تاثیر فیلر بر دوام و مقاومت مخلوط آسفالت بازیافتی
شبکه راه های هر کشور نقش اساسی در روند رشد اقتصادی و تعیین شاخص های توسعه یافتگی آن دارد. هزینه سنگین اجرای راه های جدید و خسارت های ناشی از خرابی های راه های موجود، متخصصین روسازی را بر آن داشته که برای اصلاح روش های سنتی بهسازی و ایجاد مشخصات مطلوب تر از نظر زمان، هزینه، دوام، کیفیت و پارامترهای جانبی آن در تکاپو باشند. در این راستا، بازیافت آسفالت در مقایسه با تهیه آسفالت جدید ارزان تر تمام میشود و به دلیل نقش اساسی در رساندن آسفالت به شرایط مطلوب فنی از فیلر استفاده می شود. هدف از این پژوهش تاثیر فیلر بر دوام و مقاومت مخلوط آسفالت بازیافتی است. به منظور دستیابی به اهداف دنبال شده پژوهش حاضر، در کارخانه آسفالت سازمان عمران و شهرداری شهر همدان، بر اساس مطالعه آزمایشگاهی حاضر به مصالح دانهبندی شده فیلر (آهک، سیمان و کائولن) اضافه شد. در ادامه مصالح دانهبندی شده و فیلر اضافه شده در آون با درجه حرارت ۱۶۵ درجه سانتیگراد حرارت دیده شدند. سپس قیر مورد نیاز (با درصدهای وزنی ۴.۵، ۵ و ۵.۵ درصد) به مخلوط آسفالت بازیافتی با سه طرح اختلاط متفاوت ۲۰.۸۰ (۲۰ درصد تراشه آسفالت و ۸۰ درصد مصالح سنگی بعلاوه فیلر)، ۳۰.۷۰(۳۰ درصد تراشه آسفالت و ۷۰ درصد مصالح سنگی بعلاوه فیلر و ۴۰.۶۰ (۴۰ درصد تراشه آسفالت و ۶۰ درصد مصالح سنگی بعلاوه فیلر) اضافه شد. در انتها و بعد از خارج نمودن نمونه از قالب دستگاه مارشال، بر اساس استاندارد ASTM D ۱۵۵۹ نمونهها زیر جک مارشال قرار داده شدند و استحکام و روانی آنها اندازهگیری شد.
نتایج به دست آمده از آزمایش مارشال نشان میدهد که رابطه مستقیمی بین درصد قیر و روانی در هر سه نوع فیلر مصرفی (آهک، سیمان و کائولن) در هر سه طرح اختلاط وجود دارد. به طوریکه میتوان اینگونه نتیجهگیری کرد که با افزایش درصد قیر، مقادیر روانی در طرح اختلاطها افزایش یافته است. نتایج حاصل شده از طرح اختلاطهای ۲۰.۸۰، ۳۰.۷۰ و ۴۰.۶۰ با نمونه شاهد (آسفالت بازیافتی) در قیر ۴.۹۱ درصد که روانی آن برابر ۲.۲ میلیمتر است میتوان اینگونه بیان نمود که مقادیر روانی در قیر ۴.۵ و ۵ درصد نسبت به نمونه شاهد کاهش یافته است. به عنوان نمونه در نمونه ساخته شده با طرح اختلاط ۴۰.۶۰ (۴۰ درصد تراشه آسفالت و ۶۰ درصد مصالح سنگی بعلاوه آهک) در قیر ۴.۵ درصد مقدار روانی به میزان ۳۷.۵ درصد نسبت به نمونه شاهد کاهش یافته است.
واژههای کلیدی: آسفالت بازیافتی، فیلر (آهک، سیمان و کائولن)، کاهش قیر مصرفی، استحکام مارشال
---
ارائه دهنده: خانم مهندس نازنین رنجبردار، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران گرایش راه و ترابری
استاد راهنما: آقای دکتر محمدرضا الیاسی، استادیار رشته مهندسی عمران گرایش راه و ترابری
استاد ممتحن: آقای دکتر داریوش دریایی، استادیار رشته مهندسی عمران گرایش راه و ترابری
استاد ممتحن: آقای دکتر صلاح الدین حمیدی، استادیار رشته مهندسی عمران گرایش ژئوتکنیک