عمومی | پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران

تاکید وزیر علوم بر فرصت‌سازی برای حضور جوانان توانمند در عرصه‌های علمی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان این‌که از ابتدای انقلاب تاکنون کشور در حوزه‌های تربیت نیروی انسانی، تولید علم و توسعه فناوری‌ها گام‌های اساسی برداشته است، گفت: در حال حاضر فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها دارای توانمندی‌های زیادی هستند که ما باید زمینه را برای حضور آنها در حوزه‌های علمی فراهم کنیم .

دکتر منصور غلامی امروز در گردهمایی شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌های صنعت نفت و ارائه نیازهای فناورانه با اشاره به تلاش‌های وزارت نفت برای حضور پر رنگ صاحبان علم و دانش در این صنعت، افزود: وظیفه ذاتی وزارت علوم تربیت نیروی انسانی است که در این راستا به خوبی انجام وظیفه کرده است و امروزه شاهد هستیم که سرمایه ارزشمندی از نیروی انسانی فراهم شده است .

وی با اشاره به جایگاه مناسب کشور در حوزه‌های علم و فناوری، خاطر نشان کرد: برخی از ما سوال می‌کنند که توانمندی علمی فارغ‌ التحصیلان کشور به چه میزان است و به چه میزان می‌تواند در توسعه علمی کشور موثر باشند و پاسخ ما آن است که در حال حاضر توانمندی علمی قابل توجهی در کشور ایجاد شده است، ولی ما باید برای آنها فرصت‌های فعالیت ایجاد کنیم و برگزاری چنین رویدادهایی می‌تواند بیش از پیش این ظرفیت‌ها را در اختیار دانش آموختگان دانشگاه‌ها قرار دهد .

وزیر علوم با تاکید بر استفاده از نیروهای انسانی دانش‌آموخته در کشور خاطر نشان کرد: این انتظاری است که از مدیریت کلان هر جامعه‌ای می‌رود و اگر ما شروع کارها را به مجموعه‌های علمی واگذار کنیم، چشمه‌ جوشانی از ظرفیت‌ها ایجاد می‌شود؛ ضمن آن که محل مناسبی برای جمع و پذیرش بخش دیگری از توانمندی‌های کشور خواهد بود .

دکتر غلامی با مقایسه وضعیت کشور با کشورهای توسعه یافته، گفت: از ابتدای انقلاب تاکنون کشور هم در بخش تربیت نیروی انسانی و هم در زمینه تولید علمی و هم در حوزه تحول به سمت توسعه فناوری‌ها و به کارگیری یافته‌های علمی عملکرد مناسبی داشته است .

وی ادامه داد: در دوره حاضر حرکت‌های گسترده و پرشتاب و با پشتوانه‌های بسیار قوی صورت گرفته است و امیدوارم برگزاری چنین رویدادهایی موجب تکرار آن برای سایر صنایع باشد .

وزیر علوم با اشاره به اقدامات حمایتی صندوق نوآوری و شکوفایی از محققان و دانش‌پژوهان، اظهار کرد: از جمله وظایف صندوق حمایت از شرکت‌های جوان است و این صندوق نهاد توانمندی است که می‌تواند ارتقای شرکت‌های دانش‌بنیان را سرعت بخشد .