عمومی | دانشگاه فنی و حرفه ای

کارگاه حفاظت محیط زیست کوهستان

کارگاه حفاظت محیط زیست کوهستان از سوی انجمن کوهنوردی اداره کل تربیت بدنی سازمان امور دانشجویان  و با هدف دانش افزایی مدیران و کارشناسان تربیت بدنی دانشگاه های کشور و توسعه فعالیت های مدیریت سبز در دانشگاه ها، به میزبانی دانشگاه الزهراء (س) در تاریخ ۲۶ بهمن ۹۸ برگزارشد.

مدرس کارگاه جناب آقای امین معین، مسئول کارگروه حفاظت محیط زیست کوهستان فدراسیون کوهنوردی کشور بودند. در شروع جلسه به تعریف کوهستان و چگونگی شکل گیری کوه ها و ارتفاعات پرداخته شد.

در کارگاه یاد شده موارد خسارت و نقض حفاظت محیط زیست کوهستان توسط انسان و میزان خسارات ناشی از عدم آگاهی انسان ها و حضور در کوهستان بدون تجهیزات و اطلاعات کافی که موجب آسیب شدید به خود شخص و طبیعت و حیوانات می انجامد بحث و تبادل نظر شد. از جمله جالب ترین موضوع عدم غذا دادن به حیوانات بود که ایشان مطرح کردند: با این کار ذات حیوانی حیوان از بین می رود و باعث تغییر در محیط زیست می شود و این عملی است که انسان از روی محبت انجام داده ولی باعث از بین رفتن یک یا حتی چند نژاد حیوان خواهد شد.

همچنین در مورد حضور انسان و از بین بردن اکوسیستم و پوشش گیاهی مناطق مختلف صحبت شد. عدم ریختن زباله حتی اگر قابل بازیافت باشد از جمله پوست و دانه های میوه ها، زیرا باعث تغییر در پوشش گیاهی منطقه خواهد شد و به خصوص در کوهستان به دلیل عدم وجود خاک حاصلخیز امکان رویش گیاه نمی باشد و زباله­ ها، حتی قابل تجزیه سالیان سال در آن محل باقی خواهد ماند.

اداره کل تربیت بدنی