عمومی | دانشگاه علوم پزشکی مشهد

غربالگری سلامت جسم و روان در مراکز خدمات جامع سلامت در حال اجراست

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: میانسالان و سالمندان جزو اقشار مهمی از جامعه هستند که با توجه به افزایش سن می توانند درگیر بیماریهای متعدد شوند اما با غربالگری های متنوعی که از این افراد در خانه های بهداشت، مراکز خدمات جامع سلامت انجام می شود زمینه ابتلا به بسیاری از این بیماریهای جسم و روان کاهش می یابد.

دکتر احمدیان ، در گفتگو با وب دا، با اشاره به اینکه گروه میانسالان مقطع سنی ۳۰ تا ۵۹ سال را شامل می شوند، خاطر نشان کرد: برای این افراد غربالگری های متنوعی از لحاظ اندازه گیری قد و وزن و بررسی الگوی تغذیه و مصرف مکمل ها انجام می شود.

وی با بیان اینکه توزیع ویتامین d برای پیشگیری از پوکی استخوان براساس دستور العمل وزارت بهداشت در مراکز و خانه های بهداشت انجام می شود، تصریح کرد: بررسی فعالیت جسمانی، مصرف دخانیات و آموزش نکات خود مراقبتی به میانسالان و سالمندان از دیگر مواردی است که در مراکز بهداشت به عموم مردم ارائه می شود و در صورت وجود مشکلی، بیمار به پزشک و یا روانپزشک ارجاع داده می شود.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه غربالگری مصرف الکل و سلامت روان ، ارزیابی ناراحتی های قلبی و عروقی و آزمایش قند و کلسترول از دیگر مواردی است که برای ارزیابی سلامت مخاطبان انجام می شود، گفت: این غربالگری ها در افراد سی تا چهل سال اگر علائم خطر نداشته باشند سه سالانه انجام می شود اما اگر فرد دچار بیماریهای زمینه ای باشد مراقبت ها به صورت سالانه برای میانسال انجام می شود.

وی با بیان اینکه غربالگری سل و خشونت خانگی برای خانمهای متاهل انجام می شود، اظهار کرد: برای بانوان غربالگری های ویژه نیز انجام می شود که از آن جمله می توان به ارجاع بانوان ۳۰ تا ۵۹ ساله به ماما اشاره کرد که ماما برای آنها خدمات و مراقبت های دوران بارداری را انجام می دهد.

دکتر احمدیان با اشاره به اینکه به منظور اطلاع از حال این بانوان تاریخچه و شرح حال دوران بارداری گرفته می شود ، گفت: همچنین به سوالات بانوان در خصوص شیردهی و باروری پاسخ داده می شود و شرایط جسمانی وی از لحاظ بیماریهای تخمدان پلی کیستیک و خونریزی غیر طبیعی رحم،  سلامت روابط زناشویی و غربالگری سرطان پستان و تشخیص سرطان دهانه رحم برای بانوان ۳۰ تا ۴۰ سال انجام می شود.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشار به اینکه غربالگری سرطان روده بزرگ برای سالمندان ۵۰ تا ۷۰ سال و غربالگری سرطان دهانه رحم و پستان ویژه بانوان انجام می شود، ابراز کرد: برای افراد سالمند ۶۰ سال به بالا برنامه مراقبت سلامت به صورت سالانه برای بانوان و اقایان سالمند انجام می شود؛ علاوه براین آموزش هایی متناسب با نیاز آنها در قالب دستور العمل وزارتی ارائه می شود.

وی با بیان اینکه ویژه سالمندان نیز غربالگری اختلالات فشار خون، استعمال دخانیات، سقوط و عدم تعادل و افسردگی انجام می شود، ابراز کرد: یکی از مراقبت های ویژه سالمندان، سقوط و عدم تعادل است زیرا این افراد به دلیل مصرف داروهای مختلف و شرایط جسمانی از تعادل کمی برخوردارند.

دکتر احمدیان گفت: برای تست عدم تعادل یک صندلی به دیوار تکیه داده می شود واز سالمند خواسته می شود تا سه متر را رفت و برگشت طی کند و بعد روی صندلی بنشیند اگر این مدت در کمتر ۱۲ ثانیه رخ داد سالمندان از تعادل خوبی برخوردار است و اگر بیشتر از این زمان  صرف طی شدن مسیر شد، نیاز به انجام تست های تشخیصی بیشتری از سالمند است.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه  سالمند بخاطر پوکی استخوان شرایط متعادلی ندارند و احتمال شکستگی استخوان ها در این افراد بیشتر از سایرین است، اظهار کرد: مصرف داروها، کاهش خونرسانی به اندام و مخچه باعث از بین رفتن تعادل فرد سالمند می شود.

وی گفت: برای سالمندانی که دوران سالمندی سالمی را پشت سر می گذارند این مراقبت ها سالانه و برای سالمندان دچار مشکل هر سه ماه یکبار باید انجام شود.

{jcomments on}