عمومی | دانشگاه شیراز

سخنرانی دکتر نادگران، رئیس دانشگاه شیراز در کارگاه بین‌المللی محوطه‌های میراث جهانی یونسکو: ابعاد حقوقی

روز شنبه ۲۶ بهمن ماه ۱۳۹۸، شیراز میزبان کارگاه بین المللی «محوطه های میراث جهانی یونسکو: ابعاد حقوقی» بود. در این مراسم که با حضور جمعی از مسوولان کشوری و استانی در کتابخانه ی ملی و مرکز اسناد فارس برگزار شد، دکتر حمید نادگران، رئیس دانشگاه شیراز نیز حضور یافت و به ایراد سخنرانی پرداخت.
دکتر نادگران ضمن تبریک و تهنیت به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زهرا (س) و روز زن، به موضوع اهمیت میراث فرهنگی پرداخت و گفت: میراث فرهنگی مادی و معنوی سرآغاز گفتمان چیستی، چرایی و چگونگی فرهنگی ملت ها تلقی می شود. اسنادی است که ملت ها به آن می بالند و ساختار زندگی و بالندگی آینده ی خود را به آن ها وابسته می پندارند. وی افزود: این اسناد از ارزش و احترام ویژه ای در بین نسل های آینده برخوردارند. اهمیت این آثار و میراث در مطالعه ی تاریخ بشری و اعتبارسنجی داستان های گذشتگان نقش ویژه ای دارد. او تاکید کرد: میراث فرهنگی هر ملتی پیونددهنده ی نسل های بشری با یکدیگر نیز هست.
دکتر نادگران تصریح کرد: هر سازوکاری برای میراث فرهنگی ملت ها مانند حفظ و مرمت، پایش، شناسایی و شناساندن آن ها باید چارچوب و ساختاری محکم و منسجم داشته بو تکیه بر اعتبار کارشناسی دقیق و علمی باشد.
وی از برگزاری این کنفرانس در شیراز ابراز خوشحالی کرد و گفت: بسیار مسرورم که امروز در پرتو تعامل مجدانه ی دانشگاه شیراز و وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، کنفرانس حقوق میراث در دارالعلم شیراز در سومین حرم اهل بیت (ع) و در شهر حافظ و سعدی یعنی شیراز جنت تراز برگزار می شود.
او اظهار داشت: همکاری موسسه های بین المللی اروپایی، مخصوصا موسسه ی پژوهش های شرق و منطقه ی مدیترانه، دانشگاه بلونیا و دانشگاه ژنو بسیار مغتنم است؛ چراکه نشان دهنده ی عزم جدی دانشگاه در ایفای نقش محوری اش در راستای توسعه ی کشور به ویژه استان فارس است. وی اعلام کرد: این همکاری ها، با تاسیس دفتر مشترک دانشگاه و موسسه ی ایزمئو نیز، نتایجی دوچندان در پی خواهد داشت.
رئیس دانشگاه شیراز گفت: دانشگاه شیراز با داشتن قریب به ۱۷هزار دانشجو و بیش از ۷۲۰ عضو هیات علمی، یکی از دانشگاه های جامع تراز اول و پیشرو کشور است که در کلیه ی رشته های تحصیلی، ازجمله رشته های باستان شناسی، تاریخ و فرهنگ و زبان های باستانی، گردشگری و صنایع دستی فعال است.
او خاطرنشان کرد: انجام چندین پروژه ی بین المللی در حوزه ی حفاظت و مرمت تخت جمشید و ثبت محور ساسانی فارس، گوشه ای از فعالیت های این دانشگاه در رابطه با وزارت ذی ربط را نشان می دهد.
دکتر نادگران با تاکید بر اهمیت موضوع ورود شایسته و سزاوار دانشکده ی حقوق و علوم سیاسی در زمینه ی حقوق میراث جهانی، توضح داد: ازجمله کارهای ارزنده ای است که می تواند زمینه ساز ایجاد ساختاری پویا و کارا با همه ی شعباتش برای یک کار جدی و پایدار در زمینه ی اساسی میراث فرهنگی جهانی باشد. با پژوهش های حقوقی میراث، سازوکار حفاظت حقوقی و قانونی، جلوگیری از هجوم متعرضان به میراث، چگونگی قانونی نمودن ثبت آثار و ایجاد اسناد مدون قانونی برای مسائل مختلف میراث می توانند جایگاه قانونی و بلامنازع خود را بیابد.
وی توضیح داد: در این راستا فقط درباب حفظ آثار و ثبت آنان، سهم دانشگاه شیراز با قدمتی قریب به ۷۰ سال در حوزه ی پژوهش های زبان های باستانی با انتشار ۵۷جلدی متون فارسی به زبان اوستایی بر همه کس مبرهن است. او افزود: مجموعه ی بوب و کتابخانه ی ایشان به همراه کتب منتشره در زمینه ی ایران شناسی و برگزاری کنگره های بزرگ در این حوزه و همچنین میراث معنوی و گسترش فرهنگی زبان و فلسفه و کلام گویای علاقمندی و جدیت تمام عیار این دانشگاه در این حوزه هاست.
رئیس دانشگاه شیراز اعلام کرد: اینک این دانشگاه می تواند با ایجاد ظرفیت های بین المللی در حوزه ی حقوق میراث و بهره مندی از تجارب ارزشمند اساتید مبرّز دانشکده ی حقوق و علوم سیاسی پشتیبان و حامی حقوق میراث جهانی باشد.
وی درباب اهمیت حقوقی این دستور کار نیز گفت: در اهمیت حقوقی این دستورکار همین بس که کشور بی بدیل و منحصر به فرد فرهنگی ما بارها از سوی جهاله ی بی فرهنگ به تخریب اماکن مهم و فرهنگی میراث جهانی تهدید شده و می شود.
وی تصریح کرد: ما بر این باوریم که این تلاش ها چنانچه با برنامه ریزی های علمی و محکم همراه باشد، می تواند نتایج مفیدی برای چارچوب اهداف سند توسعه ی پایدار کشور داشته باشد. حمایت و همراهی دانشگاه بزرگی مانند دانشگاه شیراز، با قدمت ۷۰ ساله از کلیه ی آزمایشگاه های مرتبط با حوزه ی علوم محیطی و فرهنگی فقط بخش کوچکی از ایفای مسوولیت های اجتماعی دانشگاه در نیل به آرمان های دانشگاه های نسل سوم است.
وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با همت، درایت و سخت کوشی اساتید، مسوولان و برنامه ریزان و مجریان این مهم محقق شود.