عمومی | سیویلیکا

تاثیر فیلر بر دوام و مقاومت مخلوط آسفالت بازیافتی

شبکه راه های هر کشور نقش اساسی در روند رشد اقتصادی و تعیین شاخص های توسعه یافتگی آن دارد. هزینه سنگین اجرای راه های جدید و خسارت های ناشی از خرابی های راه های موجود، متخصصین روسازی را بر آن داشته که برای اصلاح روش های سنتی بهسازی و ایجاد مشخصات مطلوب تر از نظر زمان، هزینه، دوام، کیفیت و پارامترهای جانبی آن در تکاپو باشند. در این راستا، بازیافت آسفالت در مقایسه با تهیه آسفالت جدید ارزان تر تمام می‌شود و به دلیل نقش اساسی در رساندن آسفالت به شرایط مطلوب فنی از فیلر استفاده می شود. هدف از این پژوهش تاثیر فیلر بر دوام و مقاومت مخلوط آسفالت بازیافتی است. به منظور دست‌یابی به اهداف دنبال شده پژوهش حاضر، در کارخانه آسفالت سازمان عمران و شهرداری شهر همدان، بر اساس مطالعه آزمایشگاهی حاضر به مصالح دانه‌بندی شده فیلر (آهک، سیمان و کائولن) اضافه شد. در ادامه مصالح دانه‌بندی شده و فیلر اضافه شده در آون با درجه حرارت ۱۶۵ درجه سانتی‌گراد حرارت دیده شدند. سپس قیر مورد نیاز (با درصدهای وزنی ۴.۵، ۵ و ۵.۵ درصد) به مخلوط آسفالت بازیافتی با سه طرح اختلاط متفاوت ۲۰.۸۰ (۲۰ درصد تراشه آسفالت و ۸۰ درصد مصالح سنگی بعلاوه فیلر)، ۳۰.۷۰(۳۰ درصد تراشه آسفالت و ۷۰ درصد مصالح سنگی بعلاوه فیلر و ۴۰.۶۰ (۴۰ درصد تراشه آسفالت و ۶۰ درصد مصالح سنگی بعلاوه فیلر) اضافه شد. در انتها و بعد از خارج نمودن نمونه از قالب دستگاه مارشال، بر اساس استاندارد ASTM D ۱۵۵۹ نمونه‌ها زیر جک مارشال قرار داده شدند و استحکام و روانی آن‌ها اندازه‌گیری شد.
نتایج به دست آمده از آزمایش مارشال نشان می‌دهد که رابطه مستقیمی بین درصد قیر و روانی در هر سه نوع فیلر مصرفی (آهک، سیمان و کائولن) در هر سه طرح اختلاط وجود دارد. به طوری‌که می‌توان این‌گونه نتیجه‎گیری کرد که با افزایش درصد قیر، مقادیر روانی در طرح اختلاط‌ها افزایش یافته است. نتایج حاصل شده از طرح اختلاط‌های ۲۰.۸۰، ۳۰.۷۰ و ۴۰.۶۰ با نمونه شاهد (آسفالت بازیافتی) در قیر ۴.۹۱ درصد که روانی آن برابر ۲.۲ میلی‌متر است می‌توان این‌گونه بیان نمود که مقادیر روانی در قیر ۴.۵ و ۵ درصد نسبت به نمونه شاهد کاهش یافته است. به عنوان نمونه در نمونه ساخته شده با طرح اختلاط ۴۰.۶۰ (۴۰ درصد تراشه آسفالت و ۶۰ درصد مصالح سنگی بعلاوه آهک) در قیر ۴.۵ درصد مقدار روانی به میزان ۳۷.۵ درصد نسبت به نمونه شاهد کاهش یافته است.

واژه‌های کلیدی: آسفالت بازیافتی، فیلر (آهک، سیمان و کائولن)، کاهش قیر مصرفی، استحکام مارشال

---

ارائه دهنده: خانم مهندس نازنین رنجبردار، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران گرایش راه و ترابری
استاد راهنما: آقای دکتر محمدرضا الیاسی، استادیار رشته مهندسی عمران گرایش راه و ترابری
استاد ممتحن: آقای دکتر داریوش دریایی، استادیار رشته مهندسی عمران گرایش راه و ترابری
استاد ممتحن: آقای دکتر صلاح الدین حمیدی، استادیار رشته مهندسی عمران گرایش ژئوتکنیک