عمومی | دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

توانمندی مدیران و دانش آموزان در کمک‌های اولیه موجب کاهش آسیب‌ها در مدارس خواهد شد

ماریا خویش دوست در نشست مدیران و مربیان بهداشتی مدارس مروج سلامت شهرستان دشتستان گفت: آموزش و ارتقاء آگاهی مدیران و رابطین بهداشتی موجب کاهش چشم‌گیر آسیب‌ها در مدارس می‌گردد.
خویش دوست تصریح کرد: درصورتی‌که مربیان بهداشتی مدارس در خصوص نحوه برخورد با حوادث و فرد مصدوم آگاهی داشته باشند موجب کاهش آسیب به مصدوم و جلوگیری از آسیب‌های ثانویه به دانش آموزان خواهد شد.
وی بابیان اینکه واقع‌شدن ایران بر روی کمربند زلزله و وقوع حوادث طبیعی در کشور، ضرورت آموزش همگانی امداد و کمک‌های اولیه در جامعه بخصوص مدارس را دوچندان کرده است افزود: هرساله، کلاس آموزشی کمک‌های اولیه ویژه دانش آموزان و کارکنان تمام مقاطع تحصیلی توسط واحد آموزش اورژانس ۱۱۵ در شهرستان انجام می‌گیرد که نقش به سزایی در افزایش آگاهی و مدیریت حادثه آن‌ها داشته است.
کارشناس مسئول آموزش اورژانس ۱۱۵ شهرستان دشتستان نیز در این نشست گفت: حساس کردن جامعه و به‌خصوص خانواده‌ها به شناخت و فراگیری کمک‌های اولیه و امداد و نجات در راستای مواجهه با بلایای طبیعی و غیرطبیعی یکی از موثرترین اقدامات در این راستا می‌تواند باشد.
هادی بخشی افزود: کمک‌های اولیه، دانشی از جنس مهارت است و نیاز است برای اثربخشی به‌صورت عملی و با صرف زمان کافی آموزش داده شود و با آموزش اقدامات نجات‌بخشی مصدومان حوادث به‌صورت عملی در مدارس می‌توان جان‌های بسیاری را نجات داد.
وی اظهار کرد: در راستای توانمندسازی مدیران و مربیان بهداشتی مدارس مروج سلامت، کمک‌های اولیه در زمینه حوادث شایع شامل کنترل خونریزی‌ها، انواع شکستگی‌ها، تشنج، سکته مغزی، بیمار قلبی و تنفسی فوریت‌های محیطی و کارگاه عملی احیا قلبی ریوی اطفال و بزرگ‌سالان و نحوه برخورد با خفگی‌ها از روی مولاژ و با همکاری شرکت‌کنندگان به‌صورت تئوری و عملی آموزش داده شد.
در نشست مدیران و مربیان بهداشتی مدارس مروج سلامت، با اهدای نشان، از ۵۶ مدرسه متولی برنامه مروج سلامت شهرستان توسط شبکه بهداشت و درمان دشتستان تقدیر به عمل آمد.

انتهای پیام/ س.غ / ۳۰۳۰