عمومی | دانشگاه شیراز

امضای تفاهم نامه همکاری علمی بین المللی دانشگاه شیراز و موسسه تحقیقات منابع طبیعی آکادمی علوم چین

سند تفاهم نامه همکاری های علمی- پژوهشی مشترک بین دانشکده کشاورزی به نمایندگی از دانشگاه شیراز و موسسه تحقیقات منابع طبیعی آکادمی علوم چین به امضا رسید.
دکتر محمدصابر خاقانی نژاد ، رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی دانشگاه شیراز با اعلام این خبر گفت: در راستای سیاست های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گسترش همکاری های علمی - بین المللی دانشگاه های کشور با موسسات معتبر علمی و پژوهشی جهان و در راستای برنامه راهبردی شورای توسعه دانشگاه بزرگ شیراز در ظرفیت سازی علمی از طریق گسترش شبکه بین المللی موسسات همکار، این تفاهم نامه به امضا رسید.
وی با بیان اینکه تفاهم نامه همکاری که به پیشنهاد بخش مهندسی منابع طبیعی و محیط زیست دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز و در چهارچوب تفاهم نامه های رسمی دانشگاه شیراز به ثمررسیده است، خاطر نشان کرد : این تفاهم نامه مقدمه همکاری های گسترده علمی - پژوهشی را در دامنه وسیعی از حوزه های مورد علاقه طرفین در زمینه منابع طبیعی و کشاورزی فراهم می نماید که با توجه به تشابهات سرزمینی دو کشور ایران و چین می تواند ظرفیت موثری را برای تبادل تجربه فی مابین در خصوص دغدغه های راهبردی کشور و استان به ویژه در حوزه های مدیریت، برنامه ریزی، بهره برداری و احیای سرزمین فراهم آورد.
گفتنی است آکادمی علوم چین به عنوان بزرگ ترین موسسه تحقیق و توسعه جهان، دارای ۱۰۴ موسسه علمی و پژوهشی و سه دانشگاه در رده جهانی است که ۲ دانشگاه آن در فهرست ۱۰۰ دانشگاه برتر جهان قرار دارد و بالغ بر ۷ هزار عضو هیئت علمی و ۵۰ هزار دانشجوی دکتری در موسسات آن مشغول به تحقیق می باشند.
بر اساس ارزیابی های سالانه کیفیت علمی - پژوهشی موسسات زیر مجموعه آکادمی علوم چین، موسسه طرف تفاهم نامه حاضر(موسسه تحقیقات منابع طبیعی) دارای رتبه ۴ از بین ۱۰۴ موسسه است و ۶ آزمایشگاه کلیدی و راهبردی کشور چین در حوزه برنامه ریزی کاربری اراضی، تخریب سرزمین، آلودگی، پوشش گیاهی، هیدرولوژی و آبخیزداری در این موسسه استقرار یافته است.
این موسسه دارای ۲ مرکز تحقیقات مشترک با کشورهای استرالیا و آمریکا، ۶ مرکز ملی - بین المللی در حوزه منابع تجدیدپذیر و محیط زیست، ۵ پایگاه نگهداری داده های سرزمینی و ۳ ایستگاه تحقیقات و تجهیزات میدانی در سطح کشور چین می باشد.
این تفاهم نامه طی دعوتنامه رسمی آکادمی علوم چین از نمایندگان دانشگاه شیراز و توسط دکتر سید رشید فلاح شمسی دانشیار بخش مهندسی منابع طبیعی و محیط زیست به نمایندگی از دانشگاه شیراز و آقای پروفسور Qiuhong Tang قائم مقام موسسه و رئیس آزمایشگاه کلیدی هیدرولوژی و آبخیزداری به نمایندگی از موسسه و با حضور نماینده آکادمی، خانم دکتر Jing Lin مدیر همکاری های بین المللی موسسه در دفتر ریاست مرکز تحقیقات علوم جغرافیا و تحقیقات منابع طبیعی آکادمی علوم چین در پکن مبادله شد.
در این مراسم، نمایندگان طرفین ضمن معرفی ساختارهای علمی - پژوهشی موسسه متبوع خود به معرفی توانمندی ها و تشریح برنامه های آتی خود در توسعه همکاری های علمی - بین المللی پرداختند که نظر به ظرفیت های راهبردی ایجاد شده در بین دو کشور، دستاوردهای درخور توجه دانشگاه شیراز درعرصه های گوناگون علمی - بین المللی، راهبردها و دستاوردهای علمی- پژوهشی دانشکده کشاورزی و بخش منابع طبیعی و محیط زیست در سال های اخیر، این برنامه های توسعه ای از سوی نمایندگان آکادمی مورد استقبال قرار گرفت.
همچنین با توجه به سابقه همکاری های فی مابین مرکز همکاری های علمی بین المللی دانشگاه شیراز و موسسات تابعه آکادمی علوم چین، زمینه بهره برداری عملیاتی از ظرفیت های تفاهم نامه حاضر به ویژه در زمینه فعالیت های پژوهشی مشترک از طریق برنامه پژوهشی راه ابریشم(Silk Road Initiation)، نشر مشترک مقالات و کتب، فرصت های مطالعاتی اعضا هیت علمی و دانشجویان دکتری، استفاده از امکانات آزمایشگاهی، برگزاری کارگاه های تبادل تجربه (به ویژه در حوزه حوادث غیرمترقبه طبیعی، خشکسالی، سیل، گیاهان داروئی، تنوع زیستی، تخریب سرزمین)، طرح های پژوهشی مشترک بین المللی و ... در قالب برنامه های مشترک مورد توافق طرفین مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.