عمومی | سیویلیکا

تاثیر الیاف پلی‌استر بر مشخصات مکانیکی مخلوط آسفالت بازیافتی

در سال های اخیر هزینه احداث راه‌ها و همچنین هزینه‌های تعمیرو نگهداری آن ها، دچار افزایش شده است. از اینرو ارائه روش هایی برای افزایش کارایی و عمر مفید سازه آسفالتی هم از نگاه اقتصادی امری بجاست و هم ضریب ایمنی حمل و نقل جاده‌ای را بالا خواهد برد. از اینرو برای اصلاح روش های سنتی بهسازی و ارائه روش‌های نوین که در زمان، هزینه، دوام، کیفیت و پارامترهای جانبی آن توام باشد، استفاده از آسفالت بازیافت شده پیشنهاد می‌شود. هدف از این تحقیق تاثیر الیاف پلی‌استر بر روی مشخصات مکانیکی آسفالت بازیافتی از جمله استحکام، روانی و تعیین درصد قیر بهینه است. به منظور دست‌یابی به اهداف دنبال شده پژوهش حاضر، در کارخانه آسفالت سازمان عمران شهرداری شهر همدان، بر اساس مطالعه آزمایشگاهی حاضر الیاف پلی‌استر با درصدهای وزنی ۰.۱، ۰.۲ و ۰.۳ درصد و به طول‌های سه، شش و نُه میلی‌متر به مخلوط آسفالت بازیافتی به ترتیب با وزن‌های ۱.۲ و ۲.۴ و ۳.۶ گرم اضافه شد. قیر مورد نیاز (با درصدهای وزنی ۴.۵، ۵ و ۵.۵ درصد) به مخلوط آسفالت بازیافتی و الیاف اضافه شد. در انتها بر اساس استاندارد ASTM D ۱۵۵۹ نمونه‌ها زیر جک مارشال قرار داده شدند و استحکام و روانی آن‌ها اندازه‌گیری شد. نتایج به دست آمده از آزمایش مارشال نشان می‌دهد که الیاف پلی استر به دلیل مسلح کردن مخلوط آسفالت بازیافتی جذب مصالح و قیر شده و در درصدهای کم، موجب افزایش مقاومت مخلوط آسفالتی بازیافتی و کاهش روانی می شود. همچنین در نمونه‌های ساخته شده با الیاف سه میلی‌متر، مقدار استحکام مارشال در نمونه ساخته شده با ۰.۲ درصد وزنی الیاف پلی‌استر با ۴.۵ درصد قیر نسبت به ۰.۱ و ۰.۳ درصد وزنی بیشتر است به این ترتیب که مقدار استحکام مارشال نمونه ۰.۲ درصد وزنی تقریباً ۱۰.۷۹ درصد بیش از میانگین استحکام مارشال دیگر نمونه‌ها در این سه درصد وزنی است.

واژه های کلیدی: آسفالت بازیافتی، مشخصات مکانیکی، الیاف پلی استر، آزمایش مارشال، درصد قیر بهینه

---

ارائه دهنده: خانم مهندس عارفه حمزه پور، دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران گرایش راه و ترابری
استاد راهنما: آقای دکتر محمدرضا الیاسی، استادیار رشته مهندسی عمران گرایش راه و ترابری
استاد ممتحن: آقای دکتر داریوش دریایی، استادیار رشته مهندسی عمران گرایش راه و ترابری
استاد ممتحن: آقای دکتر صلاح الدین حمیدی، استادیار رشته مهندسی عمران گرایش ژئوتکنیک