بررسی رابطه بین سرمایه فکری و مزیت رقابتی با نقش میانجی نوآوری و یادگیری سازمانی (مطالعه موردی: شرکت های فعال در زمینه صنایع غذایی در استان فارس)
هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین سرمایه فکری و مزیت رقابتی با نقش میانجی نوآوری و یادگیری سازمانی بود. تحقیق حاضر تحقیقی کاربردی است که به روش توصیفی پیمایشی صورت گرفته است. جامعه آماری این تحقیق دربرگیرنده مدیران ارشد و میانی شرکت های فعال در زمینه محصولات غذایی استان فارس هستند. با توجه به این که جامعه آماری ۲۵۰ نفر است، حجم نمونه آماری بر اساس رابطه کوکران ۱۵۱ نفر تعیین شد. ابزار مورد استفاده در این تحقیق پرسشنامه های مزیت رقابتی، سرمایه فکری، نوآوری سازمانی و یادگیری سازمانی بود. به منظور تایید روایی از روش روایی محتوایی (نظر اساتید و خبرگان) استفاده شد. به منظور تایید پایایی از آزمون آلفای کرونباخ استفاده شد. نتایج آلفای کرونباخ برای پرسشنامه های مزیت رقابتی(۸۵۰/۰)، سرمایه فکری(۸۹۷/۰)، نوآوری سازمانی(۷۵۴/۰) و یادگیری سازمانی(۷۰۸) بدست آمد. برای آزمون فرضیه ها از مدلیابی معادلات ساختاری بهره گرفته شد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که سرمایه فکری با مزیت رقابتی رابطه معناداردارد. همچنین، نوآوری با مزیت رقابتی رابطه معناداردارد. از سویی، یادگیری سازمانی با مزیت رقابتی رابطه معناداردارد. بعلاوه اینکه، سرمایه فکری با مزیت رقابتی از طریق نوآوری و یادگیری سازمانی رابطه معناداردارد. همچنین، در بررسی فرضیات فرعی نیز، سرمایه ارتباطی و سرمایه ساختاری با مزیت رقابتی از طریق نوآوری سازمانی رابطه معناداردارد اما سرمایه انسانی با مزیت رقابتی از طریق نوآوری سازمانی رابطه معنادارندارد. از سویی، سرمایه ارتباطی و سرمایه انسانی با مزیت رقابتی از طریق یادگیری سازمانی رابطه معناداردارد. در حالی که سرمایه ساختاری با مزیت رقابتی از طریق یادگیری سازمانی رابطه معنادارندارد.
---
نگارنده:سمیه السادات تقوی
استاد راهنما:دکتر حمید محمودآبادی
استاد مشاور:دکتر کاظم نحاس
استاد داور:دکتر ناظمی