛ طرح تاپ، ارتباط بین دانشگاه ها و بخش های صنعتی و اجرایی کشور را به صورت پایدار، محقق می کند تا زمینه های شکوفایی صنایع فراهم شود».

صفی خانی، تشریح کرد:«خوشبختانه استراتژی ما در استان لرستان موفقیت آمیز بوده است؛ رویکرد این استراتژی آن است که به جای ایجاد ظرفیت های جدید هزینه بر در استان لرستان تلاش کنیم ظرفیت های موجود را احیاء کنیم یا افزایش بدهیم؛ در مدت یک سال و نیم گذشته، تعداد ۵۸ واحد صنعتی استان، ارتقای ظرفیت پیدا کردند و امسال هم تعداد ۳۸ واحد صنعتی راکد در استان لرستان به چرخه تولید و بازار، وارد شدند؛ در قالب طرح تاپ، هماهنگی بین دانشگاه و صنعت را برای انجام پژوهش های عملیاتی محور که منجر به رونق تولید شوند باید تقویت کنیم؛ همچنین، پژوهش های کاربردی دانشگاهی باید در جهت تولید محصولات قابل رقابت در اقتصاد باشند؛ تا تاریخ ۱۴ بهمن ماه ۹۸ تعداد ۸ هزار بنگاه صنعتی در سطح کشور در طرح تاپ ثبت نام کرده اند و تا همین تاریخ، تعداد ۳ هزار عضو هیئت علمی و محقق دانشگاهی در کشور در این طرح ثبت نام کرده اند که البته توقع ما این است که تعداد بیشتری از محققان و پژوهشگران دانشگاهی برای تقویت هرچه بیشتر طرح تاپ در سامانه تاپ، ثبت نام کنند؛ در استان لرستان نیز تاکنون، تعداد ۲۹ واحد صنعتی در طرح تاپ ثبت نام کرده و اطلاعاتشان را در این سامانه وارد کرده اند؛ رویکرد ما این است که از ظرفیت های دانشگاه ها، هرچه بیشتر در بخش های صنعت استان استفاده شود؛ همه باید تلاش کنیم استان لرستان به عنوان یک استان موفق در اجرای طرح تاپ در سطح کشور، مطرح شود».

سیاست های تشویقی برای پژوهش های کاربردی

در این جلسه، دکتر محمد فیضیان، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه لرستان، گفت:«رویکرد تیم مدیریتی دانشگاه لرستان تقویت سیاست های ترغیبی و تشویقی ویژه اعضای هیئت علمی دانشگاه برای گسترش تحقیقات و پژوهش های کاربردی در استان است».

وی تصریح کرد:«ارتباط بین دانشگاه و بخش های صنعت استان در جهت ارائه راهکارهای عملیاتی برای رفع مشکلات استانی باید افزاش یابد».

دکتر احمد احمدی خلجی، مدیر پژوهش دانشگاه لرستان و دکتر احمد اسماعیلی، مدیر ارتباط با جامعه و کارآفرینی دانشگاه لرستان نیز در این جلسه حضور داشتند.