عمومی | مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

تشکیل یکصد و نود و هفتمین جلسه کمیته فنی و تحقیقاتی در مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل یکصد و نود و هفتمین جلسه کمیته فنی و بررسی طرح‌های تحقیقاتی پیشنهادی روز یکشنبه ۲۷ بهمن‌ماه سال جاری با حضور رئیس مرکز، معاونان، مسئولین بخش‌های تحقیقاتی و محققانی که دارای طرح‌های تحقیقاتی بودند در سالن کنفرانس مرکز تشکیل شد.

در این جلسه دکتر کربلائی خیاوی با تاکید بر ضرورت انجام تحقیقات تقاضا محور در خدمت رفع حل مشکلات کلان کشاورزی کشور خاطر نشان ساخت: تحقیقات کشاورزی در صورتی راهگشا است که یافته تحقیقاتی روی کاغذ نمانده و به دست بهره‌بردار برسد و این بدان معنی است که اگر یک محقق بخش کشاورزی بخواهد آثار نتیجه تحقیق خود را در جامعه مشاهده کند لازم است از نخستین مرحله تعریف پروژه‌های پژوهشی، تقاضامحوری سوژه تحقیقاتی خود را مدنظر داشته باشد.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل اظهار داشت: تحقیقات تقاضامحور مفهومی است که نمی‌توان اجرای آن را بدون همکاری و مشارکت ذینفعان از ابتدا تا انتهای پروژه پژوهشی متصور شد و در واقع مشارکت ذینفعان پیش نیاز تحقق تحقیقات تقاضامحور است؛ در مگاپروژه یا طرح کلان هدف آن است که پروژه‌های پژوهشی متعدد به گونه‌ای در ارتباط با یکدیگر تعریف شوند که طی آن، کلیه افرادی که در رساندن نتایج تحقیقات به دست ذینفعان نقش دارند، زمینه مشارکتشان از ابتدای پروژه تا خاتمه آن فراهم شود.

دکتر حسین کربلائی خیاوی ضمن تاکید بر تقاضامحور بودن تحقیقات اعلام کرد: اجرای تحقیقات تقاضا محور پیش نیاز پژوهش و فناوری پیامد محور است و باید سعی کنیم در این راستا پیش برویم. نهادینه سازی تحقیقات تقاضا محور با تکیه بر ارتقای مشارکت ذینفعان از رویکردهای مهم پژوهشی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است.

وی از هدفمندسازی فعالیت‌های پژوهشی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در قالب مگاپروژه یا طرح کلان تحقیقاتی خبر داد و ابراز امیدواری کرد در رویکرد جدید با هدایت پروژه‌های پژوهشی باهدف پاسخ به سوالات مشخص از چالش‌های کلان بخش کشاورزی، گام مهمی در راستای انجام تحقیقات اثربخش و تقاضامحور برداشته شود.

در این جلسه ۵ فقره طرح تحقیقاتی پیشنهادی پس از بحث و بررسی جهت طرح در جلسه شورای تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی استان مورد تصویب قرار گرفت.